torsdag 8 februari 2024

Profeterna & omtalade personer, enligt Koran, Del 38

I Guds namn, Barmhärtigaste, Snällaste                         2024-02-08

[37:139] Jonas var en av budbärarna. [37:140] Han flydde till det lastade skeppet. [37:141] Han gjorde uppror, och förenade sig således med förlorarna. [37:142] Därför svalde fisken honom, och han var att klandras. [37:143] Hade han inte tagit sin tillflykt i meditation (om Gud), [37:144] skulle han ha stannat i dess buk till Återuppståndelsens Dag. [37:145] Vi lät honom kastas upp i öknen, utmattad. [37:146] Vi lät ett träd med ätbar frukt växa för honom. [37:147] Sedan sände vi honom till hundra tusen,* eller fler. [37:148] De trodde, och vi lät dem njuta av detta livet.

[37:171] Vårt beslut har redan fastställts för våra tjänare budbärarna. [37:172] De är säkerligen segrare. [37:173] Våra soldater är vinnare. [37:174] Så ignorera dem ett tag. [37:175] Iakttag dem; de kommer också att iakttaga. [37:176] Utmanar de vårt straff? [37:177] När det drabbar dem en dag, kommer det att vara en miserabel dag; de har varnats tillräckligt. [37:178] Ignorera dem ett tag. [37:179] Iakttag dem; de kommer också att iakttaga. [37:180] Prisad vare er Herre, den store Herren; högt över deras påståenden. [37:181] Frid vare med budbärarna.

[38:3] Vi har utplånat många generationer före dem. Förgäves ropade de på hjälp. [38:4] De undrade över att en varnare skulle komma till dem från dem. De som inte trodde sa, "En magiker; en lögnare. [38:5] "Gjorde han gudarna till en gud? Detta är verkligen konstigt." [38:6] Ledarna meddelade, "Fortsätt att ihärdigt hålla ut i er dyrkan av era gudar. Det är vad som önskas. [38:7] "Vi har aldrig hört talas om detta från våra fäders religion. Det är en lögn. [38:8] "Varför kom beviset ner till honom i stället för till oss?" De tvivlar verkligen på Mitt bevis. Sannerligen, har de har inte ännu känt på Mitt straff.

[38:12] Noaks, ´Ãds, och den väldige Faraos folk, trodde inte före dem. [38:13] Likaså Thamoud, Lots folk, de som bodde i Skogarna (i Midyan); dessa var motståndarna. [38:14] Var och en av dem trodde inte budbärarna, och därför var Mitt straff oundvikligt. [38:15] Dessa människor kan förvänta sig ett enda slag, från vilket de aldrig återhämtar sig. [38:16] De utmanade: "Vår Herre, varför påskyndar Du inte straffet för oss, före Räkenskapens Dag." [38:17] Ha tålamod trots deras uttalanden, och minns vår tjänare David, den rådige; han var lydig. [38:18] Vi satte bergen i hans tjänst, glorifierande med honom natt och dag. [38:19] Även fåglarna sattes i hans tjänst; alla lydde de honom. [38:20] Vi stärkte hans kungaskap och gav honom visdom och god logik. [38:21] Har ni hört om de tvistande männen som smög sig in i hans gömma? [38:22] När de gick in i hans rum blev han förskräckt. De sa, "Var inte rädd. Vi tvistar med varandra, och söker din rättvisa bedömning. Kränk oss inte, och vägled oss på den rätta vägen. [38:23] "Denna bror till mig äger nittionio får, medan jag äger ett får. Han vill blanda mitt får med sina, och fortsätter pressa mig." [38:24] Han sa, "Han är orättvis mot dig som ber dig kombinera ditt får med sina. De flesta människor som kombinerar sina tillgångar behandlar varandra orättvist, förutom de som tror och verkar rättfärdighet, och dessa är så få." Efteråt grubblade David på om han gjort rätt bedömning. Han trodde att vi testade honom. Han bad då sin Herre om förlåtelse, bugade sig ner, och ångrade sig. [38:25] Vi förlät honom i denna sak. Vi gav honom en position av ära hos oss, och en underbar boning. [38:26] O David, vi har gjort dig till en härskare på jorden. Därför ska du döma rättvist bland folket, och följ inte din personliga åsikt, så att det inte avleder dig från GUDs väg. De som avviker från GUDs väg ådrar sig onekligen ett svårt straff för att ha glömt Räkenskapens Dag.

[38:29] Detta är en skrift som vi sänt ner till dig, som är helig - kanske reflekterar de över dess verser. De som besitter intelligens kommer att ta sig i akt.

[38:30] Till David gav vi Salomon; en bra och hängiven tjänare. [38:31] En dag blev han upptagen med vackra hästar, tills nattens början. [38:32] Då sa han, "Jag njöt av de materiella sakerna mer än jag njöt av att dyrka min Herre, tills solen var borta. [38:33] "Ta hit dem igen." (För att ta farväl,) klappade han deras ben och halsar. [38:34] På så sätt testade vi Salomon; vi välsignade honom med stor materiell rikedom, men han underkastade sig ihärdigt. [38:35] Han sa, "Min Herre, förlåt mig, och ge mig kungaskap aldrig uppnådd av någon annan. Du är Beviljaren." [38:36] Vi (besvarade hans bön och) satte vinden i hans tjänst, som öste regn vart han än ville. [38:37] Och djävlarna, som byggde och dök. [38:38] Andra ställdes till hans förfogande. [38:39] "Detta är vår gåva till dig; du får ge generöst, eller hålla tillbaka, utan gränser." [38:40] Han har förtjänat en ärbar position hos oss, och en underbar boning.

[38:41] Minns vår tjänare Job: han kallade på sin Herre, "Djävulen har ansatt mig med motgång och smärta." [38:42] "Stampa marken med din fot. En källa kommer ge dig bot och en dryck." [38:43] Vi återställde hans familj för honom; till det dubbla. Sådan är vår nåd; en påminnelse för de som besitter intelligens. [38:44] "Nu ska du färdas land och rike runt och predika budskapet, för att uppfylla ditt löfte." Vi fann honom ihärdig. Vilken god tjänare! Han var underkastad.

[38:45] Minns också våra tjänare Abraham, Isak, och Jakob. De hade många färdigheter, och vision. [38:46] Vi gav dem en stor välsignelse: medvetenhet om Livet Efter Detta. [38:47] De var utvalda, för de tillhörde de rättfärdiga. [38:48] Minns Ismael, Elisha, och Zahl-Kifl; bland de mest rättfärdiga.

[38:65] Säg, "Jag varnar er; det finns ingen annan gud vid sidan av GUD, den Ende, den Överlägsne. [38:66] "Herre över himmlarna och jorden, och allting dem emellan; den Allsmäktige, den Förlåtande." [38:67] Säg, "Här är storslagna nyheter. [38:68] "Ni är helt omedvetna om. [38:69] "Jag hade tidigare ingen kunskap om tvisten i det Höga Samhället. [38:70] "Jag har inspirerats att mitt enda budskap är att förmedla varningarna till er."

[38:86] Säg, "Jag ber er inte om någon lön, och jag är ingen bedragare. [38:87] "Detta är en påminnelse för världen. [38:88] "Och ni kommer onekligen att få veta det om ett tag."

[39:2] Vi sände ner denna skrift till dig, sanningsenligt; du ska dyrka GUD, och ägna din religion till endast Honom.

[39:9] Är det inte bättre att vara en av de som mediterar om natten, som prostrerar och håller sig vaken i sin medvetenhet om Livet Efter Detta, och söker sin Herres nåd? Säg, "Är de som vet och de som inte vet lika?" Endast de som besitter intelligens kommer att ta sig i akt. [39:10] Säg, "O Mina tjänare som trott, ni ska vörda er Herre." För de som verkade rättfärdighet i denna världen, en god belöning. GUDs jord är rymlig, och de som ihärdigt håller ut kommer rikligt att få sin belöning, utan gränser. [39:11] Säg, "Jag är beordrad att dyrka GUD, och att hänge religionen absolut till endast Honom. [39:12] "Och jag beordrades vara ytterst underkastad." [39:13] Säg, "Jag fruktar, om jag inte lydde min Herre, straffet på en stor dag." [39:14] Säg, "GUD är Den ende jag dyrkar, och hänger min religion till endast till Honom. [39:15] "Dyrka därför vad ni vill vid sidan av Honom." Säg, "De verkliga förlorarna är de som förlorar sina själar och sina familjer på Återuppståndelsens Dag." Det är onekligen den verkliga förlusten.

I Guds namn, Barmhärtigaste, Snällaste

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar