söndag 7 januari 2024

Koran, Vers 2: 186

I Guds namn, Barmhärtigaste, Snällaste                                                  2024-01-07

[2:186] När Mina tjänare frågar er om Mig är Jag alltid nära. Jag besvarar deras böner när de ber till Mig. Människorna ska besvara mig och tro på Mig för att vägledas.

2:186

- ” Och 12 Han Fråga (/Åkalla) 3 Din 4 (Herre), Människor (/Tjänare) 5 * Min 6,

* Maskulin.

1- V´: 1216 : Och, Alltså, Också, Så Gott Som, Med, Tillsammans Med, Liksom, Plus, Vid, Medan, Samtidigt Som, När, Vid (Allah), Mången, Stor Antal

2- Ez: 67 : (Och) Sedan/Då, När, Medan, (Och /Helt) Plötsligt, (Och) Allt Eftersom, På Grunda Av, För, som, såsom, med tanke på det faktum

3- Saäl 615 : (Stå) Till Svars (Ansvarig), Hålla Till Svars/Ansvarig - :(Säalä 619: ) Fråga, Be, Förfrågan, Fråga Efter – Begära, Bedja Om, Anmoda, Vädja Till, Bönfalla, Anropa, Åkalla, Efterfråga – Tigga Om, Be Om Allmosor

4- Kä : din

5- Ä´´ebäad: 747: ( Ä´´bd : 748 : ) Slav, Träl, Livegen, Bondeman, Ägodel(ar) – Guds Tjänare - Man, Människa, Människosläktet,

6- Y : Min



- Beträffande 7 Min 8 (Nåd), Så 9 Vid Sanningen 10 Mitt 11 (Svar),

7- Ä´´n: 783: Från , Bort , Bort Från - Utav , Motiverad Av , På Grund Av , För Att , Med Anledning Av, Med Avseende På - Om, Rörande, Beträffande, Med Hänsyn Till, Beträffande, Med Hänvisning Till, I Samband Med – För, På Uppdrag Av , I Uppdrag Av , I X:s Namn , Senare - , Mot , Vid , Till , På

8- Y : Min

9- F: 809 : Sedan, Och Sedan, Sålunda, Så, Därför, Alltså, Följaktligen

10- Ennä 173 : Visserligen, Vid Sanningen, Absolut

11- Y : Min



- Lätt För Att Förstå 12 * . Jag Svarar 13 Åkallan 14 ** (Av),

* Maskulin.

** Feminin.

12- Gäreyb : 858 : Närbelägen, Nära, Närmast, I Grannskapet, I Omnejd, I Närmaste Trakten – Överhängande, Stundande, Annalkande –Lätt För Att Förstå, Simple – Anhörig, Släkting, Frände, Besläktad

13- Jäväab : 438 : Svar, Replik, Respons

14- Dävät :544: rop, sammankallande, kallelse, Skicka Efter, Efterfråga, inkallande - inbjudan – vädjan, uppfordran, begäran, kalla på, tilltalande för, inbjudande, begärande – begäran, krav, fordran – uppdrag, missionsarbete, mission aktivitet, propaganda – bedjande, åkallan (av gud), ödmjuk bön



- Bedjande Personen 15 * När 16 Han Be 17 Mig 18 . Så 19 Låt 19a ,

* Maskulin.

15- DaÄ´´e: 533: Orsak, Motiv, Anledning, Skäl, Behov, Nödläge, Nödvändighet – Inbjudare, Värd, Inbjudande – Bedjande Person, Supplikant, - Propagandist, Härold

16- Ezäa: 67: Om , Huruvida , När , Närhelst -(Ezäa Be : ) Plötsligt , Hastigt , Ett Tu Tre

17- Dää´´äa: 543: Påkalla, Ropa På, - Vädja Till, Bjuda, Uppfordra – Be Att Få Komma, Bjuda, Begära Närvaro (av), Sända Inbjudan (Till) – Framkalla, Inducera, Sätta I Rörelse, Aktivera, Motivera, Stimulera, Inspirera, Orsaka, Göra – Be, Bedja, Åberopa, Bönfalla

18- ne: mig

19- F: 809 : Sedan, Och Sedan, Sålunda, Så, Därför, Alltså, Följaktligen

19a- L : Låt



- De Bemöta (Mig) 20 , På Grund Av 21 Min 22 (Nåd) Och 23 Låt 24 ,

20- Ectäjäabä (le) : 84: Svara (Till), Reagera (Till/på) , agera/känna i svar (till/på) , visa /Anta en positiv reaktion, vara positiv (till), medge, Följa (Med), ansluta sig till, uppfylla/fullgöra, samtycka (Till), hålla med (Till), acceptera, Höra/fatta, Genomdriva, bemöta, tillfredsställa

21- Le: 908 : För, , Till , På Grund Av, Så Att, För Att, I Ett Försök Att, I Syfte Att, Med Sikte På, Med Målet För, För Ändamålet , såsom ,för – Av, Skriven Av

22- Y : Min

23- V´: 1216 : Och, Alltså, Också, Så Gott Som, Med, Tillsammans Med, Liksom, Plus, Vid, Medan, Samtidigt Som, När, Vid (Allah), Mången, Stor Antal

24- L : Låt



- De Vara Fridfulla 25 Med Anledning Av 26 Mitt 27 (Bud), Kanske 28 ,

25- Ämenä; 171: Vara/Bli/Känna Trygg, Säker, Fridfull

26- Be : 217 : i, In, Med, Vid, Med Anledning Av, För, Inne , In , På , Till , Hos , För , Igenom , Genom , Medelst

27- Y : Min

28- Lää´llä : 922 : Kanske, Måhända



- De 29 , (Genom Mig) De Vara På Rätt Väg 30. ”

29- Håm : de, deras

30- Räshädä : 585: vara på rätt väg, följa den rätta vägen , vara rätt vägledd

I Guds namn, Barmhärtigaste, Snällaste

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar