onsdag 17 januari 2024

Profeterna & omtalade personer, enligt Koran, Del 16

I Guds namn, Barmhärtigaste, Snällaste                                      2024-01-17

[10:74] Sedan, efter honom (Noak), sände vi budbärare till deras folk, och de visade dem tydliga bevis. Men de skulle inte komma att tro på något de tidigare förkastat. Således beslöjar vi hjärtat på de som överträder.

[10:75] Sedan, efter dem, sände vi Moses och Aron till Farao och hans grupp, med våra bevis. Men de blev arroganta; och de var människor som överträdde. [10:76] När sanningen kom till dem från oss, sa de, "Detta är uppenbarligen magi!" [10:77] Moses sa, "Är det så ni beskriver sanningen när den kommer till er? Är detta magi? Hur kan en magiker segra?" [10:78] De sa, "Har ni kommit för att avleda oss från det vi såg våra föräldrar göra, och för att uppnå anseende ställningar för er själva? Vi kommer aldrig att förena oss med er som troende." [10:79] Farao sa, "För till mig varje erfaren magiker." [10:80] När magikerna kom, sa Moses till dem, "Kasta vad ni än ska kasta." [10:81] När de kastade sa Moses, "Det ni har åstadkommit är magi, och GUD kommer att låta det misslyckas. GUD stödjer inte överträdarnas verk." [10:82] GUD etablerar sanningen med Sina ord, trots förbrytarna. [10:83] Ingen trodde med Moses förutom några få av hans folk, utav rädsla för Faraos och hans råds tyranni. Sannerligen, var Farao alltför arrogant på jorden, och en riktig tyrann. [10:84] Moses sa, "O mitt folk, om ni verkligen har trott på GUD, ska ni lita på Honom, om ni verkligen är underkastade. [10:85] De sa, "Vi litar på GUD. Vår Herre, rädda oss från förföljelsen från dessa förtryckande människor. [10:86] "Rädda oss, med Din nåd, från de icke troende människorna." [10:87] Vi inspirerade Moses och hans bror. "Bibehåll era hem i Egypten så länge, gör era hem till synagogor och upprätthåll Kontaktbönerna (Salat). Ge goda nyheter till de som tror." [10:88] Moses sa, "Vår Herre, du har gett Farao och hans råd lyx och rikedom i denna världen. Vår Herre, de använder endast detta till att avleda andra från Din väg. Vår Herre, utplåna deras rikedom och härda deras hjärtan för att hindra dem från att tro, tills de ser det smärtsamma straffet." [10:89] Han sa, "Er bön har besvarats (O Moses och Aron), så var ihärdiga, och uppträd inte som de som inte vet." [10:90] Vi förde Israels barn över havet. Farao och hans trupper förföljde dem, aggressivt och ondskefullt. När han insåg att han skulle drunkna, sa han, "Jag tror att det inte finns någon annan gud förutom Den som Israels Barn har trott på; jag är en underkastad." [10:91] "För sent! För du har redan gjort uppror, och valde att vara en överträdare. [10:92] "Idag kommer vi att bevara din kropp, för att låta dig tjäna som en läxa för kommande generationer." Dessvärre, är många människor helt likgiltiga inför våra tecken. [10:93] Vi har hedrat Israels Barn med en ärbar ställning, och välsignat dem med goda gåvor. Trots det, tvistade de när denna kunskap kom till dem. Er Herre kommer att döma dem på Återuppståndelsens Dag beträffande allt de tvistat om. [10:94] Om du hyser något tvivel beträffande det som uppenbaras för dig från din Herre, så fråga de som läser den tidigare skriften. Sanningen har verkligen kommit till dig från din Herre. Var inte bland inte tvivlarna. [10:95] Ej heller ska du förena dig med de som förkastade GUDs uppenbarelser, så att du inte är bland förlorarna. [10:96] Sannerligen, de som fördömts av ett beslut från er Herre kan inte tro.

[10:98] Alla samhällen som tror kommer säkerligen att belönas för sin tro. Till exempel, Jonas folk; när de trodde befriade vi dem från det förödmjukande straff de lidit av i denna världen, och gjorde dem framgångsrika. [10:99] Om er Herre så önskat, skulle alla människor på jorden ha trott.* Vill du tvinga människorna att bli troende? [10:100] Ingen själ kan tro, förutom enligt GUDs vilja. För Han utfärdar en förbannelse över de som vägrar att förstå.

[10:101] Säg, "Se på alla tecken i himmlarna och på jorden." Alla bevis och alla varningar kan aldrig hjälpa människor som bestämt sig för att inte tro. [10:102] Kan de förvänta sig annat än samma öde som deras likasinnade mött tidigare? Säg, "Vänta bara, och, med er, väntar även jag." [10:103] Till slut räddar vi våra budbärare och de som tror. Detta är vår oföränderliga lag, att vi räddar de troende. [10:104] Säg, "O människor, om ni hyser något tvivel beträffande min religion, dyrkar jag inte det ni dyrkar vid sidan av GUD. Jag dyrkar endast GUD; Den som kommer att avsluta era liv. Jag är beordrad att vara en troende." [10:105] Jag beordrades; "Förbli hängiven religionen monoteism; du ska inte praktisera idoldyrkan. [10:106] "Du ska inte dyrka vid sidan av GUD vad som inte har någon makt att hjälpa eller skada dig. Gör du det, kommer du att vara en överträdare."

[10:108] Förkunna; "O människor, sanningen från er Herre har kommit till er häri. Den som vägleds, vägleds för sitt eget bästa. Och den som går vilse, går vilse till skada för sig själv. Jag är inte en förmyndare över er." [10:109] Följ det som uppenbaras för dig, och ha tålamod tills GUD utfärdar Sin dom; Han är den bästa domaren.

[11:12] Du kanske vill bortse från en del av det som uppenbaras för dig, och du kanske blir irriterad över det. Dessutom kanske de säger, "Hur kommer det sig att ingen skatt kommer ner till honom, eller en ängel?" Du är bara en varnare; GUD kontrollerar alla ting. [11:13] Om de säger, "Han hittade på (Koranen)," säg då till dem, "Skapa då tio suror som dessa, påhittade, och bjud in alla ni kan, förutom GUD, om ni är sanningsenliga."

[11:25] Vi sände Noak till sitt folk med orden; "Jag kommer till er som en tydlig varnare. [11:26] "Ni ska inte dyrka annat än GUD. Jag befarar att ni går straffet på en smärtsam dag till mötes." [11:27] Ledarna bland hans folk som inte trodde, sa, "Vi ser att du bara är en människa som oss, och vi ser att de första människorna att följa dig är de värsta ibland oss. Vi ser att ni inte har någon fördel över oss. I själva verket tror vi att ni ljuger." [11:28] Han sa, "O mitt folk, tänk om jag har ett solitt bevis från min Herre? Tänk om Han välsignat mig av Sin nåd, fast ni inte kan se det? Ska vi tvinga er att tro på det? [11:29] "O mitt folk, jag ber er inte om några pengar; min lön kommer endast från GUD. Jag avfärdar inte de som trott; de kommer att möta sin Herre (och endast Han kommer att döma dem). Jag ser att ni är okunniga människor. [11:30] "O mitt folk, vem kan skydda mig mot GUD om jag avfärdar dem? Ska ni då inte ta er i akt? [11:31] Jag påstår inte att jag äger GUDs skatter, ej heller känner jag till framtiden, ej heller påstår jag mig vara en ängel. Ej heller säger jag till de som föraktas i era ögon, att GUD inte kommer att ge dem några välsignelser. GUD vet bäst vad som finns i deras innersta tankar. (Gjorde jag det,) skulle jag vara en överträdare." [11:32] De sa, "O Noak, du har argumenterat med oss, och fortsatt argumentera. Vi utmanar dig att frambringa domen du hotar oss med, om du talar sanning." [11:33] Han sa, "GUD är Den som frambringar den till er, om Han så önskar, och då kan ni inte komma undan. [11:34] "Även om jag gav er råd, kan mitt råd inte hjälpa er om det är GUDs vilja att vilseleda er. Han är er Herre, och till Honom kommer ni att återvändas." [11:35] Om de säger, "Han hittade på den här historien," säg, "Om jag hittat på den är jag ansvarig för mitt brott, och utan skuld för de brott ni begår." [11:36] Noak inspirerades: "Ingen mer från ditt folk kommer att tro, utöver de som redan tror. Bli inte ledsen över deras handlingar. [11:37] "Bygg arken under vår uppsikt och med vår inspiration, och vädja inte till Mig för de som överträtt; de är ödesbestämda att drunkna." [11:38] När han byggde arken brukade hans folk skratta åt honom när de passerade honom. Han sa, "Ni kanske skrattar åt oss, men vi skrattar åt er, precis som ni skrattar åt oss. [11:39] Ni kommer säkerligen att få veta vem som kommer att drabbas av ett förnedrande straff, och ådra sig evig bestraffning." [11:40] När vår dom kom och atmosfären kokade över, sa vi, "Bär ett par av varje sort på den,* tillsammans med din familj, förutom de som är fördömda. Ta med dig de som trott," och endast några få har trott med honom. [11:41] Han sa, "Kom ombord. I GUDs namn skall den segla och gå iland. Min Herre är Förlåtare, Den Barmhärtigaste." [11:42] När den seglade med dem, i vågor stora som berg, ropade Noak till sin son, som stod isolerad: "O min son, kom med oss; var inte med de som inte tror." [11:43] Han sa, "Jag kommer att söka skydd på toppen av ett berg, så att jag kan skydda mig från vattnet." Han sa, "Det finns ingenting som kan skydda någon idag från GUDs dom; endast de som förtjänat Hans nåd (kommer att räddas)." Vågorna skilde dem åt, och han var bland dem som drunknade. [11:44] Det förkunnades: "O jord, sluka ditt vatten," och, "O sky, upphör." Vattnet sjönk då undan; domen uppfylldes. Arken landade till slut på Judéens kullar. Då förkunnades: "Överträdarna har gått förlorade." [11:45] Noak bad till sin Herre: "Min Herre, min son är en del av min familj, och Ditt löfte är sant. Du är den visaste av de visa." [11:46] Han sa, "O Noak, han tillhör inte din familj. Det är inte rättfärdigt att be Mig om något du inte vet någonting om. Jag upplyser dig, så att du inte ska vara som de okunniga." [11:47] Han sa, "Min Herre, jag söker skydd hos Dig, så att jag inte ber Dig igen om något jag inte vet någonting om. Om Du inte förlåter mig och har barmhärtighet över mig, kommer jag att tillhöra förlorarna." [11:48] Det förkunnades: "O Noak, gå i land med frid och välsignelser över dig och över de nationer som kommer att härstamma från din följeslagare. Vad gäller de andra nationerna som kommer att härstamma från dig, kommer vi att välsigna dem för en tid, och sedan överlämna dem till ett smärtsamt straff." [11:49] Detta är upplysningar från det förflutna som vi uppenbarar för dig. Du visste ingenting om dem - vare sig du eller ditt folk - före detta. Ha därför tålamod. Den slutliga segern tillhör de rättfärdiga.

I Guds namn, Barmhärtigaste, Snällaste

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar