onsdag 10 januari 2024

Profeterna & omtalade personer, enligt Koran, Del 10

I Guds namn, Barmhärtigaste, Snällaste                                      2024-01-10

[6:71] Säg, "Ska vi åkalla vid sidan av GUD något som inte har någon makt att hjälpa eller skada oss, och vända om efter att GUD har väglett oss? I så fall skulle vi förena oss med de som är besatta av djävlarna, som gjorts fullständigt förvirrade, medan deras vänner försöker rädda dem: 'Stanna hos oss på den rätta vägen.' Säg, "GUDs vägledning är den rätta vägledningen. Vi har beordrats att underkasta oss universums Herre. [6:72] "Att iakttaga Kontaktbönerna (Salat) och vörda Honom - Han är Den, inför vilken ni kommer att sammankallas (för granskningen)."

[6:74] Minns att Abraham sa till sin far Ãzer, "Hur kan ni dyrka statyer som gudar? Jag ser att du och ditt folk har gått långt vilse." [6:75] Vi visade Abraham himmlarnas och jordens underverk, och välsignade honom med övertygelse: [6:76] Vid nattens inbrott såg han en skinande planet. Han sa, "Kanske det är min Herre." När han såg den försvinna sa han, "Jag tycker inte om (gudar) som försvinner." [6:77] När han såg månen gå upp sa han, "Kanske det är min Herre!" När den försvann sa han, "Om inte min Herre vägleder mig, kommer jag att tillhöra de som avviker." [6:78] När han såg solen gå upp sa han, "Det här måste vara min Herre. Det är den största." Men när den gick ner sa han, "O mitt folk, jag fördömer er idoldyrkan. [6:79] "Jag har vigt mitt liv helt och hållet till Den som initierade himmlarna och jorden; jag kommer aldrig att vara en idoldyrkare." [6:80] Hans folk argumenterade med honom. Han sa, "Argumenterar ni med mig efter att GUD har väglett mig? Jag hyser ingen rädsla för idolerna ni sätter upp. Ingenting kan hända mig om inte min Herre vill det. Min Herres kunskap omfattar alla ting. Ska ni då inte ta er i akt? [6:81] "Varför ska jag frukta era idoler? Det är ni som borde vara rädda eftersom ni dyrkar idoler i stället för GUD, som inte har någon som helst makt att hjälpa er. Vilken sida är mest förtjänt av trygghet, om ni förstår?"

[6:83] Sådant var vårt argument, med vilket vi bestyrkte Abraham gentemot hans folk. Vi upphöjer vem vi vill till högre ranger. Er Herre är den Visaste, Allvetande. [6:84] Vi gav honom också Isak och Jakob, och vägledde dem båda. På liknande sätt vägledde vi Noak innan dess, och av hans ättlingar (vägledde vi) David, Salomon, Job, Josef, Moses, och Aron. På så sätt belönar vi de rättfärdiga. [6:85] Likaså Sakarias, Johannes, Jesus och Elias; alla var de rättfärdiga. [6:86] Och Ismael, Elias, Jonas, och Lot; var och en av dessa utmärkte vi mer än alla människor. [6:87] Från deras förfäder, deras avkomlingar och deras syskon, valde vi många och vägledde dem på en rak väg. [6:88] Sådan är GUDs vägledning, med vilken Han vägleder vem Han än väljer bland Sina tjänare. Hade någon av dem fallit in i idoldyrkan, skulle deras verk ha tillintetgjorts. [6:89] Det var till dessa vi gav skriften, visdom och profetskap. Om dessa människor inte tror, kommer vi att låta andra ta deras plats, och de nya människorna kommer inte att vara icke troende. [6:90] Det är dessa som vägletts av GUD; du ska vägledas i deras fotspår. Säg, "Jag ber er inte om någon lön. Detta är blott ett budskap för alla människor." [6:91] De värdesatte aldrig GUD som Han ska värdesättas. Följaktligen sa de, "GUD uppenbarar ingenting för en mänsklig varelse." Säg, "Vem uppenbarade då skriften som Moses kom med, fylld av ljus och vägledning för människorna?" Ni för ner det på papper för att förkunna det, medan ni döljer mycket av det. Ni fick veta sånt ni aldrig känt till - ni och era föräldrar. Säg, "GUD (är Den som uppenbarade det)," lämna dem sedan i deras tanklöshet, lekande. [6:92] Även detta är en välsignad skrift som vi uppenbarat, bekräftande tidigare skrifter, så att du ska kunna varna det viktigaste samhället och alla omkring det. De som tror på Livet Efter Detta kommer att tro på denna (skrift), och kommer att iakttaga Kontaktbönerna (Salat).

[6:106] Följ det som uppenbarats för dig från din Herre, det finns ingen annan gud än Honom, och ignorera idoldyrkarna.

[6:108] Förbanna inte idolerna de sätter upp vid sidan av GUD, så att de inte hädar och förbannar GUD av okunnighet. Vi har smyckat alla gruppers gärningar i deras ögon. Slutligen återvänder de till sin Herre, då Han informerar dem om allt de har gjort.

[6:109] De svor vid GUD, högtidligt, att om ett mirakel skulle komma till dem, skulle de säkerligen tro. Säg, "Mirakel kommer endast från GUD." Så vitt ni vet, skulle de fortsätta att inte tro, även om ett mirakel skulle komma till dem.

[6:114] Ska jag söka annat än GUD som lagens ursprung, när Han har uppenbarat denna bok för er, fullt detaljerad? De som fick skriften inser att den uppenbarats från er Herre, sanningsenligt. Ni ska inte hysa några tvivel.

[6:116] Lyder du majoriteten av människor på jorden, kommer de att avleda dig från GUDs väg. De följer endast hypoteser; de bara gissar.

[6:135] Säg, "O mitt folk, gör ert bästa, vilket även jag kommer att göra. Ni kommer säkerligen att få veta vilka de yttersta vinnarna är." Utan tvivel, kommer de onda aldrig att lyckas.

[6:145] Säg, "I de uppenbarelser jag fått finner jag ingen mat förbjuden för någon som äter, förutom: (1) kadaver, (2) rinnande blod, (3) griskött,* för det är orent, och (4) köttet från djur som hädiskt tillägnats annat än GUD." Tvingas man (äta dessa) utan avsikt eller illvilja, är er Herre Förlåtare, Barmhärtigast.

[6:146] För de som är Judiska förbjöd vi djur med odelade hovar; av nötkreaturen och fåren förbjöd vi fettet, förutom det de bär på sina ryggar eller i inälvorna, eller det som blandats med ben. Detta var ett straff för deras överträdelser, och vi är sanningsenliga. [6:147] Om de inte tror dig, säg, "Er Herre besitter oändlig nåd, men Hans straff är oundvikligt för de skyldiga människorna." [6:148] Idoldyrkarna säger, "Om GUD så önskat, skulle vi inte praktiserat idoldyrkan, inte våra föräldrar heller, ej heller skulle vi ha förbjudit någonting." De som kom innan dem tvivlade på samma sätt, tills de ådrog sig vårt straff. Säg, "Har ni någon bevisad kunskap som ni kan visa oss? Ni följer bara antaganden; ni bara gissar." [6:149] Säg, "GUD besitter det mäktigaste argumentet; om Han vill kan Han vägleda er alla." [6:150] Säg, "Hämta era vittnen som kan vittna om att GUD förbjudit det ena eller det andra." Om de vittnar, vittna ej med dem. Ej heller ska du följa åsikterna av de som förkastar våra uppenbarelser, de som inte tror på Livet Efter Detta, och de som avviker från sin Herre. [6:151] Säg, "Kom, låt mig tala om för er vad er Herre verkligen förbjudit er: ni ska inte sätta upp idoler vid sidan av Honom. Ni ska hedra era föräldrar. Ni ska inte döda era barn av rädsla för fattigdom - vi försörjer er och dem. Ni ska inte begå grova synder, uppenbara eller dolda. Ni ska inte döda - GUD har gjort livet heligt - förutom i rättvisans namn. Detta är Hans budord till er, så att ni ska kunna förstå."

[6:154] Och vi gav Moses skriften, komplett med de bästa budorden och med allting detaljerat, en ledstjärna och nåd, så att de må tro på att möta sin Herre.

I Guds namn, Barmhärtigaste, Snällaste

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar