fredag 26 januari 2024

Profeterna & omtalade personer, enligt Koran, Del 25

I Guds namn, Barmhärtigaste, Snällaste                                          2024-01-26

[19:16] Nämn i skriften Maria. Hon drog sig undan från sin familj, till en östlig plats. [19:17] Medan en barriär avskilde henne från dem, sände vi vår Ande till henne. Han gick till henne i form av en människa. [19:18] Hon sa, "Jag söker skydd hos Den Nådigaste, om att du må vara rättfärdig." [19:19] Han sa, "Jag är din Herres budbärare för att ge dig en ren son." [19:20] Hon sa, "Hur skulle jag kunna få en son när ingen man har rört mig; jag har aldrig varit okysk." [19:21] Han sa, "Så sa din Herre, 'Det är enkelt för Mig. Vi kommer att göra honom till ett tecken för människorna, och en nåd från oss. Detta är en förutbestämd sak.'" [19:22] När hon förlöste honom drog hon sig undan till ett ställe som låg långt borta. [19:23] Hennes verkar kom till henne vid stammen av ett palmträd. Hon sa, "(Jag skäms så;) jag önskar att jag vore död innan det här hände, och helt bortglömd." [19:24] (Spädbarnet) tilltalade henne inunder henne, och sa, "Sörj inte. Din Herre har försett dig med en ström. [19:25] "Om du skakar stammen på detta palmträd, kommer det att släppa ner mogna dadlar till dig. [19:26] "Ät och drick och var lycklig. När du ser någon, säg, 'Jag har antagit ett löfte om tystnad; jag talar inte med någon idag.'" [19:27] Hon kom till sin familj, bärandes på honom. De sa, "O Maria, du har begått någonting helt oväntat. [19:28] "O Arons ättling, din far var inte en dålig man, ej heller var din mor okysk." [19:29] Hon pekade på honom. De sa, "Hur skulle vi kunna tala med ett spädbarn i sin krubba?" [19:30] (Spädbarnet talade och) sa, "Jag är en GUDs tjänare. Han har givit mig skriften och utnämnt mig till profet. [19:31] "Han har välsignat mig vart jag än går, och ålagt mig att iakttaga Kontaktbönerna (Salat) och den obligatoriska välgörenheten (Zakat) så länge jag lever. [19:32] "Jag ska hedra min mor; Han har inte gjort mig till en olydig rebell. [19:33] "Och frid vare med mig dagen jag föddes, dagen jag dör, och dagen jag återupplivas." [19:34] Det var Jesus, Marias son, och det är sanningen om denna sak, som de fortsätter att tvivla på. [19:35] Det passar inte GUD att Han får en son, Prisad vare Han. För att få någonting gjort säger Han helt enkelt till det, "Var," och det är. [19:36] Han förkunnade också att, "GUD är min Herre och er Herre; ni ska dyrka endast Honom. Det är den rätta vägen."

[19:41] I skriften ska ni nämna Abraham; han var ett helgon, en profet. [19:42] Han sa till sin far, "O min far, varför dyrkar du vad som varken kan höra eller se, och som heller inte kan hjälpa dig på något vis? [19:43] "O min far, jag har fått viss kunskap som du inte fått. Följ mig så kommer jag att vägleda dig på en rak väg. [19:44] "O min far, dyrka inte djävulen. Djävulen har gjort uppror mot Den Nådigaste. [19:45] "O min far, jag befarar att du kommer ådra dig straff från Den Nådigaste, och sedan bli en anhängare till djävulen." [19:46] Han sa, "Har du försakat mina gudar, O Abraham? Om du inte slutar kommer jag att stena dig. Lämna mig ifred." [19:47] Han sa, "Frid vare med dig. Jag kommer att be min Herre om att förlåta dig; Han har varit Ytterst Snäll mot mig. [19:48] "Jag kommer att överge dig och de gudar du dyrkar vid sidan av GUD. Jag kommer bara att dyrka min Herre. Genom att bara be till min Herre kan jag inte göra fel." [19:49] På grund av att han övergav dem och de gudar de dyrkade vid sidan av GUD, gav vi honom Isak och Jakob, och gjorde var och en av dem till profeter. [19:50] Vi öste vår nåd över dem, och vi beviljade dem en ärbar position i historien.

[19:51] I skriften ska ni nämna Moses. Han var hängiven, och han var profet och budbärare. [19:52] Vi kallade på honom från högra sidan av berget Sinai. Vi förde honom nära för att tala med honom. [19:53] Och vi beviljade honom, av nåd från oss, hans bror Aron som profet.

[19:54] I skriften ska ni också nämna Ismael. Han var trovärdig när han gav ett löfte, och han var profet och budbärare. [19:55] Han brukade råda sin familj att iakttaga Kontaktbönerna (Salat) och den obligatoriska välgörenheten (Zakat); han var accepterad av sin Herre.

[19:56] I skriften ska ni också nämna Idris. Han var ett helgon, en profet. [19:57] Vi upphöjde honom till en ärbar ställning.

[19:58] Dessa är en del av de profeter GUD välsignat. De valdes ut bland Adams ättlingar, bland ättlingarna från dem vi skeppade med Noak, bland Abrahams och Israels ättlingar, och bland de vi vägledde och valde ut. När den Nådigastes uppenbarelser reciteras för dem, faller de ned i prostrering, gråtande.

[19:75] Säg, "De som väljer att gå vilse kommer Den Nådigaste att föra bakom ljuset tills de ser vad som utlovats dem - antingen straffet eller Timmen. Det är då de verkligen inser vem som har sämst läge, och vem som har minst makt."

[19:77] Har du lagt märke till den som förkastade våra uppenbarelser, som sedan sa "Jag kommer att få rikedom och barn"?! [19:78] Har han sett in i framtiden? Har han fått ett sådant löfte från Den Nådigaste? [19:79] Vi kommer absolut att skriva ned vad han säger, och därefter lämna över honom till ett evigt tilltagande straff. [19:80] Sedan ärver vi allt han ägde, och han återvänder till oss helt ensam.

[20:2] Vi har inte uppenbarat Koranen för dig, för att orsaka dig någon svårighet. [20:3] Endast för att påminna de vördnadsfulla.

[20:9] Har ni lagt märke till Moses historia? [20:10] När han såg en eld sa han till sin familj, "Stanna här. Jag har sett en eld. Jag kanske kan hämta en del av den till er, eller finna någon vägledning vid elden." [20:11] När han kom till den, tilltalades han, "O Moses. [20:12] "Jag är din Herre; ta av dig dina sandaler. Du är i den heliga dalen, Tuwa. [20:13] "Jag har valt ut dig, så lyssna på vad som uppenbaras. [20:14] "Jag är GUD; det finns ingen annan gud förutom Mig. Ni ska dyrka endast Mig, och iakttaga Kontaktbönerna (Salat) för att minnas Mig. [20:15] "Timmen (världens ände) kommer absolut; Jag kommer att hålla den nästan dold. För varje själ måste ersättas för sina gärningar. [20:16] "Avleds inte från den av de som inte tror på den de som ägnar sig åt sina egna åsikter så att du inte misslyckas. [20:17] "Vad har du i din högra hand, Moses?" [20:18] Han sa, "Det är min stav. Jag lutar mig på den, vallar mina får med den, och jag använder den för andra ändamål." [20:19] Han sa, "Släng ner den, Moses." [20:20] Han slängde ner den, varpå den förvandlades till en rörlig orm. [20:21] Han sa, "Ta upp den, var inte rädd. Vi kommer att återställa den till sitt ursprungliga skick. [20:22] "Och håll din hand under din vinge; den kommer att komma ut vit, fläckfri; ännu ett bevis. [20:23] "På så sätt visar vi dig en del av våra stora tecken. [20:24] "Gå till Farao, för han har syndat." [20:25] Han sa, "Min Herre, lugna mitt temperament. [20:26] "Och gör detta enkelt för mig. [20:27] "Och lossa en knut från min tunga. [20:28] "Så att de kan förstå vad jag säger. [20:29] "Och utse en medhjälpare åt mig från min familj. [20:30] "Min bror Aron. [20:31] "Stärk mig med honom. [20:32] "Låt honom vara min medhjälpare i detta. [20:33] "Så att vi må prisa Dig ofta. [20:34] "Och minnas Dig ofta. [20:35] "Du Ser oss." [20:36] Han sa, "Din önska är beviljad, O Moses. [20:37] "Vi har välsignat dig ännu en gång. [20:38] "När vi visade din mor det vi visade. [20:39] "Med orden: 'Lägg ner honom i boxen, och lägg sedan ner honom i floden. Floden kommer att slunga upp honom på stranden, för att plockas upp av en fiende till Mig och en fiende till honom. 'Jag öste Min kärlek över dig, och Jag lät dig skapas inför Mitt vakande öga. [20:40] "Din syster gick till dem och sa, 'Jag kan upplysa er om en amma som kan ta väl hand om honom.' På så sätt återförde vi dig till din mor, så att hon skulle kunna vara lycklig och sluta oroa sig. Och när du dödad en person, räddade vi dig från de allvarliga konsekvenserna; vi testade dig verkligen grundligt. I åratal bodde du med Midyans folk, och nu har du kommit tillbaka enligt en exakt plan. [20:41] "Jag har skapat dig endast för Mig. [20:42] "Gå med din bror, bestyrkta av Mina tecken, och vackla inte i er åminnelse av Mig. [20:43] "Gå till Farao, för han har syndat. [20:44] "Tala vänligt till honom; kanske tar han sig i akt, eller blir vördnadsfull." [20:45] De sa, "Vår Herre, vi oroar oss för att han kanske attackerar oss, eller överträder." [20:46] Han sa, "Var inte rädda, för Jag kommer att vara med er, lyssnande och iakttagande. [20:47] "Gå till honom och säg, 'Vi är två av din Herres budbärare. Låt Israels Barn gå. Du måste sluta förfölja dem. Vi kommer med ett tecken från vår Herre, och frid väntar dem som beaktar vägledningen. [20:48] "'Vi har inspirerats att straffet slutligen kommer att drabba de som inte tror, som vänder sig bort.'" [20:49] Han sa, "Vem är din Herre, O Moses." [20:50] Han sa, "Vår Herre är Den som beviljade allt dess existens, och dess vägledning." [20:51] Han sa, "Hur är det då med de tidigare generationerna?" [20:52] Han sa, "Den kunskapen är hos min Herre i ett dokument. Min Herre felar aldrig, ej heller glömmer Han." [20:53] Han är Den som gjorde jorden beboelig för er, och anlade vägar åt er. Och Han sänder ner vatten från skyn, med vilket vi producerar många olika sorters växter. [20:54] Ät och vårda er boskap. Dessa bevis är tillräckliga för de som har intelligens. [20:55] Från den skapade vi er, till den låter vi er återvända, och ut ur den för vi er ännu en gång. [20:56] Vi visade honom alla våra bevis, men han trodde inte och vägrade. [20:57] Han sa, "Kom du hit för att ta oss ut ur vårt land med din magi, O Moses? [20:58] "Vi kommer säkerligen att visa dig samma magi. Bestäm därför en tidpunkt för ett möte, som varken vi eller du kommer att bryta; på en neutral plats." [20:59] Han sa, "Er fastställda tid ska vara festligheternas dag. Låt oss alla mötas på förmiddagen." [20:60] Farao sammankallade sina styrkor, och anlände sedan. [20:61] Moses sa till dem, "Ve er. Hittar ni på lögner för att motarbeta GUD, och ådrar er således Hans straff? Sådana förfalskare kommer absolut att misslyckas." [20:62] De tvistade med varandra, när de diskuterade avskilt. [20:63] De sa, "Dessa två är inget annat än magiker som vill föra ut er från ert land med sin magi, och förstöra ert idealiska sätt att leva. [20:64] "Låt oss enas om en plan, och bemöta dem som en enad front. Vinnaren idag kommer att ha övertaget." [20:65] De sa, "O Moses, antingen kastar du, eller så kastar vi först." [20:66] Han sa, "Kasta ni." Varpå deras rep och käppar tycktes röra på sig i hans ögon, genom deras magi. [20:67] Moses hyste en viss oro. [20:68] Vi sa, "Var inte rädd. Du kommer att segra. [20:69] "Kasta det du håller i din högra hand, och det kommer att svälja vad de åstadkommit. Vad de åstadkommit är inget mer än en magikers komplott. Magiernas verk kommer inte att lyckas." [20:70] Magikerna prostrerade, och sa, "Vi tror på Arons och Moses Herre." [20:71] Han sa, "Trodde ni på honom utan min tillåtelse? Han måste vara er ledare; den som lärt er magi. Jag kommer säkerligen att skära av era händer och fötter på alternerande sidor. Jag kommer att korsfästa er på palmstammarna. Ni ska få veta vilka av oss som kan utdela det värsta straffet, och vem som överlever vem." [20:72] De sa, "Vi kommer inte att föredra dig över de tydliga bevis som kommit till oss, och över Den som skapade oss. Utfärda därför vilken dom du vill. Du kan bara styra i detta obetydliga liv. [20:73] "Vi har trott på vår Herre, på att Han må förlåta våra synder och magin du tvingade oss att utföra. GUD är mycket bättre och Evinnerlig." [20:74] Den som kommer skyldig till sin Herre kommer att ådra sig Helvetet, vari han aldrig dör, eller överlever. [20:75] Vad gäller dem som kommer till Honom som troende, som levt ett rättfärdigt liv, uppnår de höga ranger. [20:76] Edens trädgårdar, under vilka bäckar porlar, kommer att vara deras boning för evigt. Sådan är belöningen för dem som renar sig själva. [20:77] Vi inspirerade Moses: "Led ut mina tjänare, och slå en torr väg för dem över havet. Hys ingen rädsla för att tillfångatagas, ej heller ska ni oroa er." [20:78] Farao jagade dem med sina trupper, men havet krossade dem, precis som det var förutbestämt att krossa dem. [20:79] På så sätt vilseledda Farao sitt folk; han vägledde dem inte. [20:80] O Israels Barn, vi räddade er från er fiende, sammankallade er till den högra sidan av Berget Sinai, och sände ner manna och vaktlar till er. [20:81] Ät från de goda ting vi givit er, och överträd inte, så att ni inte gör er till föremål för Min vrede. Den som än ådrar sig Min vrede har fallit. [20:82] Jag är säkerligen Förlåtande för de som ångrar sig, tror, för ett rättfärdigt liv, och som ihärdigt förblir vägledda.

I Guds namn, Barmhärtigaste, Snällaste

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar