onsdag 3 januari 2024

Profeterna & omtalade personer, enligt Koran, Del 4

I Guds namn, Barmhärtigaste, Snällaste                                            2024-01-03

[2:252] Dessa är GUDs uppenbarelser. Vi reciterar dem genom dig, för du är en av budbärarna.

[2:253] Dessa budbärare; vi välsignade vissa av dem mer än andra. GUD talade till exempel till en av dem, och vi upphöjde vissa av dem till högre ranger. Och vi gav Jesus, Marias son, fulländade mirakel och bestyrkte honom med den Heliga Anden. Om GUD så önskat, skulle deras anhängare inte bråkat med varandra efter att de klara bevisen kommit till dem. I stället tvistade de sinsemellan; vissa av dem trodde, och vissa av dem trodde inte. Om GUD så önskat, skulle de inte ha bråkat. Allt är enligt GUDs vilja.

[2:258] Har ni lagt märke till den som argumenterade med Abraham om hans Herre, trots att GUD givit honom herravälde? Abraham sa, "Min Herre beviljar liv och död." Han sa, "Jag beviljar liv och död." Abraham sa, "GUD för solen från öst, kan du föra den från väst?" Den som inte trodde blev svarslös. GUD vägleder inte de onda.

[2:259] Reflektera över den som passerade en spökstad och undrade, "Hur kan GUD återuppliva detta efter att det har dött?" GUD satte honom då i döden i hundra år, och återupplivade honom därefter. Han sa, "Hur länge har du varit här?" Han sa, "Jag har varit här en dag, eller en del av dagen." Han sa, "Nej! Du har varit här i hundra år. Likafullt, se på din mat och din dryck; det har inte blivit dåligt. Se på din åsna - på så sätt gör vi dig till en lärdom för människorna. Lägg nu märke till hur vi konstruerar benen, och sedan täcker dem med hull." När han förstod vad som hade hänt sa han, "Nu vet jag att GUD är Allsmäktig." [2:260] Abraham sa, "Min Herre, visa mig hur Du återupplivar de döda." Han sa, "Tror du inte?" Han sa, "Jo, men jag vill stärka mitt hjärta." Han sa, "Ta fyra fåglar, granska deras tecken, placera en del av varje fågel på toppen av ett berg, och ropa sedan på dem. De kommer att skynda sig till dig. Du ska vara medveten om att GUD är Allsmäktig, Visast."

[2:285] Budbäraren har trott på det som sänts ner till honom från hans Herre, det har även de som trott. De tror på GUD, Hans änglar, Hans skrift och Hans budbärare: "Vi gör ingen skillnad på någon av Hans budbärare." De säger, "Vi hör och vi lyder.* Vår Herre, förlåt oss. Till Dig kommer vi slutligen att återvända."

[3:11] Liksom Faraos folk, och människorna innan dem, förkastade de våra uppenbarelser, och följaktligen straffades de av GUD för sina synder. GUD är sträng med att genomföra straff. [3:12] Säg till de som inte tror, "Ni kommer att besegras, och därefter sammanföras i Helvetet; vilken miserabel boning!"

[3:13] Ett exempel har satts för er genom de två arméerna som drabbade samman - en armé slogs för GUDs sak och den andra trodde inte. De såg med sina egna ögon att de var dubbelt så många. GUD bestyrker vem Han vill med Sin seger. Detta borde vara en försäkran för de som kan se.

[3:15] Säg, "Låt mig informera er om något mycket bättre för er; för de som för ett rättfärdigt liv, trädgårdar med flytande bäckar, rena makar, och glädje över GUDs välsignelser, reserverat hos deras Herre." GUD Ser dem som dyrkar Honom.

[3:19] Den enda religionen som GUD accepterar är "Underkastelse." Ironiskt nog är det de som fått skriften som ifrågasätter det, trots kunskapen de fått, på grund av avundsjuka. De som avfärdar GUDs uppenbarelser, är GUD ytterst sträng med att bedöma. [3:20] Om de argumenterar med dig så säg, "Jag har helt enkelt underkastat mig GUD; Jag och de som följer mig." Du ska säga till de fått skriften, även till de som inte fått den, "Tänker ni underkasta er?" Om de underkastar sig har de blivit vägledda, men om de vänder sig bort, är din enda uppgift att leverera detta budskap. GUD Ser alla människor. [3:21] De som förkastat GUDs uppenbarelser, som orättmätigt dödat profeterna och de bland människorna som förespråkade rättvisa, lova dem ett plågsamt straff.

[3:26] Säg, Vår gud; besittare av all auktoritet. Du ger makt till vem Du vill, Du avlägsnar makt från vem Du vill. Du ger värdighet till vem Du vill, och överlämnar vem Du vill till förnedring. Alla gåvor är i Din hand. Du är Allsmäktig. [3:27] "Du smälter samman natten med dagen, och dagen med natten. Du skapar det levande från det döda och det döda från det levande, Du ger till vem Du vill, utan gränser."

[3:29] Säg, "Vare sig ni döljer er innersta tanke eller tillkännager den, är GUD fullt medveten om den." Han är fullt medveten om allting i himlarna och på jorden. GUD är Allsmäktig.

[3:31] Proklamera: "Om ni älskar GUD ska ni följa mig." GUD kommer då att älska er och förlåta era synder. GUD är Förlåtare, Barmhärtigast. [3:32] Proklamera: "Ni ska lyda GUD och budbäraren." Om de vänder sig bort, älskar inte GUD de icke troende.

[3:33] GUD har valt ut Adam, Noak, Abrahams familj, och Amrams familj (som budbärare) till människorna. [3:34] De tillhör samma släkt. GUD är Den Som Hör, Allvetande. [3:35] Amrams fru sa, "Min Herre, jag har fullständigt dedicerat (barnet) i min mage till Dig, så godtag det från mig. Du är Den Som Hör, Allvetande." [3:36] När hon födde henne, sa hon, "Min Herre, jag har fått en flicka" GUD var fullt medveten om vad hon bar på "Det manliga är inte detsamma som det kvinnliga. Jag har gett henne namnet Maria, och jag åkallar Ditt beskydd över henne och hennes avkomlingar, från den förkastade djävulen." [3:37] Hennes Herre gav henne ett nådigt mottagande och en älskvärd uppfostran under Sakarias förmyndarskap. Varje gång som Sakarias gick in till hennes helgedom, fann han gåvor hos henne. Han brukade fråga, "Maria, varifrån har du fått det här?" Hon brukade säga, "Det kommer från GUD. GUD ger till vem Han vill, utan gränser." [3:38] Det var då som Sakaria bad sin Herre: "Min Herre, ge mig ett sådant fint barn; Du är Den Som Hör alla böner." [3:39] Änglarna talade till honom när han bad på sin heliga plats: "GUD ger dig goda nyheter om Johannes; en som tror på GUDs ord, som är ärbar, moralisk, en rättfärdig profet." [3:40] Han sa, "Hur skulle jag kunna få en pojke när jag är så gammal och min fru steril?" Han sa, "GUD gör vad Han vill." [3:41] Han sa, "Min Herre, ge mig ett tecken." Han sa, "Ditt tecken är att du inte kommer att tala till människorna på tre dagar, förutom genom signaler. Fira ofta minnet av din Herre; och meditera natt som dag." [3:42] Änglarna sa, "O Maria, GUD har valt dig och renat dig. Av alla kvinnor har Han valt dig. [3:43] "O Maria, du ska underkasta dig din Herre, prostrera, och buga dig med de som bugar sig."

[3:45] Änglarna sa, "O Maria, GUD ger dig goda nyheter: ett Ord från Honom vars namn är `Messias, Jesus, Marias son. Han kommer att vara framstående i detta livet och i Livet Efter Detta, och en av dem som står Mig närmast.´ [3:46] "Han kommer att tala till människorna från krubban, och även som vuxen; han kommer att vara en av de rättfärdiga." [3:47] Hon sa, "Min Herre, hur ska jag kunna få en son när ingen man har rört mig?" Han sa, "GUD skapar således vad Han vill. För att få någonting gjort säger Han helt enkelt till det, 'Var', och det är. [3:48] "Han kommer att lära honom skriften, visdom, Toran och Evangeliet." [3:49] Som budbärare till Israels Barn: "Jag kommer till er med ett tecken från er Herre. Från lera skapar jag formen av en fågel för er, därefter blåser jag in i den, och den förvandlas till en levande fågel med GUDs lov. Jag återställer de blindas syn, botar de spetälska och återupplivar de döda med GUDs lov. Jag kan tala om för er vad ni äter och vad ni förvarar i era hem. Det borde vara ett bevis för er, om ni är troende. [3:50] "Jag bekräftar tidigare skrift - Toran - och jag upphäver vissa förbud som ålagts er. Jag kommer till er med tillräckliga bevis från er Herre. Därför ska ni iakttaga GUD, och lyda mig. [3:51] "GUD är min Herre och er Herre; ni ska dyrka endast Honom. Det är den rätta vägen." [3:52] När Jesus kände deras otro sa han, "Vilka av er stödjer mig i riktning mot GUD?" Lärjungarna sa, "Vi följer GUD; vi tror på GUD, och vittna om att vi är underkastade. [3:53] "Vår Herre, vi har trott på det Du sänt ner och vi har följt budbäraren; räkna oss som vittnen." [3:54] De konspirerade och smed planer, men det gjorde även GUD, och GUD är bäst på att smida planer. [3:55] Följaktligen sa GUD, "O Jesus, Jag tänker avsluta ditt liv, upphöja dig till Mig, och befria dig från de icke troende. Jag kommer att upphöja de som följer dig över de som inte tror, till Återuppståndelsens Dag. Därefter kommer ni slutligen att återvända till Mig, allesamman, då Jag kommer att döma ibland er beträffande era tvister.

I Guds namn, Barmhärtigaste, Snällaste

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar