torsdag 11 januari 2024

Profeterna & omtalade personer, enligt Koran, Del 11

I Guds namn, Barmhärtigaste, Snällaste                                          2024-01-11

[6:158] Väntar de på att änglarna ska komma ner till dem, eller er Herre, eller några fysiska manifestationer av er Herre? Dagen som det inträffar kommer ingen själ ha nytta av att tro om den inte trodde innan dess, och om den inte utnyttjade fördelarna av att tro genom att föra ett rättfärdigt liv. Säg, "Fortsätt ni att vänta; vi väntar likaså."

[6:161] Säg, "Min Herre har väglett mig på en rak väg Abrahams perfekta religion, monoteism. Han var aldrig en idoldyrkare." [6:162] Säg, "Mina Kontaktböner (Salat) mina seder för dyrkan, mitt liv och min död, är alla tillägnade absolut endast GUD, universums Herre. [6:163] "Han har ingen partner. Detta är vad jag uppmanats tro, och jag är den förste att underkasta mig." [6:164] Säg, "Ska jag söka annat än GUD som herre, när Han är Herre över alla ting? Ingen själ drar nytta från annat än sina egna verk och ingen bär någon annans börda. Slutligen återvänder ni till er Herre, då Han informerar er om alla era tvister."

[7:26] O Adams barn, vi har försett er med kläder att täcka era kroppar med, liksom för lyx. Men den bästa klädseln är rättfärdighetens klädsel. Dessa är några av GUDs tecken, så att de ska kunna ta sig i akt. [7:27] O Adams barn, låt inte djävulen lura er som han gjorde när han orsakade vräkningen av era föräldrar från Paradiset, och avlägsnandet av deras kläder för att avslöja deras kroppar. Han och hans trupp ser er, fast ni ser inte dem. Vi utser djävlarna till följeslagare för de som inte tror. [7:28] De begår en grov synd och säger sedan, "Det här såg vi våra föräldrar göra, och GUD har beordrat oss att göra det." Säg, "GUD förespråkar aldrig synd. Säger ni om GUD vad ni inte vet?"

[7:29] Säg, "Min Herre förespråkar rättvisa och att stå hängiven endast Honom på alla platser av dyrkan. Ni ska ägna er dyrkan fullständigt till endast Honom. Precis som Han skapat er, kommer ni slutligen att återvända till Honom."

[7:31] O Adams barn, ni ska vara rena och klä er fint när ni går till moskén. Ät och drick måttligt; Säkerligen, älskar Han inte de glupska. [7:32] Säg, "Vem förbjöd de fina saker som GUD skapat åt Sina varelser, och de goda gåvorna?" Säg, "Sådana gåvor är till för att åtnjutas av de som tror i detta livet. Dessutom kommer de goda gåvorna att vara uteslutande deras på Återuppståndelsens dag." Vi förklarar på så sätt uppenbarelserna för människor som vet. [7:33] Säg, "Min Herre förbjuder endast onda gärningar, vare sig uppenbara eller dolda, synder, obefogad aggression, att sätta upp maktlösa idoler vid sidan av GUD, och att säga om GUD vad man inte vet någonting om."

[7:35] O Adams barn, när budbärare kommer till er från människor ibland er, och reciterar Mina uppenbarelser för er, kommer de som tar sig i akt och för ett rättfärdigt liv inte ha någonting att frukta, ej heller kommer de att sörja.

[7:59] Vi sände Noak till sitt folk med orden, "O mitt folk, dyrka GUD; ni har ingen annan gud än Honom. Jag befarar för er straffet på en storslagen dag." [7:60] Ledarna bland hans folk sa, "Vi ser att du gått långt vilse." [7:61] Han sa, "O mitt folk, jag har inte gått vilse; jag är en budbärare från universums Herre. [7:62] "Jag levererar min Herres budskap till er och ger er råd, och jag har kunskap från GUD som ni inte har. [7:63] Är det så märkligt att en påminnelse skulle komma till er genom en man som er, för att varna er och leda er till rättfärdighet, så att ni ska kunna uppnå nåd?" [7:64] De avvisade honom. Följaktligen räddade vi honom och de med honom i arken, och vi dränkte de som avvisade våra uppenbarelser; de var blinda. [7:65] Till 'Ãd sände vi deras bror Hûd. Han sa, "O mitt folk, dyrka GUD; ni har ingen annan gud än Honom. Ska ni då iakttaga rättfärdighet?" [7:66] Ledarna som inte trodde bland hans folk sa, "Vi ser att du uppträder dåraktigt, vi tror att du ljuger." [7:67] Han sa, "O mitt folk, i mig finns inget dåraktigt; jag är en budbärare från universums Herre. [7:68] "Jag överlämnar min Herres budskap till er, och ger er ärliga råd. [7:69] "Är det så konstigt att ett budskap skulle komma till er från er Herre genom en man som er, för att varna er? Minns att Han lät er ärva Noaks folk och mångdubblade ert antal. Minns GUDs välsignelser, så att ni ska kunna lyckas." [7:70] De sa, "Har du kommit för att få oss att dyrka endast GUD, och få oss att överge det som våra föräldrar dyrkade? Vi utmanar dig till att frambringa domen du hotar oss med om du talar sanning." [7:71] Han sa, "Ni har ådragit er vrede och fördömelse från er Herre. Argumenterar ni med mig för att försvara lögner ni hittat på - ni och era föräldrar - som aldrig auktoriserats av GUD? Vänta därför, och jag kommer vänta likaså." [7:72] Därefter räddade vi honom och de med honom av nåd från oss, och vi utplånade de som avvisade våra uppenbarelser och som vägrade att tro. [7:73] Till Thamûd sände vi deras bror Sãleh. Han sa, "O mitt folk, dyrka GUD; ni har ingen annan gud än Honom. Ni har fått bevis från er Herre: här är GUDs kamel, att tjäna som ett tecken för er. Låt henne äta från GUDs jord, och skada henne inte på något vis, så att ni inte ådrar er ett smärtsamt straff. [7:74] "Minns att Han lät er ärva 'Ãd, etablerade er på jorden, byggande hus i dess dalar och karvande hem ur dess berg. Ni ska minnas GUDs välsignelser, och far inte med osanning på jorden." [7:75] De arroganta ledarna bland hans folk sa till de enkla människorna som trodde, "Hur vet ni att Sãleh är utsänd av sin Herre?" De sa, "Budskapet han kom med har gjort oss troende." [7:76] De arroganta sa, "Vi tror inte på det ni tror på." [7:77] Därefter slaktade de kamelen, gjorde uppror mot sin Herres befallning och sa, "O Sãleh, frambringa den dom du hotar oss med, om du verkligen är en budbärare." [7:78] Till följd därav förintades de av skalvet och lämnades döda i sina hem. [7:79] Han vände sig bort ifrån dem med orden, "O mitt folk, jag har överlämnat min Herres budskap till er och gett er råd, men ni tycker inte om de som ger råd." [7:80] Lot sa till sitt folk, "Ni begår en sådan avskyvärd handling; ingen i världen har gjort det förut! [7:81] "Ni har sexuellt umgänge med männen i stället för med kvinnorna. Ni är verkligen syndande människor." [7:82] Hans folk svarade med att säga, "Vräk dem från er stad. De är människor som vill vara rena." [7:83] Följaktligen räddade vi honom och hans familj, men inte hans fru; hon tillhörde de fördömda. [7:84] Vi öste en speciell skur över dem; lägg märke till konsekvenserna för de skyldiga. [7:85] Till Midyan sände vi deras bror Shu'aib. Han sa, "O mitt folk, dyrka GUD; ni har ingen gud än Honom. Bevis har kommit till er från er Herre. Ni ska väga riktigt och mäta rättvist när ni utövar handel. Lura inte människorna på deras rättigheter. Korrumpera inte jorden efter att den ställts till rätta. Det är bättre för er om ni är troende. [7:86] "Avstå från att blockera alla vägar, i strävan efter att avleda de som tror från GUDs väg, gör den inte krokig. Minns att ni brukade vara få och Han mångdubblade ert antal. Glöm inte konsekvenserna för de onda. [7:87] "Nu när en del av er trott på det jag sänts med, och andra inte trott, vänta tills GUD utfärdar Sin dom emellan oss; Han är den bäste domaren." [7:88] De arroganta ledarna bland hans folk sa, "O Shu'aib, vi kommer att driva ut dig från vår stad, tillsammans med de som trott med dig, såvida ni inte återgår till vår religion." Han sa, "Tänker ni tvinga oss? [7:89] "Vi skulle häda mot GUD om vi återgick till er religion efter att GUD räddat oss från den. Hur skulle vi kunna återgå till den mot GUD, vår Herres vilja? Vår Herres kunskap omfattar alla ting. Vi har förlitat oss på GUD. Vår Herre, ge oss en bestämd seger över vårt folk. Du är den bäste hjälparen." [7:90] De icke troende ledarna bland hans folk sa, "Om ni följer Shu'aib, kommer ni att vara förlorare." [7:91] Skalvet förintade dem och lämnade dem döda i sina hem. [7:92] De som förkastade Shu'aib utplånades som om de aldrig existerat. De som förkastade Shu'aib var förlorare. [7:93] Han vände sig bort ifrån dem med orden, "O mitt folk, jag har överlämnat min Herres budskap till er, och jag har gett er råd. Hur skulle jag kunna sörja över människor som inte tror." [7:94] Varje gång vi skickade en profet till ett samhälle, hemsökte vi dess invånare med motgång och svårighet, så att de skulle bönfalla. [7:95] Sedan ersatte vi svårigheten med frid och framgång. Dessvärre blev de beaktningslösa och sa, "Våra föräldrar upplevde samma svårighet före framgång." Följaktligen straffade vi dem plötsligt, när de minst anade det. [7:96] Om människorna i dessa samhällen hade trott och blivit rättfärdiga, skulle vi ha öst välsignelser från himlen och från jorden över dem. Eftersom de bestämde sig för att inte tro, straffade vi dem för det de förtjänat.

I Guds namn, Barmhärtigaste, Snällaste

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar