onsdag 17 januari 2024

Koran, Vers 7: 188

I Guds Namn. Barmhärtigaste, Snällaste                                      2024-01-17

[7:188] Säg, "Jag har ingen makt till att hjälpa mig själv, eller skada mig själv. Endast det GUD vill händer mig. Om jag kände till framtiden skulle jag ha utökat min rikedom, och ingen skada skulle ha berört mig. Jag är bara en varnare och en bärare av goda nyheter för de som tror."

7:188

- Du Yttra 1 : ”Utan Tvekan 2 Inte 3 Jag Ha Makt Över 4 , För 5 Mig Själv 6 ,

1- Galä : 845 : Yttra, Säga, Tala, Konstatera, Uttrycka I Ord – Tupplur, Ta En (Middags) Tupplur, Ta Sovstund, Ta En Siesta

2- Lä : 908 : Verkligen, Definitiv, Slutgiltig, Faktisk, JA, Minsann, Utan Tvekan

3- La: 908 : Nej! Inte, Icke, Ej, O-, Anti-

4- Mäläkä: 1106 : Inneha, Besitta , Äga, Hava – Tillägna Sig, ta I besittning Av, Bemäktiga Sig, Besitta Sig Själv, Fatta Tag I, Ta Över , Gripa, Fånga, Förvärva, Ta Som Sin egen, Komma I besittning Av, Dominera, Kontrollera, bemästra/ Härska Över, ha Makt Över, Hålla Makten Över, Överväldiga, Övermanna, Övervinna

5- Le: 908 : För, , Till , På Grund Av, Så Att, För Att, I Ett Försök Att, I Syfte Att, Med Sikte På, Med Målet För, För Ändamålet , såsom ,för – Av, Skriven Av

6- Näfcey : Mig Själv (Myself) www.almaany.com/quran/7/188/4/



- Välgång 7 * Och 8 Inte 9 (Heller Ha Makt Över) Olägenhet 10 * Förutom 11 ,

* Maskulin.

7- NäfÄ´´ : 1184 : Nytta, Användbarhet, gagn, förmån, fördel, vinst, nyttig, välgång , bästa

8- V´: 1216 : Och, Alltså, Också, Så Gott Som, Med, Tillsammans Med, Liksom, Plus, Vid, Medan, Samtidigt Som, När, Vid (Allah), Mången, Stor Antal

9- La: 908 : Nej! Inte, Icke, Ej, O-, Anti-

10- Zärr: 709: (Zärär :711) Skada, Avbräck, Sår, Men, Organskada, Förfång, Förlust, Olägenhet

11- E´lläa: 155 : Förutom, Utom, Men, Med Undantag (Av) , Exklusive, Med Undantag Av, Annorlunda Än, Om Inte, Såvida Inte, Enbart, Annat Än



- Det Vilket 12 Han Vilja 13 , Allah 14 . Och 15 Om 16 Jag Kunde 17 ,

12- M: 932: Vad? Hur! Det, Det Vilken, Icke, Oavsett, Helst, Överhuvudtaget, Något, En Viss

13- Shaä: 656 : Att Vilja , Önska , Begära , Vill Vara Villig(a) ,Ämna , Ha I Åtanke

14- Allah

15- V´: 1216 : Och, Alltså, Också, Så Gott Som, Med, Tillsammans Med, Liksom, Plus, Vid, Medan, Samtidigt Som, När, Vid (Allah), Mången, Stor Antal

16- Läv : Läv Ä´nnä : 927 : Om

17- Kanä 884 Att Vara , Att Ske , Att Inträffa , Blev , Kan , Kunde , Gjorde , Är , Bör , Varit , Ha Varit , Kommer , Som Används För , Brukade, Vill , Ska Kana: 884 : Vara, Existerar, Finnes Till, Inträffa, Finnas



- Få Reda På 18 Osynlige (/Övernaturlige) 19 * () Verkligen 20 Jag Hade Ökat 21 ,

* Maskulin.

18- Ä´ä´läm (be) : 133 : Informera Om, Upplysa Om, Berätta Om, Låta få veta Om, Bringa Till Någons Kunskap, Uppmärksamma Någon, Underrätta Om, Få reda På, Tips Om, Bekanta (Sig) Med, Göra Medveten Om, Rapportera Till

19- Gäyb : 807 : Osynlig, Dold, Övernaturligt, (Gudomlig) Hemlighet – (Geyäab : 807 ) Frånvaro, Bortovaro, Icke Deltagande, Hålla Sig Borta, Förbli Borta – Sjunkande, Sänkande

20- Lä : 908 : Verkligen, Definitiv, Slutgiltig, Faktisk, JA, Minsann, Utan Tvekan

21- Ectäkthärä: 98: Betrakta/anse som (för) mycket /många, Anse överdrivet/orimligt – kräva/begära mycket, ( A´kthärä : 152 : Att Göra /Skapa/Ge Mycket /Ofta – (Käththärä : 888) Öka, Förstärka, Multiplicera, Föröka Sig )



- Något 22 Välståndet (/Rikedomen) 23 * Och 24 Inte 25 Vidrört 26 Mig 27 ,

* Maskulin.

22- Men : 1112: Från, Något, Någon Av , Av, Vid, Bort Från, Sedan , Än (Mer Än, Bättre Än, Högre Än...) , Några (Av) ,Genom ,Via, Alltsedan – Av, Bestående Av, Gjord Av

23- Khäyr: 528 : God (Icke Ond) - God, Fördel, Gagn, Nytta, Intresse - Välstånd, Välbefinnande, Väl - Välsignelse, Välgörenhet, Förmån – Välstånd, Rikedom, Lycka, Förmögenhet, Överflöd, Uppsjö

24- V´: 1216 : Och, Alltså, Också, Så Gott Som, Med, Tillsammans Med, Liksom, Plus, Vid, Medan, Samtidigt Som, När, Vid (Allah), Mången, Stor Antal

25- M: 932: Vad? Hur! Det, Det Vilken, Icke, Oavsett, Helst, Överhuvudtaget, Något, En Viss

26- Mäccä : 1028 : Vidröra, Greppa, Beröra , Känna, Fingra – Drabba, hemsöka, Slå, Attackera, Angripa, råka Ut

27- Ny: Mig



- Oförrätten (/Skadan) 28 * . Om 29 Jag 30 (Är) Förutom 31 (Ett) Förebud 32 * ,

* Maskulin.

28- Cåve´: 650 : Ond, Elak, miss- (E´cäaä´t : 80 :) Kränkning , Skymf, Förolämpning, Upprördhet, Orätt, Oförrätt, Orättvisa, Förtryck, Skada, Sarga, Såra, Göra Illa

29- En : 173 : om

30- Änäa : Jag

31- E´lläa: 155 : Förutom, Utom, Men, Med Undantag (Av) , Exklusive, Med Undantag Av, Annorlunda Än, Om Inte, Såvida Inte, Enbart, Annat Än

32- Näzeyr: 1165 : Härold, Förebud, Förelöpare, Föregångare, Omen, Järtecken, - Varning



- Och 33 Bärare Av Glada Nyheter 34 * Till 35 Folk 36 * , De Fridfulla 37 ? ”

* Maskulin

33- V´: 1216 : Och, Alltså, Också, Så Gott Som, Med, Tillsammans Med, Liksom, Plus, Vid, Medan, Samtidigt Som, När, Vid (Allah), Mången, Stor Antal

34- Bäsheyr : 238: Förmedlare Av Goda Nyheter, Bärare Av Glada nyheter, härold, Förebud, föregångare, Förelöpare, varsel, järtecken

35- Le: 908 : För, , Till , På Grund Av, Så Att, För Att, I Ett Försök Att, I Syfte Att, Med Sikte På, Med Målet För, För Ändamålet , såsom ,för – Av, Skriven Av

36- Gävm : 877 Folk, Folkslag, Släkt, Släktingar, Nation – Residens – (Geyäam : 878) : Resning, Resa Sig, Stå Upp, (Uppror), Stiga Upp – Fastställande, Gå Ut, Starta, Avresa - Utbrytning, Utbrott, Brusa Upp, Flamma Upp –(Geyäam Be) Prestanda, Utförande, Görande, Gärning, Verkställande, Prestation, Fullgörande

37- Ämenä; 171: Vara/Bli/Känna Trygg, Säker, Fridfull


I Guds Namn. Barmhärtigaste, Snällaste

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar