fredag 28 juli 2023

Om Kiblah (eller Qiblah* ) och Israel.

 I Guds namn, Barmhärtigaste, Snällaste                                                         2023-07-28

* Kabilah är riktningen mot vilken muslimer vänder sig i bön

[2:143] Följaktligen gjorde vi er till ett opartiskt samhälle, så att ni kan fungera som vittnen bland människorna, och budbäraren fungerar som vittne bland er. Vi ändrade riktningen på er ursprungliga Qiblah* bara för att urskilja de ibland er som villigt följer budbäraren, från de som skulle vända på klackarna. Det var ett svårt test, men inte för de som är vägledda av GUD. GUD låter aldrig er dyrkan gå till spillo. GUD är Medlidsam gentemot människorna, Barmhärtigast.

* Qiblah Återställs mot Mekka

[2:144] Vi har sett dig vända ditt ansikte mot skyn (sökande efter den rätta riktningen). Vi anvisar nu en Qiblah som behagar dig. Hädanefter ska du vända ditt ansikte mot den Heliga Moskén. Vart ni än är, ska ni alla vända era ansikten emot den. De som fått den tidigare skriften vet att detta är sanningen från deras Herre. GUD är aldrig omedveten om någonting de gör. [2:145] Oavsett vilket mirakel du än visar skriftens anhängare, kommer de inte att rätta sig efter din Qiblah*. Ej heller ska du rätta dig efter deras Qiblah. Om du fogar dig för deras önskemål efter den kunskap som kommit till dig, kommer du att tillhöra de som överträder.

* Alltså de kristna och judar har sin egen Kiblah.

[2:148] Var och en av er väljer* riktningen som ni vill följa; ni ska rusa mot rättfärdighet. Vart ni än befinner er, kommer GUD att sammankalla er alla. GUD är Allsmäktig.

* Till kristna, judar, muslimer.

[2:149] Vart du än går, vänd ditt ansikte (under Salat) mot den Heliga Moskén. Detta är sanningen från er Herre. GUD är aldrig omedveten om någonting var och en av er gör. [2:150] Vart du än går, vänd ditt ansikte (under Salat) mot den Heliga Moskén; vart ni än må vara, ska ni vända era ansikten (under Salat) emot den. På så sätt kommer människorna inte att ha något argument emot er, förutom de som överträder ibland dem. Frukta inte dem, utan frukta Mig i stället. Jag kommer då att fullända Mina välsignelser över er, så att ni må bli vägledda.

[17:104] Och därefter sa vi till Israels Barn, "Gå och bo i detta land*. När den slutliga profetian inträffar, kommer vi att sammankalla er alla i en grupp."

* Med andra ord judar och kristna har sin Kiblah i Israel :

[21:71] Vi räddade honom [Abraham], och vi räddade Lot, till landet vi välsignat för alla människor.

[14:35] Minns att Abraham sa, "Min Herre, gör detta till ett fridfullt land, och skydda mig och mina barn från att dyrka idoler. [14:36] "Min Herre, de har vilselett så många människor. Vad de som följer mig beträffar, hör de hemma hos mig. Vad gäller de som inte lyder mig, är Du Förlåtare, Den Barmhärtigaste. [14:37] "Vår Herre, jag har bosatt en del av min familj i denna dal utan växtlighet, vid Ditt Heliga hus. Vår Herre, de ska iakttaga Kontaktbönerna (Salat), så låt mängder av människor komma till dem, och förse dem med alla sorters frukter, så att de må vara tacksamma.

Jesaja 45:13 ”I min rättfärdighet har jag fått en man att träda fram, och jag ska göra alla hans vägar jämna. Det är han som ska bygga min stad och befria mitt bortförda folk utan betalning eller mutor”, säger arméernas Jehova.

[5:21] [Moses:] "O mitt folk, gå in i det heliga landet som GUD har bestämt för er, gör ej uppror så att ni inte blir förlorare."

1 Mosebocken 17:8 Och jag [Jehova] ska ge dig och dina avkomlingar det land där du har bott som utlänning, ja hela Kanaans land. Det ska bli ert för alltid, och jag ska vara er Gud.

2 Moseboken 6:8 Jag ska föra er in i det land som jag med ed lovade att ge åt Abraham, Isak och Jakob, och ni ska få det som egendom. Jag är Jehova.’”

[5:7] Minns GUDs välsignelser över er, och Hans förbund som Han slöt med er: ni sa, "Vi hör och vi lyder." Ni ska iakttaga GUD; GUD är fullt medveten om de innersta tankarna.

Hesekiel 28:25 ’Så här säger den suveräne Herren Jehova: ”När jag samlar ihop israeliterna och hämtar tillbaka dem från de folk där de varit spridda, då ska jag genom dem bli helig i nationernas ögon. Och de ska bo i sitt land, det som jag gav åt min tjänare Jakob.

Psalm 23      1 Jehova är min herde. Jag ska aldrig sakna någonting. 2 Han låter mig vila på gröna betesmarker, till vattenrika viloplatser leder han mig. 3 Han ger mig nya krafter. Han leder mig på rätta stigar* för sitt namns skull. 4 Även om jag vandrar i den djupa skuggans dal  fruktar jag inget ont, för du är med mig, din käpp och din stav är min trygghet. 5 Mitt ibland mina fiender dukar du ett bord åt mig. Du smörjer mitt huvud med olja, min bägare är fylld till brädden. 6 Din godhet och lojala kärlek ska följa mig alla mina dagar, jag ska bo i Jehovas hus så länge jag lever . 


I Guds namn, Barmhärtigaste, Snällaste

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar