söndag 10 mars 2024

Lag och lagöverträdelse enligt Koran, Del 20

I Guds namn, Barmhärtigaste, Snällaste                              2024-03-10

[11:28] Han (=Noak) sa, "O mitt folk, tänk om jag har ett solitt bevis från min Herre? Tänk om Han välsignat mig av Sin nåd, fast ni inte kan se det? Ska vi tvinga er att tro på det? * Ingen tvång i religion.

[11:34] "Även om jag (=Noak) gav er råd, kan mitt råd inte hjälpa er om det är GUDs vilja att vilseleda er. * Ingen tvång i religion. Han är er Herre, och till Honom kommer ni att återvändas."

[11:57] "Vänder ni er bort, har jag (=Hüd ) levererat till er vad jag sänts med. * Ingen tvång i religion. Min Herre kommer att ersätta er med andra människor; ni kan inte skada Honom det minsta. Min Herre kontrollerar alla ting."

[11:86] "Det GUD ger er, oavsett hur lite, är mycket bättre för er, om ni verkligen är troende. Jag (=Shu'aib ) är inte en förmyndare över er." * Imamer får inte tvinga folk på något.

[11:93] "O mitt folk, fortsätt att göra vad ni vill, vilket även jag kommer att göra. * Det är fritt fram att göra vad man vill. Ni kommer säkerligen att få veta vilka av oss som kommer att ådra sig ett förnedrande straff; ni kommer att få veta vem som ljuger. Avvakta bara i förväntan, jag kommer också att avvakta i förväntan med er."

[11:113] Dras inte mot de som har överträtt, så att ni inte ådrar er Helvetet, och inte finner några beskyddare att hjälpa er mot GUD, och sedan slutar som förlorare. [11:114] Ni ska iaktta Kontaktbönerna (Salat) vid dagens båda gränser, och på natten. De rättfärdiga verken utplånar de onda. Detta är en påminnelse för de som tar sig i akt.

[11:115] Ni ska ihärdigt hålla ut, för GUD misslyckas aldrig med att belöna de rättfärdiga.

[11:117] Er Herre utplånar aldrig ett samhälle orättvist, medan dess invånare är rättfärdiga.

[11:121] Säg till de som inte tror, "Gör vad ni kan, vilket också vi kommer att göra." * Det är fritt fram att göra vad man vill.

[12:103] Majoriteten människor, oavsett vad du än gör, kommer inte att tro. * Ingen tvång i religion.

[12:104] Du ber dem inte om några pengar; du levererar endast denna påminnelse för alla människor. * Imamernas uppgift.

[12:106] Majoriteten av de som tror på GUD, gör inte det utan att begå idoldyrkan.

[12:110] Precis när budbärarna misströstar och tror att de avvisats, kommer vår seger till dem. Vi räddar sedan vem vi vill, medan vårt straff för de skyldiga människorna är oundvikligt.

[13:7] De som inte trodde sa, "Om bara ett mirakel kunde komma ner till honom från hans Herre (så kommer vi att tro)." Du är bara en varnare - alla samhällen får en vägledande lärare. * Imamernas uppgift.

[13:11] Skift (av änglar) turas om, och stannar hos var och en av er - de är framför er och bakom er. De stannar hos er, och vakar över er enligt GUDs befallningar. Således förändrar GUD inga omständigheter för människorna såvida de inte själva beslutar sig för att ändra på sig. Om GUD önskar motgång för någon, kan ingen kraft stoppa det. För de har ingen annan än Honom, som Herre och Mästare.

[13:19] Är den som inser att er Herres uppenbarelser till dig är sanningen likvärdig den som är blind? Endast de med intelligens kommer att ta sig i akt. [13:20] Det är dessa som uppfyller sitt löfte till GUD, och inte kränker sitt förbund. [13:21] De förenar det som enligt GUD ska vara förenat, vördar sin Herre, och fruktar den fasansfulla räkenskapen. [13:22] De söker ihärdigt sin Herre, iakttager Kontaktbönerna (Salat), spenderar från våra gåvor till dem i hemlighet och öppet, och de bemöter ondska med godhet. Dessa har förtjänat den bästa boningen.

[13:25] Vad gäller de som kränkt GUDs förbund efter att ha lovat upprätthålla det, som splittrar det som enligt GUD ska vara förenat, och som begår ondska, har de ådragit sig fördömelse; de har ådragit sig det värsta ödet.

[13:40] Vare sig vi visar dig vad vi lovat dem, eller avslutar ditt liv innan dess, är din enda uppgift att överlämna (budskapet). Det är vi som kommer att ställa dem till svars. * man får inte döma andra.

[14:4] Vi har inte sänt någon budbärare (för att predika) på annat än sitt folks språk, för att klargöra saker och ting för dem. GUD vilseleder sedan vem Han vill, och vägleder vem Han vill. Han är Den Allsmäktige, den Visaste.

[14:7] Er Herre har fastställt: "Ju mer ni tackar mig, desto mer ger Jag er." Men blir ni otacksamma, är Mitt straff svårt.

[14:13] De som inte trodde sa till sina budbärare, "Vi kommer att förvisa er från vårt land om ni inte återgår till vår religion." * Bara de otroende vräker folk pga deras religion. Deras Herre inspirerade dem: "Vi kommer oundvikligen att förinta de som överträder.

[14:31] Uppmana Mina tjänare som trodde att iakttaga Kontaktbönerna (Salat) och att ge (till välgörenhet) från våra gåvor till dem, i hemlighet och öppet, innan en dag kommer där det varken finns handel eller nepotism.

[14:34] Och Han ger er allt möjligt som ni ber Honom om. Skulle ni räkna GUDs välsignelser, skulle ni omöjligt kunna räkna dem allihop. Människan är verkligen överträdande, otacksam.

[15:2] Utan tvivel, kommer de som inte trodde önska att de varit underkastade. [15:3] Låt dem äta, njuta och förbli förblindade av önsketänkande; de kommer att få se.

I Guds namn, Barmhärtigaste, Snällaste

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar