tisdag 9 januari 2024

Profeterna & omtalade personer, enligt Koran, Del 9

I Guds namn, Barmhärtigaste, Snällaste                                  2024-01-09

[6:6] Har de inte sett hur många generationer före dem vi förintat? Vi etablerade dem mer än er på jorden, öste rikligt med välsignelser över dem, och försåg dem med flytande bäckar. Därefter förintade vi dem på grund av deras synder och ersatte dem med en ny generation. [6:7] Även om vi skulle sände ner en fysisk bok till dem skriven på papper, och de skulle röra vid den med sina händer, skulle de som inte trodde säga, "Detta är blott listig magi." [6:8] De sa också, "Om bara en ängel kunde komma ner med honom!" Om vi sänt en ängel, skulle hela saken redan vara avgjord, och de skulle inte längre få uppskov. [6:9] Om vi sänt en ängel skulle vi ha sänt honom i form av en man, och låtit dem vara precis lika förvirrade som de är nu. [6:10] Budbärare före dig har förlöjligats. Det var de som hånade dem som fick genomlida konsekvenserna av sitt hånande. [6:11] Säg, "Res runt på jorden och lägg märke till konsekvenserna för de som avvisar." [6:12] Säg, "Vem äger allting i himmlarna och på jorden?" Säg, "GUD." Han har fastställt att nåd är Hans egenskap. Han kommer säkerligen att sammankalla er alla på Återuppståndelsens Dag, som är oundviklig. De som förlorar sina själar är de som inte tror.

[6:14] Säg, "Ska jag acceptyera annat än GUD som Herre och Mästare, när Han är Den Som Initierat himmlarna och jorden, och Han ger näring men får ingen näring?" Säg, "Jag har beordrats vara en ytterst hängiven underkastad, och, 'Inte vara en idoldyrkare.'" [6:15] Säg, "Jag fruktar om jag inte lyder min Herre, straffet på en storslagen dag.

[6:19] Säg, "Vems vittnesmål är mäktigast?" Säg, " GUDs. Han är vittnet mellan mig och er om att denna Koran inspirerats till mig för att predika den för er och alla den når. Sannerligen, vittnar ni om att det finns andra gudar vid sidan av GUD." Säg, "Jag vittnar inte som ni; det finns bara en gud och jag förkastar er idoldyrkan."

[6:33] Vi vet att du kanske blir ledsen över vad de säger. Du bör veta att det inte är dig de avvisar, det är GUDs uppenbarelser de onda ignorerar. [6:34] Budbärare före dig har avvisats och de höll ihärdigt ut, trots förkastande. De förföljdes tills vår seger kom till dem. Sådant är GUDs system som aldrig kommer att förändras. Mina budbärares historia ger dig således föregående exempel.

[6:35] Om deras vägran blir för mycket för dig, bör du veta att även om du grävde en tunnel genom jorden, klättrade uppför en stege in i skyn, eller framställde ett mirakel för dem (skulle de ändå inte tro). Om GUD så önskat, skulle Han ha kunnat vägleda dem alla, enhälligt. Bete dig därför inte som de okunniga.

[6:37] De sa, "Om bara ett visst tecken kunde komma ner till honom från hans Herre!" Säg, "GUD kan sända ner ett tecken, men de flesta av dem vet inte det."

[6:40] Säg, "Vad skulle hända om GUDs straff kom till er, eller om Timmen kom till er; skulle ni då, ärligt talat, be till annat än GUD? [6:41] Faktum är att: endast Honom ber ni till, och Han besvarar er bön om Han så vill, och ni glömmer bort era idoler. [6:42] Vi har sänt (budbärare) till samhällen före dig, vi testade dem med motgång och svårighet så att de skulle bönfalla. [6:43] Om bara de vädjat när vårt test hemsökte dem! I stället stelnade deras hjärtan och djävulen smyckade deras verk i deras ögon. [6:44] När de således ignorerar budskapet de fått, öppnar vi alla portar för dem. Sedan, precis när de fröjdas över vad de fått, straffar vi dem plötsligt; de blir helt chockerade.

[6:46] Säg, "Tänk om GUD avlägsnade er hörsel och er syn; förseglade era sinnen; vilken gud, annat än GUD kan återställa dessa för er?" Lägg märke till hur vi förklarar uppenbarelserna, och lägg märke till hur de ändå avviker! [6:47] Säg, "Vad skulle hända om GUDs straff kom till er plötsligt, eller efter en kungörelse, är det inte de onda som ådrar sig förintelse?" [6:48] Vi skickar endast budbärare som bärare av goda nyheter, liksom varnare. De som tror och ändrar sig har ingenting att frukta, ej heller kommer de att sörja.

[6:50] Säg, "Jag säger inte till er att jag råder över GUDs skatter. Ej heller känner jag till framtiden. Ej heller säger jag till er att jag är en ängel. Jag följer helt enkelt det som uppenbarats för mig." Säg, "Är den blinde jämställd den seende? Reflekterar ni inte?" [6:51] Och predika med denna (Koran) för de som vördar sammankallningen inför sin Herre - de har ingen vid sidan av Honom som Herre och Mästare, ej heller någon medlare - så att de ska kunna uppnå frälsning. [6:52] Och avfärda inte de som ber till sin Herre dag och natt, som låter sig uppfyllas av endast Honom. Du ansvarar inte för deras bedömning, ej heller ansvarar de för bedömningen av dig. Avfärdar du dem, kommer du att vara en överträdare.

[6:54] När de som tror på våra uppenbarelser kommer till dig ska du säga, "Salamun 'Alaykum (Frid vare med dig). Er Herre har fastställt att nåd är Hans attribut. Därav följer att , för den av er som begår en överträdelse av okunnighet, som sedan ångrar sig och omformar sig, är Han Förlåtande, Barmhärtigast."

[6:56] Säg, "Jag har förbjudits att dyrka det ni dyrkar vid sidan av GUD." Säg, "Jag kommer inte att följa era åsikter. Annars kommer jag att gå vilse och inte vara vägledd." [6:57] Säg, "Jag har ett säkert bevis från min Herre, och ni har förkastat det. Jag kontrollerar inte straffet ni utmanar mig att frambringa. Beslut tillhör endast GUD. Han skildrar sanningen och Han är den bäste domaren." [6:58] Säg, "Om jag kontrollerade det straff ni utmanar mig att frambringa, skulle hela saken varit avgjord för länge sedan. GUD vet bäst vilka de onda är."

[6:63] Säg, "Vem kan rädda er från landets eller havets mörker?" Ni vädjar till Honom högljutt och i hemlighet: "Räddar Han oss denna gång kommer vi att vara evigt tacksamma." [6:64] Säg, "GUD räddar er denna gång, liksom andra gånger, sedan sätter ni ändå upp idoler vid sidan av Honom." [6:65] Säg, "Han är absolut kapabel till att ösa straff över er, ovanifrån eller underifrån era fötter. Han kan också dela upp er i grupper och låta er känna av varandras tyranni. Lägg märke till hur vi förklarar uppenbarelserna, så att de ska kunna förstå." [6:66] Ditt folk har förkastat detta trots att det är sanningen. Säg, "Jag är inte er förmyndare."

[6:68] Om du ser de som hånar våra uppenbarelser, ska du undvika dem tills de byter samtalsämne. Får djävulen dig att glömma, sitt då inte med sådana onda människor så fort du minns. [6:69] De rättfärdiga ansvarar inte för dessa människors påståenden; men det hjälper kanske att påminna dem; kanske kan de räddas.

I Guds namn, Barmhärtigaste, Snällaste

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar