tisdag 16 januari 2024

Profeterna & omtalade personer, enligt Koran, Del 15

I Guds namn, Barmhärtigaste, Snällaste                                      2024-01-16

[9:120] Varken de som bor i staden, eller Araberna omkring dem, ska sträva efter att stanna kvar bakom GUDs budbärare (när han mobiliserar för krig). Ej heller ska de prioritera sina egna angelägenheter över att stödja honom. Anledningen är att ingen törst, ansträngning eller hunger drabbar dem för GUDs sak, ej heller tar de ett enda steg som gör de icke troende rasande, eller besvärar fienden med någon svårighet, utan att det skrivs ner som en tillgång för dem. GUD misslyckas aldrig att belöna de som verkar rättfärdighet. [9:121] Ej heller ådrar de sig någon utgift, liten eller stor, eller korsar någon dal, utan att förtjänsten skrivs ner för dem. GUD kommer säkerligen att belöna dem generöst för deras verk.

[10:2] Är det så märkligt för människorna att vi inspirerat en man som dem? Han (inspirerades att säga), "Varna människorna och ge goda nyheter till de som tror, om att de uppnått en position av aktning hos sin Herre." De som inte trodde sa, "Detta är en listig magiker!"

[10:13] Vi har utplånat åtskilliga generationer före er, när de överträdde. Deras budbärare gick till dem med klara bevis, men de vägrade att tro. Följaktligen straffar vi de skyldiga människorna. [10:14] Sedan gjorde vi er till arvtagare av jorden efter dem, för att se hur ni kommer att uppföra er.

[10:15] När våra uppenbarelser reciteras för dem, säger de som inte räknar med att möta oss, "Hämta en annan Koran än den här, eller ändra på den!" Säg, "Jag kan omöjligt ändra på den själv. Jag följer helt enkelt det som uppenbarats för mig. Jag fruktar, om jag inte lyder min Herre, straffet på en storslagen dag." [10:16] Säg, "Om GUD så önskat, skulle jag inte reciterat det för er, ej heller skulle ni känt till någonting om det. Jag har levt ibland er ett helt liv före detta (och ni har känt mig som en vettig, sanningsenlig person). Förstår ni inte?"

[10:18] De dyrkar idoler vid sidan av GUD som inte äger någon makt att skada eller hjälpa dem, och de säger, "De är våra medlare hos GUD!" Säg, "Informerar ni GUD om någonting Han inte är medveten om i himmlarna eller på jorden?" Prisad vare Han. Han är den Högste; högt överlägsen behov av partners.

[10:20] De säger, "Hur kommer det sig att inget mirakel kom ner till honom från hans Herre?" Säg, "Framtiden tillhör GUD; så vänta, och jag väntar med er." [10:21] När vi ger människorna nåd efter att de drabbats av svårighet, smider de genast planer mot våra uppenbarelser! Säg, "GUDs planering är mycket effektivare. För våra budbärare spelar in allt som ni planerar."

[10:31] Säg, "Vem är det som ger till er från himlen och från jorden? Vem kontrollerar all hörsel och all syn? Vem producerar de levande från de döda, och de döda från de levande? Vem kontrollerar alla ting?" De skulle säga, "GUD." Säg, "Varför iakttar ni då inte budorden?" [10:32] Sådan är GUD, er rättmätige Herre. Vad finns efter sanning, förutom lögn? Hur kunde ni ignorera allt detta? [10:33] Detta är vad er Herres beslut gör för de som väljer att vara onda; de kan inte tro. [10:34] Säg, "Kan några av era idoler initiera skapelse och sedan repetera det?" Säg, "GUD initierar skapelsen och repeterar den sedan." [10:35] Säg, "Vägleder några av era idoler till sanningen?" Säg, "GUD vägleder till sanningen. Är den som vägleder till sanningen mer värdig att följas eller den som inte vägleder, som själv behöver vägledning? Vad är det för fel på ert omdöme?" [10:36] De flesta av dem följer ingenting annat än gissningar, och gissningar ersätter inte sanningen. GUD är fullt medveten om allt de gör.

[10:38] Om de säger, "Han har hittat på den," säg, "Framställ då en sura som dessa, och bjud in vem ni vill, förutom GUD, om ni är sanningsenliga."

[10:41] Om de avvisar dig, säg, "Jag har mina gärningar och ni har era gärningar. Ni är inte inte att klandra för någonting jag gör, och jag är inte att klandra för någonting ni gör." [10:42] En del av dem lyssnar på dig, men kan du få de döva att höra, trots att de inte förstår?

[10:46] Vare sig vi visar dig en del (av straffet) som vi lovar dem, eller avslutar ditt liv innan dess, kommer de slutligen att återvända till oss. GUD bevittnar allt de gör. [10:47] Till varje samhälle, en budbärare. När deras budbärare kommit, döms de rättvist utan minsta orättvisa. [10:48] De utmanar: "När kommer denna profetia äga rum, om du talar sanning?" [10:49] Säg, "Jag äger ingen makt till att skada mig själv, eller hjälpa mig själv; endast det som GUD vill sker." Varje samhälle har en förutbestämd livstid. När deras tid väl når sitt slut, kan de inte försena den med en timme, eller påskynda den. [10:50] Säg, "Vare sig Hans straff kommer till er på natten eller dagen, varför har de som överträder så bråttom? [10:51] "Om det verkligen inträffar, kommer ni då att tro? Varför ska ni tro då? Ni brukade utmana det att komma?" [10:53] De utmanar dig att förutsäga: "Är detta verkligen vad som kommer att ske?" Säg, "Ja absolut, vid min Herre, detta är sanningen, och ni kan aldrig komma undan."

[10:57] O människor, upplysningar har kommit till er häri från er Herre, lindring för allt som bekymrar era hjärtan, och vägledning och nåd för de som tror. [10:58] Säg, "Med GUDs nåd och med Hans barmhärtighet ska de fröjdas." Detta är mycket bättre än all rikedom de någonsin kan samla på sig. [10:59] Säg, "Har ni märkt hur GUD sänder ner alla sorters gåvor till er, och hur ni sedan gör en del av dem olagliga och andra lagliga?" Säg, "Har GUD gett er tillstånd att göra det? Eller fabricerar ni lögner som ni sedan tillskriver GUD?" [10:60] Tänker aldrig de som fabricerar lögner om GUD på att de måste möta Honom på Återuppståndelsens Dag? GUD öser sannerligen Sin Nåd över människorna, men de flesta av dem är otacksamma.

[10:68] De sa, "GUD har fått en son!" Prisad vare Han. Han är den Rikaste. Allting i himmlarna och allting på jorden tillhör Honom. Ni har inga bevis som stödjer en sådan hädelse. Säger ni om GUD vad ni inte vet någonting om? [10:69] Förkunna: "De som hittar på lögner om GUD kommer aldrig att lyckas." [10:70] De får sin temporära del i denna världen, sedan återvänder de slutligen till oss, då vi överlämnar dem till ett allvarligt straff på grund av deras otro. [10:71] Skildra Noaks historia för dem. Han sa till sitt folk; "O mitt folk, om ni finner min ståndpunkt, och det att jag påminner er om GUDs uppenbarelser vara för mycket för er, sätter jag min tilltro i GUD. Ni bör stämma möte med era ledare, komma överrens om ett slutgiltigt beslut er emellan, och sedan informera mig utan dröjsmål. [10:72] "Om ni vänder er bort har jag inte bett er om någon lön. Min lön kommer från GUD. Jag har beordrats att vara en underkastad." [10:73] De förkastade honom, och följaktligen räddade vi honom och de som förenade sig med honom i arken; vi gjorde dem till arvtagarna. Och vi dränkte de som förkastat våra uppenbarelser. Lägg märke till konsekvenserna; de har varnats.

I Guds namn, Barmhärtigaste, Snällaste

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar