söndag 11 februari 2024

Profeterna & omtalade personer, enligt Koran, Del 41

I Guds namn, Barmhärtigaste, Snällaste                              2024-02-11

[43:6] Vi har sänt många profeter till de tidigare generationerna. [43:7] Varje gång en profet kom till dem, förlöjligade de honom. [43:8] Följaktligen utplånade vi människor som var ännu mäktigare än dessa. På så sätt sätter vi upp exempel från tidigare samhällen.

[43:23] Alltid när vi skickade en varnare till ett samhälle, sa ledarna av det samhället, "Vi såg våra föräldrar följa vissa seder, och vi kommer att fortsätta i deras fotspår." [43:24] (Budbäraren) sa, "Tänk om jag kom med bättre vägledning till er än det ni ärvt av era föräldrar?" De sa, "Vi tror inte på budskapet du kommit med." [43:25] Följaktligen straffade vi dem. Lägg märke till konsekvenserna för de som avvisar.

[43:26] Abraham sa till sin far och sitt folk, "Jag förkastar det ni dyrkar. [43:27] "Endast Den som initierat mig kan vägleda mig." [43:28] Detta (Abrahams) exempel gjordes till en bestående läxa för kommande generationer; kanske omvänder de sina själar. [43:29] Vi har verkligen gett dessa människor och deras förfäder tillräckligt med chanser, sedan kom sanningen till dem, och en förtydligande budbärare. [43:30] När sanningen kom till dem, sa de, "Detta är magi, och vi tror inte på det."

[43:40] Kan du få de döva att höra; kan du få de blinda att se, eller de som gått långt vilse? [43:41] Vare sig vi låter dig dö innan dess eller ej, kommer vi absolut att straffa dem. [43:42] Eller så kanske vi visar dig (straffet) vi lovat dem. Vi kontrollerar dem fullständigt. [43:43] Du ska ihärdigt förkunna det som uppenbaras för dig; du är på den rätta vägen. [43:44] Detta är ett budskap för dig och ditt folk; ni kommer alla att ifrågasättas. [43:45] Kontrollera budbärarna vi sände före dig: "Har vi någonsin utnämnt några andra gudar vid sidan av den Nådigaste till att dyrkas?"

[43:46] Till exempel sände vi Moses med våra bevis till Farao och hans råd, förkunnande: "Jag är en budbärare från universums Herre." [43:47] När han visade dem våra bevis, skrattade de åt dem. [43:48] Varje tecken vi visade dem var större än det tidigare. Vi hemsökte dem med farsoterna, kanske de ångrar sig. [43:49] De sa, "O du magiker, be till din Herre på våra vägnar (om att befria oss från denna farsot), eftersom du har en överrenskommelse med Honom; vi kommer då att vägledas." [43:50] Men så fort vi befriade dem från deras plåga, vände de. [43:51] Farao meddelade sitt folk, "O mitt folk, har jag inte kungaskapet över Egypten, och dessa forsande floder tillhör mig? Ser ni inte? [43:52] "Vem är bättre; jag eller den där oansenlige som knappt kan prata? [43:53] "Hur kommer det sig att han inte äger en skatt av guld; hur kommer det sig att änglarna inte gör honom sällskap?" [43:54] På så sätt lurade han sitt folk, och de lydde honom; de var onda människor. [43:55] När de envisades med att motarbeta oss, straffade vi dem och dränkte dem allihop. [43:56] Vi gjorde dem till ett avskräckande fall och ett exempel för de andra.

[43:57] När Marias son citerades som ett exempel, ignorerade ditt folk det. [43:58] De sa, "Är det bättre att dyrka våra gudar eller att dyrka honom?" Det sa de bara för att argumentera med dig. De är verkligen människor som förenat sig med oppositionen. [43:59] Han var inget mer än en tjänare som vi välsignat, och vi skickade honom som ett exempel för Israels Barn. [43:60] Om vi så önskat, skulle vi ha kunnat göra er till änglar som koloniserar och fortplantar sig på jorden. [43:61] Han ska tjäna som en markör för att veta världens ände, så att ni inte längre kan hysa några tvivel om den. Ni ska följa Mig; det är den rätta vägen. [43:62] Låt inte djävulen avleda er; han är er ivrigaste fiende. [43:63] När Jesus kom med bevisen sa han, "Jag kommer till er med visdom, och för att klargöra en del av de frågor ni tvistar om. Ni ska vörda GUD och lyda mig. [43:64] "GUD är min Herre och er Herre, ni ska dyrka endast Honom. Det är den rätta vägen." [43:65] Motståndarna bråkade med varandra. Ve de som överträder från straffet av en smärtsam dag. [43:66] Väntar de på att Timmen (Domedagen) ska komma till dem plötsligt, när de minst anar det?

[43:81] Förkunna: "Om den Nådigaste verkligen haft en son, skulle jag fortfarande vara den förste att dyrka."

[44:5] Det är ett förutbestämt beslut från oss att vi skickar budbärare. [44:6] Det är nåd från er Herre. Han är Den Som Hör, den Allvetande.

[44:10] Vänta därför på dagen då skyn frambringar en omfattande rök. [44:11] Den kommer att omge människorna; detta är ett smärtsamt straff. [44:12] "Vår Herre, befria oss från detta straff; vi är troende." [44:13] Nu när det är för sent minns de! En upplysande budbärare hade kommit till dem. [44:14] Men de vände sig bort från honom med orden, "Välutbildad, men tokig!" [44:15] Vi kommer att lindra straffet ett tag; ni kommer snart att återgå. [44:16] Dagen då vi slår det stora slaget, kommer vi att hämnas.

[44:17] Vi har testa Faraos folk före dem; en ärbar budbärare gick till dem. [44:18] Förkunnande; "Lyssna på mig, GUDs tjänare. Jag är en ärlig budbärare till er." [44:19] Och, "Överträd inte mot GUD. Jag kommer till er med mäktiga bevis. [44:20] "Jag söker skydd hos min Herre och er Herre, om ni motarbetar mig. [44:21] "Om ni inte vill tro, låt mig då helt enkelt vara ifred." [44:22] Därefter bad han till sin Herre: "Dessa är onda människor." [44:23] (Gud sade,) "Färdas med Mina tjänare på natten; ni kommer att förföljas. [44:24] "Ta er snabbt över sjön; deras trupper kommer att dränkas." [44:25] Följaktligen lämnade de många trädgårdar och bäckar bakom sig. [44:26] Skördar och ett lyxigt liv. [44:27] Välsignelser de åtnjöt. [44:28] Allt detta lät vi andra människor ärva. [44:29] Varken himlen eller jorden grät över dem, och de fick inget uppskov. [44:30] Samtidigt räddade vi Israels Barn från den förödmjukande förföljelsen. [44:31] Från Farao; han var en tyrann. [44:32] Vi har valt ut dem bland alla människor, medvetet. [44:33] Vi visade dem så många bevis, vilket utgjorde ett stort test. [44:34] De nuvarande generationerna säger, [44:35] "Vi dör bara den första döden; vi kommer aldrig att återupplivas! [44:36] "För då tillbaka våra förfäder, om ni talar sanning." [44:37] Är de bättre än människorna från Tubba´ och andra före dem? Vi utplånade dem för deras brott.

[45:6] Dessa är GUDs uppenbarelser som vi reciterar för dig sanningsenligt. I vilken Hadith annat än GUD och Hans uppenbarelser tror de på?

I Guds namn, Barmhärtigaste, Snällaste

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar