söndag 21 januari 2024

Profeterna & omtalade personer, enligt Koran, Del 20

I Guds namn, Barmhärtigaste, Snällaste                                      2024-01-21

[14:15] De utfärdade en utmaning, följaktligen fördömdes alla envisa tyranner.

[14:19] Inser du inte att GUD skapat himmlarna och jorden i ett specifikt syfte? Om Han vill kan Han avlägsna dig, och ersätta dig med en ny skapelse. [14:20] Det är inte för svårt för GUD.

[14:28] Har du lagt märke till de som besvarade GUDs välsignelser genom att inte tro, och på så sätt drog olycka över sina egna familjer? [14:29] Deras öde är Helvetet, vari de brinner; vilket miserabelt slut!

[14:31] Uppmana Mina tjänare som trodde att iakttaga Kontaktbönerna (Salat) och att ge (till välgörenhet) från våra gåvor till dem, i hemlighet och öppet, innan en dag kommer där det varken finns handel eller nepotism.

[14:35] Minns att Abraham sa, "Min Herre, gör detta till ett fridfullt land, och skydda mig och mina barn från att dyrka idoler. [14:36] "Min Herre, de har vilselett så många människor. Vad de som följer mig beträffar, hör de hemma hos mig. Vad gäller de som inte lyder mig, är Du Förlåtare, Den Barmhärtigaste. [14:37] "Vår Herre, jag har bosatt en del av min familj i denna dal utan växtlighet, vid Ditt Heliga hus. Vår Herre, de ska iakttaga Kontaktbönerna (Salat), så låt mängder av människor komma till dem, och förse dem med alla sorters frukter, så att de må vara tacksamma. [14:38] "Vår Herre, Du vet vad vi döljer och vad vi tillkännager - ingenting är dolt från GUD på jorden, ej heller i himmlarna. [14:39] "Prisad vare GUD, för att trots min höga ålder beviljat mig Ismael och Isak. Min Herre besvarar alla böner. [14:40] "Min Herre, gör mig till en som ständigt iakttaer Kontaktbönerna (Salat), mina barn likaså. Vår Herre, jag ber dig, besvara mina böner. [14:41] "Min Herre, förlåt mig och mina föräldrar och de som tror, på dagen då granskningen äger rum."

[15:6] De sa, "O du som fick denna påminnelse, du är galen. [15:7] "Varför tar du inte ner änglarna, om du talar sanning?" [15:8] Vi sänder bara ner änglarna för specifika funktioner. Annars skulle ingen få uppskov.

[15:10] Vi har skickat (budbärare) före dig till de tidigare samhällena.

[15:11] Varje gång en budbärare kom till dem, hånade de honom. [15:12] På så sätt kontrollerar vi de skyldigas sinnen. [15:13] Följaktligen kan de inte tro på honom. Det har varit systemet sen de tidigare generationerna.

[15:51] Informera dem om Abrahams gäster. [15:52] När de gick in i till honom sa de, "Frid." Han sa, " Vi känner ängsla inför er." [15:53] De sa, "Var inte oroliga. Vi har goda nyheter till dig: en upplyst son." [15:54] Han sa, "Hur kan ni ge mig en sådan god nyhet när jag är så gammal?" Står ni fortfarande fast vid denna goda nyhet till mig? [15:55] De sa, "Den goda nyheten vi gett dig är sann; misströsta inte." [15:56] Han sa, "Ingen tvivlar på sin Herres nåd förutom de som avviker." [15:57] Han sa, "Vad är ert uppdrag, O budbärare?" [15:58] De sa, "Vi är utskickade till skyldiga människor. [15:59] "Vad beträffar Lots familj, kommer vi att rädda dem allihop. [15:60] "Men inte hans fru; hon är ämnad att tillhöra de fördömda." [15:61] Budbärarna gick till Lots stad. [15:62] Han sa, "Ni är okända människor." [15:63] De sa, "Vi kommer till dig med det som de tvivlat på. [15:64] "Vi kommer till dig med sanningen; vi talar sanning. [15:65] "Du ska ta med din familj på natten. Gå bakom dem, och se till att ingen av er blickar bakåt. Gå rakt fram som beordrats." [15:66] Vi gav honom denna befallning: dessa människor ska utplånas på morgonen. [15:67] Stadens invånare kom glatt. [15:68] Han sa, "Det här är mina gäster; skäm inte ut mig. [15:69] "Frukta GUD och förödmjuka mig inte." [15:70] De sa, "Förbjöd vi inte dig från att kontakta någon?" [15:71] Han sa, "Här har ni mina döttrar, om ni måste." [15:72] Men, dessvärre, var de fullständigt förblindade av sin lust. [15:73] Följaktligen drabbades de av katastrofen på morgonen. [15:74] Vi vände upp och ner på den, och öste förödande stenar över dem. [15:75] Detta är en varning för de som har intelligens. [15:76] Detta kommer alltid att vara systemet. [15:77] Detta är ett tecken för de som tror. [15:78] Människorna från skogarna var också syndare. [15:79] Följaktligen hämnades vi på dem, och båda samhällena finns väl dokumenterade. [15:80] Människorna från Al-Hijr trodde inte på budbärarna. [15:81] Vi gav dem våra uppenbarelser, men de ignorerade dem. [15:82] De brukade karva ut trygga hem ur bergen. [15:83] Katastrofen drabbade dem på morgonen. [15:84] Vad de samlat på hög hjälpte dem inte. [15:85] Vi skapade inte himmlarna och jorden, och allting däremellan, utom för en specifik anledning. Världens ände kommer, så behandla dem med likgiltigt överseende.

I Guds namn, Barmhärtigaste, Snällaste

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar