lördag 27 januari 2024

Profeterna & omtalade personer, enligt Koran, Del 26

I Guds namn, Barmhärtigaste, Snällaste                                  2024-01-27

[20:83] "Varför rusade du iväg från ditt folk, O Moses?" [20:84] Han sa, "De är inte långt bakom mig. Jag har rusat till Dig min Herre, för att förnöja Dig." [20:85] Han sa, "Vi har testat ditt folk efter du gav dig av, men Samarien vilseledde dem." [20:86] Moses återvände till sitt folk arg och besviken, och sa, "O mitt folk, fick ni inte ett bra löfte av er Herre? Kunde ni inte vänta? Ville ni ådra er vrede från er Herre? Är det anledningen till att ni bröt er överenskommelse med mig?" [20:87] De sa, "Vi bröt inte vår överenskommelse med dig avsiktligt. Men vi var överlastade med smycken, och bestämde oss för att samla ihop våra högar. Det är vad Samarien föreslog." [20:88] Han tillverkade en skulpterad kalv för dem, komplett med en kalvs läte.* De sa, "Detta är er gud, och Moses gud." Följaktligen glömde han. [20:89] Kunde de inte se att den varken besvarade dem eller hade någon kraft att skada eller hjälpa dem? [20:90] Och Aron hade sagt till dem, "O mitt folk, detta är ett test för er. Er enda Herre är den Nådigaste, så följ mig och lyd mina befallningar." [20:91] De sa, "Vi kommer fortsätta att dyrka den tills Moses återvänder." [20:92] (Moses) sa, "O Aron, vad hindrade dig, när du såg dem gå vilse, [20:93] "från att lyda mina order? Har du gjort uppror mot mig?" [20:94] Han sa, "O son av min mor; dra mig inte i skägget eller håret. Jag var rädd för att du skulle säga, 'Du har splittrat Israels Barn och inte lytt mina order.'" [20:95] Han sa, "Vad är det med dig, O Samarier?" [20:96] Han sa, "Jag såg vad de inte kunde se. Jag tog en näve (stoft) från den plats där budbäraren stod, och använde det (för att blanda i den gyllene kalven). Det är vad mitt sinne inspirerade mig att göra." [20:97] Han sa, "Ge dig då av, och under resten av ditt liv, kom inte ens i närheten. Du har en bestämd tid (för din slutgiltiga dom) som du aldrig kan undvika. Se på din gud som du brukade dyrka; vi kommer att bränna den och kasta den i havet, för att stanna där nere för alltid." [20:98] Er enda gud är GUD; Den vid vars sida det inte finns någon annan gud. Hans kunskap omfattar alla ting. [20:99] På så sätt skildrar vi vissa nyheter för dig från de tidigare generationerna. Vi har uppenbarat för dig ett budskap från oss.

[20:132] Du ska uppmana din familj att iaktta Kontaktbönerna (Salat), och ihärdigt fortsätta att göra det. Vi ber dig inte om några gåvor; det är vi som försörjer dig. Den slutliga triumfen tillhör de rättfärdiga.

[20:135] Säg, "Vi väntar allihopa, så vänta; ni kommer absolut att få vem som är på den rätta vägen, och vem som verkligen är vägledd."

[21:1] Snabbt närmar sig räkenskapen för människorna, men de är omedvetna om det, tar avstånd ifrån det. [21:2] När ett nytt bevis kommer till dem från deras Herre, lyssnar de likgiltigt. [21:3] Deras sinnen är obetänksamma. Och de som överskrider diskuterar i hemlighet: "Är han inte bara en människa som er? Skulle ni acceptera magin som presenterats för er?" [21:4] Han sa, "Min Herre är medveten om varenda tanke i himlen och på jorden. Han är Den Som Hör, den Allvetande." [21:5] De sa till och med, "Hallucinationer," "Han hittade på det," och, "Han är en poet. Låt honom visa oss ett mirakel likt tidigare budbärares."

[21:7] Före dig sände vi inte annat än män vi inspirerat. Fråga de som kan skriften, om du inte vet. [21:8] Vi gav dem inte kroppar som inte åt, ej heller var de odödliga. [21:9] Vi uppfyllde vårt löfte till dem; vi räddade dem tillsammans med vem vi ville, och utplånade de som överträdde.

[21:24] Har de funnit andra gudar vid sidan av Honom? Säg, "Visa mig ert bevis. Detta är budskapet till min generation, som fulländar alla tidigare budskap." De flesta av dem känner förvisso inte igen sanningen; det är därför de är så fientliga. [21:25] Vi har inte sänt någon budbärare före dig, förutom med inspirationen: "Det finns ingen annan gud än Mig; ni ska dyrka endast Mig."

[21:36] När de som inte tror ser dig, förlöjligar de dig: "Är det denne som utmanar era gudar?" Samtidigt förblir de fullständigt beaktningslösa inför den Nådigastes budskap. [21:37] Människan är otålig i sin natur. Jag kommer att visa er Mina tecken med tiden; ha inte så bråttom. [21:38] De utmanar: "Vart är detta (straff) om du talar sanning?"

[21:41] Budbärare före dig har förlöjligats, följaktligen ådrog sig de som förlöjligade dem konsekvenserna av sitt hånande. [21:42] Säg, "Vem kan skydda dig från den Nådigaste under natten eller på dagen?" De är verkligen helt beaktningslösa inför Sin Herres budskap.

[21:45] Säg, "Jag varnar er enligt gudomlig inspiration." De döva kan dock inte höra kallet när de varnas.

[21:48] Vi gav Moses och Aron Lagboken, en ledstjärna och en påminnelse för de rättfärdiga.

[21:51] Dessförinnan gav vi Abraham hans vägledning och förståelse, för vi var fullt medvetna om honom. [21:52] Han sa till sin far och sitt folk, "Vad är det här för statyer ni ägnar er åt?" [21:53] De sa, "Vi såg våra föräldrar dyrka dem." [21:54] Han sa, "Ni och era föräldrar har verkligen gått vilse." [21:55] De sa, "Talar du sanning för oss, eller skämtar du?" [21:56] Han sa, "Er ende Herre är himmlarnas och jordens Herre, som skapade dem. Det är mitt vittnesmål. [21:57] "Jag svär vid GUD, jag har för avsikt att ta itu med era statyer så fort ni ger er av." [21:58] Han bröt dem i bitar, förutom en stor en, så att de skulle kunna hänvisa till den. [21:59] De sa, "Den som gjort det här mot våra gudar är verkligen en syndare." [21:60] De sa, "Vi hörde en ung man hota dem; han kallas Abraham." [21:61] De sa, "Hämta hit honom inför alla människors åsyn, så att de kan bevittna det." [21:62] De sa, "Har du gjort det här mot våra gudar, O Abraham?" [21:63] Han sa, "Det är den där stora som gjorde det. Gå och fråga dem, om de kan tala." [21:64] De slogs av häpnad och sa till sig själva, "Det är bestämt ni som syndat." [21:65] Trots det återvände de till sina gamla idéer: "Du vet mycket väl att de inte kan prata." [21:66] Han sa, "Dyrkar ni då vid sidan av GUD, något som inte har någon makt att hjälpa eller skada er? [21:67] "Ni har ådragit er skam genom att dyrka idoler vid sidan av GUD. Förstår ni inte?" [21:68] De sa, "Bränn honom och försvara era gudar, om det är det ni bestämmer er för att göra." [21:69] Vi sa, "O eld, var sval och trygg för Abraham." [21:70] På så sätt konspirerade de mot honom, men vi gjorde dem till förlorare. [21:71] Vi räddade honom, och vi räddade Lot, till landet vi välsignat för alla människor. [21:72] Och vi gav honom Isak och Jakob som en gåva, och vi gjorde dem båda rättfärdiga. [21:73] Vi gjorde dem till imamer som vägledde enligt våra budord, vi lärde dem hur man verkar rättfärdighet, hur man iakttager Kontaktbönerna (Salat) och den obligatoriska välgörenheten (Zakat). För oss, var de trogna dyrkare. ** Imamernas uppgift [21:74] Vad gäller Lot, gav vi honom visdom och kunskap, och räddade honom från samhället som utövade ohyggligheter; de var syndiga och onda människor. [21:75] Vi gav honom tillträde till vår nåd, för han var rättfärdig. [21:76] Och, innan dess vädjade Noak, och vi besvarade honom. Vi räddade honom och hans familj från den stora katastrofen. [21:77] Vi hjälpte honom mot människorna som förkastade våra uppenbarelser. De var onda människor, så vi dränkte dem allihop.

I Guds namn, Barmhärtigaste, Snällaste

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar