söndag 23 juli 2023

Om jorden kommer att skakas

 I Guds namn, Barmhärtigaste, Snällaste                                                  2023-07-23

Jesaja 13 1 Ett budskap mot Babylona som Jesaja, Amoz son, fick i en syn: 2 ”Höj ett fälttecken på ett kalt berg. Ropa till dem, vifta med handen, så att de kan dra in i stormännens portar. 3 Dem som jag har utvalt har jag gett en befallning. Jag har kallat samman mina krigare för att verkställa min vredesdom, de är stolta och jublar. 4 Hör! Det är en folkskara på bergen, det låter som en stor här! Hör! Det är ett krigslarm från kungariken, från nationer som har samlats! Arméernas Jehova ställer upp armén till strid. 5 De kommer från ett fjärran land, från en avlägsen horisont, Jehova och hans vredes vapen, för att förstöra hela jorden. 6 Jämra er, för Jehovas dag är nära! Den ska komma som en skövling från den Allsmäktige. 7 Därför ska alla stå handfallna, deras hjärtan ska smälta av skräck. 8 Folk blir panikslagna. De drabbas av kramper och smärtor, som en födande kvinna. Vettskrämda tittar de på varandra, deras ansikten bleknar av ångest. 9 Jehovas dag kommer, med förgrymmelse och med brinnande vrede, ja, den är skoningslös. Den ska göra landet till något man chockeras över och utplåna syndarna därifrån. 10 Himlavalvets stjärnor och stjärnbilder ska inte längre sända ut sitt ljus. Mörk ska solen gå upp, månen ska inte sprida sitt sken. 11 Jag ska ställa den bebodda jorden till svars för dess ondskan och de gudlösa för deras synd. Jag ska sätta stopp för de stoltas förmätenhet, jag ska kuva tyrannernas högmod. 12 Jag ska göra människor mer sällsynta än fint guld, ja än guld från Ofir. 13 Jag, arméernas Jehova, ska i min vrede få himlen att darra. På min brinnande vredes dag ska jorden skakas ur sitt läge.

[67:16] Har ni garanterat att Den i himlen inte kommer att träffa jorden och låta den skaka? [67:17] Har ni garanterat att Den i himlen inte kommer att sända ner en våldsam storm över er? Kommer ni då att uppskatta värdet av Min varning?

[99:1] När jorden våldsamt skakas. [99:2] Och jorden skjuter ifrån sig sina laster. [99:3] Kommer människan att undra: "Vad är det som händer?"

I Guds namn, Barmhärtigaste, Snällaste

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar