lördag 6 januari 2024

Profeterna & omtalade personer, enligt Koran, Del 7

I Guds namn, Barmhärtigaste, Snällaste                                            2024-01-06

[4:170] O människor, budbäraren har kommit till er med sanningen från er Herre. Tro därför för ert eget bästa. Om ni inte tror, tillhör allting i himmlarna och på jorden GUD. GUD är Allvetande, Visast. [4:171] O skriftens folk, ni ska inte överträda gränserna för er religion, och säg inte om GUD annat än sanningen. Messias, Jesus, Marias son, var en av GUDs budbärare, och Hans ord som Han sänt ner till Maria, en uppenbarelse från Honom. Därför ska ni tro på GUD och Hans budbärare. Ni ska inte säga, "Treenighet." Ni ska låta bli för ert eget bästa. GUD är endast en gud. Prisad vare Han; Han är alltför ärorik för att ha en son. Allting i himmlarna och på jorden tillhör Honom. GUD räcker som Herre och Mästare.

[4:172] Messias skulle aldrig ringakta att vara en GUDs tjänare, ej heller de närmsta änglarna. Alla som ringaktar att dyrka Honom, som är för arroganta för att underkasta sig, kommer Han att sammankalla inför Sig.

[4:174] O människor, ett bevis har kommit till er från er Herre; vi har sänt ner en fulländad ledstjärna till er.

[5:12] GUD hade slutit ett förbund med Israels Barn, och vi upphöjde tolv patriarker bland dem. Och GUD sa, "Jag är med er så länge ni iakttager Kontaktbönerna (Salat), ger den obligatoriska välgörenheten (Zakat), tror på Mina budbärare och respekterar dem och fortsätter låna GUD ett lån av rättfärdighet. Då kommer Jag att mildra era synder och ge er tillträde till trägårdar med flytande bäckar. Den som inte tror efter detta, har verkligen avvikit från den rätta vägen."
[5:13] Som konsekvens av att de kränkte förbundet fördömde vi dem, och lät deras hjärtan stelna. Följaktligen tog de orden ur sitt sammanhang och ignorerade en del av budorden de fått. Ni kommer fortsätta att se svek från dem, med undantag av ett fåtal av dem. Ni ska ha överseende med dem och ignorera dem. GUD älskar de välvilliga.

[5:14] Även med de som sa, "Vi är Kristna," slöt vi ett förbund. Men de ignorerade en del av budorden de fått. Därför fördömde vi dem till inbördes fientlighet och hat till Återuppståndelsens Dag. GUD kommer då att informera dem om allt de hade gjort. [5:15] O skriftens folk, vår budbärare har kommit till er för att förkunna för er många saker som ni dolt i skriften, och för att ursäkta många andra överträdelser ni begått. En ledstjärna har kommit till er från GUD, och en fulländad skrift.

[5:17] De som säger att GUD är Messias, Marias son, är verkligen hedningar. * Allegorisk Säg, "Vem skulle kunna motarbeta GUD om Han ville förinta Messias, Marias son, hans mor och alla på jorden?" All suveränitet i himmlarna och på jorden tillhör GUD, och allting däremellan. Han skapar vad Han vill. GUD är Allsmäktig. [5:18] Judarna och de Kristna sa, "Vi är GUDs barn och de Han håller av." Säg, "Varför straffar Han då er för era synder? Ni är bara människor som alla andra människor Han skapat." Han förlåter vem Han vill och straffar vem Han vill. Herraväldet i himmlarna och på jorden tillhör GUD, och allting däremellan, och till Honom är det slutliga ödet. [5:19] O skriftens folk, vår budbärare har kommit till er för att förklara saker och ting för er, efter en tid utan budbärare, så att ni inte ska säga, "Ingen predikare eller varnare kom till oss." En predikare och en varnare har nu kommit till er. GUD är Allsmäktig.

[5:20] Minns att Moses sa till sitt folk, "O mitt folk, minns GUDs välsignelser över er: Han utnämnde profeter från ert folk, gjorde er till kungar och gav er vad Han aldrig givit något annat folk. [5:21] "O mitt folk, gå in i det heliga landet som GUD har bestämt för er, gör ej uppror så att ni inte blir förlorare." [5:22] De sa, "O Moses, det finns mäktiga människor däri, vi kommer inte att gå in i det om inte de ger sig av därifrån. Om de ger sig av, går vi in." [5:23] Två män, fulla av vördnad och välsignade av GUD, sa, "Gå bara in genom porten. Går ni bara in genom den, kommer ni med säkerhet att segra. Ni måste lita på GUD om ni är troende." [5:24] De sa, "O Moses, vi kommer aldrig att gå in i det så länge de är därinne. Gå därför du och din Herre och kämpa. Vi rör oss inte ur fläcken." [5:25] Han sa, "Min Herre, jag kan bara kontrollera mig själv och min bror. Låt oss därför skiljas från de onda människorna." [5:26] Han sa, "Från och med nu är det förbjudet för dem i fyrtio år, under vilka de kommer att ströva omkring planlöst på jorden. Sörj inte över sådana onda människor."

[5:27] Skildra för dem den sanna historien om Adams två söner. De gjorde en offergåva som accepterades från den ena, men inte från den andra. Han sa, "Jag kommer säkerligen att döda dig." Han sa, "GUD accepterar endast från de rättfärdiga. [5:28] "Om du bär hand på mig för att döda mig, sträcker jag inte ut min hand för att döda dig. För jag vördar GUD, universums Herre. [5:29] "Jag vill att du, inte jag, ska bära min synd och din synd, sedan hamnar du med de som vistas i Helvetet. Det är straffet för de som överträder." [5:30] Hans ego provocerade honom till att döda sin bror. Han dödade honom och hamnade bland förlorarna. [5:31] GUD skickade då en korp för att skrapa jorden, för att lära honom hur han skulle begrava sin bror. Han sa, "Ve mig; jag lyckades inte vara lika intelligent som denna korp och begrava min broders kropp." Han drabbades av ångest. [5:32] På grund av detta fastställde vi för Israels Barn, att för den som mördar en person som inte begått ett mord eller hemska brott, ska det vara som om han mördat alla människor. Och för den som skonar ett liv, ska det vara som om han skonat livet på alla människor. Våra budbärare gick till dem med tydliga bevis och uppenbarelser, men de flesta av dem efter allt detta överträder ändå.

[5:41] O du budbärare, bli inte ledsen över de som är snabba med att inte tro bland de som säger, "Vi tror," med sina munnar, trots att deras hjärtan inte tror. Bland Judarna fanns en del som lyssnade på lögner. De lyssnade på människor som aldrig mött dig, som tog orden ur sitt sammanhang och sedan sa, "Om ni får det här, acceptera det, men om ni får någonting annat, akta er." Den GUD vill avleda, kan ni inte göra något för att hjälpa emot GUD. GUD vill inte rena deras hjärtan. De har ådragit sig förödmjukelse i denna världen och i Livet Efter Detta, de kommer att plågas av ett hemskt straff.

[5:42] De är människor som upprätthåller lögner och som äter av olagliga förtjänster. Om de kommer till dig för att döma ibland dem, får du döma ibland dem eller ignorera dem. Om du väljer att ignorera dem kan de inte skada dig det minsta. Men om du dömer ibland dem, ska du döma rättvist. GUD älskar de rättvisa. [5:43] Varför ber de dig döma ibland dem när de har Toran, innehållande GUDs lag, och de valt att ignorera den? De är inte troende.

I Guds namn, Barmhärtigaste, Snällaste

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar