lördag 17 februari 2024

Profeterna & omtalade personer, enligt Koran, Del 47

I Guds namn, Barmhärtigaste, Snällaste                                          2024-02-17

[67:25] De utmanar: "När kommer den profetian att äga rum, om du talar sanning?" [67:26] Säg, "Sådan kunskap är hos GUD, jag är inget mer än en tydlig varnare." [67:27] När de ser det inträffa, kommer ansiktena på de som inte trodde att bedrövas, och man kommer att förkunna: "Detta är vad ni brukade håna." [67:28] Säg, "Vare sig GUD bestämmer sig för att utplåna mig och de med mig, eller för att ösa Sin nåd över oss, vem kan skydda de som inte tror från ett smärtsamt straff? [67:29] Säg, "Han är den Nådigaste; vi tror på Honom, och vi litar på Honom. Ni kommer säkerligen att få veta vem som verkligen gått långt vilse." [67:30] Säg, "Tänk om ert vatten sjunker undan, vem kommer då att förse er med rent vatten?"

[68:2] Du har fått en stor välsignelse från din Herre; du är inte tokig. [68:3] Du har fått en väl förtjänt belöning. [68:4] Du är välsignad med en stark moralisk karaktär. [68:5] Du kommer att se, och de kommer att se. [68:6] Vilka av er som är fördömda. [68:7] Er Herre är fullt medveten om de som avvek från Hans väg, och Han är fullt medveten om de som är vägledda. [68:8] Lyd inte de som förkastar. [68:9] De vill att du ska kompromissa, så att de också kan kompromissa. [68:10] Lyd inte alla lågt stående bedyrare. [68:11] En förtalare, som pratar bakom ryggen.

[68:17] Vi har testat dem som vi testade ägarna av trädgården, som svor att de skulle skörda på morgonen. [68:18] De var så tvärsäkra. [68:19] En passerande (storm) från er Herre korsade den medan de sov. [68:20] På morgonen, var den bar. [68:21] De ropade på varandra på morgonen. [68:22] "Låt oss bärga skörden." [68:23] På vägen dit anförtrodde de sig åt varandra. [68:24] Att från och med nu, skulle ingen av dem vara fattig. [68:25] De var så fullständigt säkra på sin skörd. [68:26] Men när de såg den, sa de, "Vi hade så fel! [68:27] "Nu har vi ingenting!" [68:28] De rättfärdiga ibland dem sa, "Om ni bara hade prisat (Gud)!" [68:29] De sa, "Prisad vare vår Herre. Vi har överträtt." [68:30] De började klandra varandra. [68:31] De sa, "Ve oss. Vi syndade. [68:32] "Må vår Herre bevilja oss en bättre. Vi ångrar oss inför vår Herre." [68:33] Sådan var vedergällningen. Men straffet i Livet Efter Detta är mycket värre, om de bara visste.

[68:44] Så, låt Mig ta itu med de som förkastar denna Hadith; vi kommer att föra dem bakom ljuset, på ett sätt de aldrig uppfattar. [68:45] Jag kommer att ge dem tillräckligt med rep; Min planering är formidabel. [68:46] Ber du dem om pengar, så att de belastas av avgiften? [68:47] Känner de till framtiden? Har de den dokumenterad? [68:48] Du ska ihärdigt hålla ut med att utföra er Herres befallningar. Var inte som (Jonas) som ropade från fiskens insida. [68:49] Vore det inte för hans Herres nåd, skulle han ha kastats upp i öknen som en syndare. [68:50] Men hans Herre välsignade honom, och gjorde honom rättfärdig. [68:51] De som inte trodde, visar sitt hån i sina ögon när de hör budskapet och säger, "Han är tokig!" [68:52] I själva verket, är det ett budskap till världen.

[69:1] Den obestridliga (händelsen). [69:2] En sådan obestridlig (händelse)! [69:3] Den är sannerligen obestridlig. [69:4] Thamûd och 'Ãd trodde inte på Chockvågen. [69:5] Vad Thamûd beträffar, utplånades de av den förödande (jordbävningen). [69:6] Vad 'Ãd beträffar, utplånades de av en ihärdig, våldsam storm. [69:7] Han lät den härja över dem i sju nätter och åtta dagar, våldsamt. Man kunde se människorna kastas hit och dit som vissna palmstammar. [69:8] Kan ni finna några spår efter dem?

[69:9] Farao, andra före honom, och syndarna (av Sodom) var onda. [69:10] De lydde inte sin Herres budbärare. Följaktligen besvarade han dem med en förödande vedergällning. [69:11] Översvämningen var förödande, så vi bar er på den flytande (arken). [69:12] Vi gjorde den till en tankeställare för er, så att alla lyssnande öron må förstå.

[69:38] Jag svär vid det ni ser. [69:39] Och det ni inte ser. [69:40] Detta är yttrandet av en ärbar budbärare. [69:41] Inte yttrandet av en poet; det är sällan ni tror. [69:42] Ej heller yttrandet av en siare; sällan tar ni er i akt. [69:43] En uppenbarelse från universums Herre. [69:44] Om han yttrat några andra läror. * Inga andra Hadither     [69:45] Skulle vi ha straffat honom. [69:46] Vi skulle ha stoppat uppenbarelserna till honom. [69:47] Ingen av er skulle ha kunnat hjälpa honom. [69:48] Detta är en påminnelse för de rättfärdiga. [69:49] Vi vet; en del av er förkastar. [69:50] Det är bara beklagligt för de som inte tror. [69:51] Det är den absoluta sanningen. [69:52] Därför ska ni prisa er Herres namn, Den Störste.

[71:1] Vi sände Noak till sitt folk: "Du ska varna ditt folk innan de drabbas av ett smärtsamt straff." [71:2] Han sa, "O mitt folk, jag är en bekräftande varnare till er. [71:3] "För att varsko er om ni ska dyrka GUD, vörda Honom, och lyda mig. [71:4] "Han kommer då att förlåta er era synder och ge er uppskov under en förutbestämd tid. Utan tvivel, kan GUDs avtalade möte aldrig skjutas upp, när tiden väl är inne, om ni bara visste." [71:5] Han sa, "Min Herre, jag har bjudit in mitt folk natt och dag. [71:6] "Men min inbjudan ökade bara deras motvilja. [71:7] "Varje gång som jag bjöd in dem till att förlåtas av Dig, satte de sina fingrar i sina öron, täckte sig själva med sina kläder, insisterade, och blev arroganta. [71:8] "Sedan bjöd jag in dem offentligt. [71:9] "Därefter predikade jag högt för dem, och talade till dem privat. [71:10] "Jag sa, 'Be er Herre om förlåtelse; Han är Förlåtande. [71:11] "'Han kommer då att ösa generöst med regn över er. [71:12] "'Och förse er med pengar och barn, och fruktträdgårdar, och bäckar.'" [71:13] Varför skulle ni inte sträva för att vörda GUD? [71:14] Han är Den som skapade er i faser. [71:15] Inser ni inte att GUD skapade sju universum i skikt? [71:16] Han formgav månen däri för att vara ett ljus, och placerade solen för att vara en lampa. [71:17] Och GUD lät er spira från jorden som plantor. [71:18] Sedan återför Han er till den, och Han kommer säkerligen att föra er ut. [71:19] GUD gjorde jorden beboelig för er. [71:20] Så att ni ska kunna bygga vägar däri. [71:21] Noak sa, "De trotsade mig, och följde de som var ännu mer korrumperade när de välsignats med pengar och barn. [71:22] "De smed hemska planer. [71:23] "De sa, 'Överge inte era gudar. Överge inte Wadd, Suwaa', Yaghouth, Ya'ooq, och Nasr.' [71:24] "De vilseledde många. Därför, låt de onda falla djupare ner i förlust." [71:25] På grund av deras synder dränktes de, och anvisades helveteselden. De fann inga hjälpare för att skydda dem mot GUD. [71:26] Noak sa också, "Min Herre, lämna inte en enda icke troende vara kvar på jorden. [71:27] "För om Du låter dem vara kvar, kommer de bara vilseleda dina tjänare och inte föda fram någonting annat än onda icke troende. [71:28] "Min Herre, förlåt mig och mina föräldrar, och alla som kommer in i mitt hem som troende, och alla troende män och kvinnor. Men ge inte de icke troende någonting annat än utplåning."

I Guds namn, Barmhärtigaste, Snällaste

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar