söndag 7 januari 2024

Profeterna & omtalade personer, enligt Koran, Del 8

I Guds namn, Barmhärtigaste, Snällaste                                      2024-01-07

[5:44] Vi har sänt ner Toran, som innehåller vägledning och ljus. Härskande enligt den gjorde de Judiska profeterna, liksom rabbierna och prästerna, som fastställt för dem i GUDs skrift, och som bevittnat av dem. Högakta därför inte mänskliga varelser; högakta Mig i stället. Och byt inte ut Mina uppenbarelser för ett billigt pris. De som inte styr enligt GUDs uppenbarelser, är de icke troende.

[5:46] Efter dem skickade vi Jesus, Marias son, som bekräftande tidigare skrift, Toran. Vi gav honom Evangeliet, med vägledning och ljus, bekräftande tidigare skrifter, Toran, och förstärkte dess vägledning och ljus, för att upplysa de rättfärdiga.

[5:47] Evangeliets folk ska styra enligt GUDs uppenbarelser däri. De som inte styr enligt GUDs uppenbarelser är de onda. [5:48] Sedan uppenbarade vi denna skrift för dig, sanningsenligt, som bekräftar tidigare skrifter och ersätter dem. Du ska styra ibland dem enligt GUDs uppenbarelser, och följ inte deras önskemål om de skiljer sig från sanningen som kommit till dig. För var och en av er har vi fastställt lagar och olika riter. Om GUD så önskat, skulle Han ha gjort er till en församling. Men Han testar er på så sätt genom uppenbarelserna Han givit var och en av er. Ni ska tävla i rättfärdighet. * Allegorisk vers Till GUD ska ni slutligen återvända - allihop - och då kommer Han att informera er om allt ni tvistat om. [5:49] Du ska styra ibland dem enligt GUDs uppenbarelser till dig. Följ inte deras önskemål och akta dig så att de inte avleder dig från en del av GUDs uppenbarelser till dig. Om de vänder sig bort ska du veta att GUD vill straffa dem för en del av deras synder. Många människor är verkligen onda.

[5:51] O ni som tror, alliera inte er med vissa Judar och Kristna; dessa är allierade med varandra. * Allegorisk vers De ibland er som allierar er med dessa, hör hemma hos dem. GUD vägleder inte de som överträder.

[5:62] Man ser många av dem villigt begå ondska och överträdelse och äta från olagliga förtjänster. Det de gör är verkligen bedrövligt. [5:63] Om endast rabbierna och prästerna skulle motsätta sig deras syndiga yttranden och olagliga förtjänster! Det är verkligen hemskt vad de gör sig skyldiga till.

[5:64] (Dåvarande) Judarna sa till och med, "GUDs hand är bunden!" Det är deras händer som är bundna. De har fördömts för att ha yttrat en sådan hädelse. I stället är Hans händer vidöppna, spenderande som Han vill. Din Herres uppenbarelser till dig kommer säkerligen att få många av dem att falla djupare ner i överträdelse och otro. * Allegorisk . Följaktligen har vi överlämnat dem till inbördes ovilja och hat tills Återuppståndelsens Dag. * Allegorisk . Var gång de tänder krigets lågor släcker GUD dem. * Allegorisk. Vilka krig ? De rör sig ondskefullt på jorden, och GUD ogillar de som begår ondska. * Allegorisk. [5:65] Om bara skriftens folk tror och för ett rättfärdigt liv, kommer vi att lindra deras synder och ge dem tillträde till trädgårdar i lycksalighet. [5:66] Om bara de skulle upprätthålla Toran och Evangeliet, och det som sänts ner till dem från deras Herre häri, skulle de överösas med välsignelser från ovan dem och från under deras fötter. En del av dem är rättfärdiga, men många av dem begår ondska.

[5:67] O du budbärare, förmedla det som uppenbarats för dig från din Herre - innan du gör det har du inte levererat Hans budskap - GUD kommer att skydda dig från människorna. GUD vägleder inte människorna som inte tror.

[5:68] Säg, "O skriftens folk, ni har ingen basis förrän ni upprätthåller Toran och Evangeliet, och det som sänts ner till er häri från er Herre." Dessa uppenbarelser från er Herre kommer säkerligen få många av dem att falla djupare ner i överträdelse och otro. Därför ska du inte tycka synd om människorna som inte tror. * Allegorisk.

[5:69] Säkerligen, de som tror, de som är Judiska, de som konverterat, och de Kristna; den som (1) tror på GUD och (2) tror på den Sista Dagen, och (3) för ett rättfärdigt liv, har ingenting att frukta, ej heller kommer de att sörja.

[5:70] Vi har slutit ett förbund med Israels Barn, och vi sände budbärare till dem. Var gång en budbärare kom till dem med något de inte tyckte om, förkastade de en del av dem, andra dödade de. [5:71] De trodde inte att de skulle testas, så de blev blinda och döva, sedan räddade GUD dem, men därefter blev många av dem blinda och döva igen. GUD ser allt de gör.

[5:72] De som säger att GUD är Messias, Marias son, är verkligen hedningar. * Allegorisk. Messias själv sa, "O Israels Barn, ni ska dyrka GUD; min Herre* och er Herre." GUD har förbjudit Paradiset för den som sätter upp en idol vid sidan av GUD, och Helvetet är hans öde. De onda har inga hjälpare. [5:73] De som säger att GUD är en tredjedel av en treenighet är verkligen hedningar. * Allegorisk. Det finns ingen gud förutom den ende guden. Om de inte avstår från att säga det, kommer de ibland dem som inte tror ådra sig ett smärtsamt straff.

[5:75] Messias, Marias son, är inget annat än en budbärare som budbärarna före honom, och hans mor var ett helgon. Båda två brukade äta av maten. Lägg märke till hur vi förklarar uppenbarelserna för dem, och lägg märke till hur de ändå avviker! [5:76] Säg, "Ska ni dyrka maktlösa idoler vid sidan av GUD som varken kan skada eller hjälpa er? GUD är Den Som Hör, Allvetande."

[5:77] Säg, "O skriftens folk, ni ska inte överträda gränserna för er religion utöver sanningen, och följ inte åsikterna av människor som gått vilse, som vilselett massor av människor; de är långt borta från den rätta vägen."

[5:78] De som inte trodde bland Israels Barn har fördömts av Davids tunga och av Jesus, Marias son. Detta för att de inte lydde och överträdde. [5:79] De förbjöd inte varandra från att begå ondska. Sannerligen bedrövligt är det de gjorde. [5:80] Man kunde se många av dem förena sig med de icke troende. Sannerligen bedrövligt är vad deras händer begått på deras själars vägnar. GUD är arg på dem, och följaktligen kommer de att vistas för evigt i straff. [5:81] Om de hade trott på GUD, på profeten, och på det som uppenbarats för honom häri, skulle de inte varit gynnsamt inställda till dem. Men många av dem är onda. [5:82] Ni kommer att märka att de troendes värsta fiender är Judarna * och idoldyrkarna. * Allegorisk Ni kommer också att märka att de människor som står de troende närmast vad gäller vänskap, är de som säger, "Vi är Kristna." Det är för att de har präster och munkar ibland sig, och de är inte arroganta.

[5:87] O ni som tror, förbjud inte goda ting som GUD har gjort lagliga, och attackera inte; GUD tycker inte om dem som attackerar.

[5:92] Ni ska lyda GUD och ni ska lyda budbäraren, och var på er vakt. Om ni vänder er bort ska ni veta att vår budbärares enda uppgift är att effektivt förmedla budskapet.

[5:99] Budbärarens enda uppgift är att förmedla budskapet, och GUD är medveten om allt ni tillkännager och allt ni döljer. [5:100] Förkunna: "Det som är dåligt och det som är bra är inte lika, även om mängden av det dåliga kan imponera på er. Ni ska vörda GUD, (även om ni är i minoritet) O ni som har intelligens, så att ni ska kunna lyckas.

[5:110] GUD kommer att säga, "O Jesus, Marias son, minns Mina välsignelser över dig och din mor. Jag bestyrkte dig med den Heliga Anden för att göra det möjligt för dig att tala till människorna från krubban, även som vuxen. Jag lärde dig skriften, visdom, Toran och Evangeliet. Minns att du från lera skapade formen av en fågel med Min tillåtelse, sedan blåste in i den och den förvandlades till en levande fågel med Min tillåtelse. Du botade de blinda och de spetälska med Min tillåtelse, och återupplivade de döda med Min tillåtelse. Minns att Jag skyddade dig från Israels Barn som ville skada dig trots de fulländade mirakel du visat dem. De som inte trodde bland dem sa, 'Detta är uppenbarligen magi.'

[5:111] "Minns att jag inspirerade lärjungarna: 'Ni ska tro på Mig och på Mina budbärare.' De sa, 'Vi har trott, vittna om att vi är underkastade.'" [5:112] Minns att lärjungarna sa, "O Jesus, Marias son, kan din Herre sända ner en fest från skyn till oss?" Han sa, "Ni borde vörda GUD om ni är troende." [5:113] De sa, "Vi vill äta från den för att stärka våra hjärtan, för att med säkerhet veta att du talat sanning till oss. Vi kommer att tjäna som vittnen till det." [5:114] Jesus, Marias son, sa, "Vår gud, vår Herre, sänd ner en fest till oss från skyn. Låt den föra med sig överflöd till var och en av oss, ett tecken från Dig. Ge till oss; Du är den bäste Försörjaren."
[5:115] GUD sa, "Jag sänder ner den. Den av er som inte tror efter detta, kommer Jag att straffa som jag aldrig straffat någon förut." [5:116] GUD kommer att säga, "O Jesus, Marias son, sa du till människorna, "Gör mig och min mamma till idoler vid sidan av GUD?'" Han kommer att säga, "Prisad vare Du. Jag skulle inte kunna yttra något som inte var rätt. Om jag sagt det, skulle Du redan ha känt till det. Du känner till mina tankar och jag känner inte till Dina tankar. Du känner till alla hemligheter. [5:117] "Jag sa bara till dem vad Du befallde mig att säga, att, 'Ni ska dyrka GUD, min Herre och er Herre. Jag var ett vittne ibland dem så länge jag levde ibland dem. När Du avslutade mitt liv på jorden blev Du Vakare över dem. Du bevittnar alla ting.[5:118] "Straffar Du dem är de Dina tjänare. Förlåter Du dem, är Du den Allsmäktige, Visaste."

I Guds namn, Barmhärtigaste, Snällaste

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar