måndag 24 juli 2023

Koran, Vers 7: 44-45

 I Guds Namn. Barmhärtigaste, Snällaste                                                      2023-07-24

[7:44] De som vistas i Paradiset kommer att ropa på de som vistas i Helvetet: "Vi har funnit vår Herres löfte vara sant, har ni funnit er Herres löfte vara sant?" De kommer att säga, "Ja." En utropare mellan dem kommer att meddela: " GUDs fördömelse har drabbat syndarna;

7:44

- ”Och 1 Han Ropa 2 * , (Av) Sällskapen 3 ** (Av) Paradiset 4 *** , (Till) Sällskapen 5 ** (Av) ,

* Böneutropare, se nedan.

** Maskulin.

*** Feminin.

1- V´: 1216 : Och, Alltså, Också, Så Gott Som, Med, Tillsammans Med, Liksom, Plus, Vid, Medan, Samtidigt Som, När, Vid (Allah), Mången, Stor Antal

2- Nadäy: 1150: Ropa Ut, Utropa , Ropa/Skrika Till , Kräva, Anropa, Kalla, Skicka Efter, Kalla På, Invitera - Ropa, Skrika, -

3- Saheb: 684: Följeslagare, Kamrat, Sällskap, Kollega, Vän, Kompis – Ägare, Innehavare, Besittare, Ägare, - Författare, Upphovsman, Kreatör, Grundare

4- Jännät : 434 : Paradis, Himmel - Trädgård

5- Saheb: 684: Följeslagare, Kamrat, Sällskap, Kollega, Vän, Kompis – Ägare, Innehavare, Besittare, Ägare, - Författare, Upphovsman, Kreatör, Grundare



- Inferno Elden 6 * Att 7 : ”Redan 8 Uppnådde 9 Våran 10 Det Vilket 11 Han Lovade 12 ,

* Feminin.

6- Nar : 1150 : Eld - Inferno Eld

7- Ä´n : 173 : Den , Det, till, att (That, to)

8- Gäd: 851 Redan – Kanske, Måhända, Kanhända

9- Väjädä : 1223: Hitta, Påträffa, Anträffa, Stöta På, Råka På, Träffa På, Snubbla På, Slå På, Slump På/Över – Upptäcka, Uppspåra, Detektera, Spot (Engelska) (Känna Igen) – Få, Erhålla, Uppnå, Nå, Skaffa

10- Na : Våran

11- M: 932: Vad? Hur! Det, Det Vilken, Icke, Oavsett, Helst, Överhuvudtaget, Något, En Viss

12- Vää´´ädä : 1239 : Svära, Lova, Avge Ett Löfte, Ge Sitt Ord, Löfte – Vara Svärande - Hota, Ge Hotelse



- Våran 13, Herre 14 Våran 15 (Som Är) Sanning 16 * , Så 17 Har 18 Uppnått 19,

* Maskulin.

13- Na : Våran

14- Räbb 574: Gudom, Gud - Herre, Mäster – Ägare, Innehavare, Besittare, Innehavare, Begåvad Med, Råda över

15- Na : Våran

16- Hägg : 480 : Rätt, Anspråk, Egenskap, Rättmätig Besittning – Sanning, Verklig, Verklighet, Riktig, Korrekt – Rätt, Korrekt, Äkta, Tvättäkta, Sann, Genuin, Rättvis

17- F: 809 : Sedan, Och Sedan, Sålunda, Så, Därför, Alltså, Följaktligen

18- Häl : 1209 : Är (Det Bra)?, Är (Han Inne)?, Är (Ni Glada)?, Does (He Work)?, Do (they Smoke)?, Do (You Write)?, Have (You Wirtten)?, Ska? , Vill?

19- Väjädä : 1223: Hitta, Påträffa, Anträffa, Stöta På, Råka På, Träffa På, Snubbla På, Slå På, Slump På/Över – Upptäcka, Uppspåra, Detektera, Spot (Engelska) (Känna Igen) – Få, Erhålla, Uppnå, Nå, Skaffa



- Ni 20 Det 21 , Det Vilket 22 Han Lovad 23 , Herre 24 Eran 25 (Som Är) Sanning 26 ? ” ”

20- Tåm : Ni

21- M: 932: Vad? Hur! Det, Det Vilken, Icke, Oavsett, Helst, Överhuvudtaget, Något, En Viss

22- M: 932: Vad? Hur! Det, Det Vilken, Icke, Oavsett, Helst, Överhuvudtaget, Något, En Viss

23- Vää´´ädä : 1239 : Svära, Lova, Avge Ett Löfte, Ge Sitt Ord, Löfte – Vara Svärande - Hota, Ge Hotelse

24- Räbb 574: Gudom, Gud - Herre, Mäster – Ägare, Innehavare, Besittare, Innehavare, Begåvad Med, Råda över

25- Kåm: Eran

26- Hägg : 480 : Rätt, Anspråk, Egenskap, Rättmätig Besittning – Sanning, Verklig, Verklighet, Riktig, Korrekt – Rätt, Korrekt, Äkta, Tvättäkta, Sann, Genuin, Rättvis



- De (Skyldiga) Yttra 27 : ”Ja ! 28

27- Galä : 845 : Yttra, Säga, Tala, Konstatera, Uttrycka I Ord – Tupplur, Ta En (Middags) Tupplur, Ta Sovstund, Ta En Siesta

28- NäÄ´´äm : 1181 : Ja! Verkligen! Visst! Sannerligen!



- Sedan 29 Hans Kallelse Till Bön 30 , (Av) Böneutropare 31 Mitt Ibland 32 Deras 33,

29- F: 809 : Sedan, Och Sedan, Sålunda, Så, Därför, Alltså, Följaktligen

30- Äzzänä : 68 : Uppmaning /kallelse Till Bön

31- Måväzzn : 936 : Böneutropare

32- Bäynä : 256 : Mellan, Bland, Mitt Ibland, Mitt I, Igenom

33- Håm: de, deras



- Att 34 ” Ja 35 , Förbannelse 36 * (Av) Allah 37 Över 38 (De) Tyranniska 39 ** , =>

* Feminin.

** Maskulin.

34- Ä´n : 173 : Den , Det, till, att (That, to)

35- Lä : 908 : Verkligen, Definitiv, Slutgiltig, Faktisk, JA, Minsann, Utan Tvekan

36- Lä´nät : 922 : Förbannelse, Svordom, Avsky, Elakt Tal, Anatema

37- Allah

38- Ä´´läy 773: På, Ovanpå, Över, Upp På – Hos, Vid, Bredvid – För, Mot (Riktning) – I Enlighet Med, I Enlighet, Enligt, Motsvarande Med, I Överensstämmelse Med, Beroende På, På Basis Av, I Kraft Av, I Styrkan Av – Emot (Kontra), Trots Att – Utöver, På Toppen Av, Över Och Ovanpå – I, I Tillstånd Av, På Det Sätt Som – Genom, Igenom

39- Zalem: 736 : Orättvis, Ojust, Orättfärdig, Felaktig, Tyrannisk - Bofink (=Fågel)





[7:45] "som avviker från GUDs väg och strävar efter att göra den krokig, och beträffande Livet Efter Detta, tror de inte."

7:45

=> - De Som Är 1 , (Mig*) De Förhindrade Från 2 Stig 4 (Av) Allah 5 Och 6 ,

* Böneutropare.

1- Älläzeynä : De Som Är

2- Säddä : 690 : Repellera, Stötta /Driva Tillbaka, Hålla Tillbaka/Borta, Avvärja, Parera, Slå (Tillbaka) Med Stav, Förhindra, Vända Sig Bort, Tillrättavisa, Avvisa, Tränga/Tvinga Ut, Utestänga, Hindra, Förhindra - 3 – Säddä Ä´´n : 690 : Hålla Borta/Tillbaka Från, Vända Sig Bort Från, Avstå Från, Undvika Från, Förhindra Från, Avskräcka Från, Hämma/Hindra/Hejda Från, Avråda Från, Göra Modfälld Från, Sky 4 - Sädd Ä´´n : 690 : Undvikande, Söka Sky, Hålla Sig Undan, Alienation (the state or experience of being isolated from a group or an activity to which one should belong or in which one should be involved.), Obenägenhet/Ovilja, Missnöje

3- Ä´´n: 783: Från , Bort , Bort Från - Utav , Motiverad Av , På Grund Av , För Att , Med Anledning Av, Med Avseende På - Om, Rörande, Beträffande, Med Hänsyn Till, Beträffande, Med Hänvisning Till, I Samband Med – För, På Uppdrag Av , I Uppdrag Av , I X:s Namn , Senare - , Mot , Vid , Till , På

4- Säbeyl : 623 Väg , Stig, Spår, Bana, Kanal, Tillträde, Medel, Medium - Dricksfontän,

5- Allah

6- V´: 1216 : Och, Alltså, Också, Så Gott Som, Med, Tillsammans Med, Liksom, Plus, Vid, Medan, Samtidigt Som, När, Vid (Allah), Mången, Stor Antal



- (Mig) De Tyranniserade 7 Här Under 8 (Med) Krokighet 9 Och 10 De 11,

7- Bägäy : 242 : (Ebtägäy : 21) Söka Sig, Söka, Sträva, Uppsöka, Eftertrakta, Syfta Till, Längta, Begära ? – Fela, Förtrycka, Tyrannisera, Misshandla, Behandla Illa/Orättvis, Vara Orättvis/Förtryckande, Kränka, Göra Övergrepp, Inkräkta På, Göra Intrång, Överträda, Attackera, Angripa/Storma – Bedriva Otukt, Hora, Begå Äktenskapsbrott

8- Ha: 1198 : Här! Ta För Dig! Varsågod! Där Är Du!, Följande Är, Nedan, Här Nedan, Det Som Följer - Hennes

9- Ä´´eväj : 786: (EÄ´´vejäaj : 134) krök, krokighet, Vridning, Kurva , kurvighet , Krökning, Distorsion, Deviation,

10- V´: 1216 : Och, Alltså, Också, Så Gott Som, Med, Tillsammans Med, Liksom, Plus, Vid, Medan, Samtidigt Som, När, Vid (Allah), Mången, Stor Antal

11- Håm : de, deras



- För 12 I Livet Efter Detta 13 (Var) Otroende 14. ”

12- Be : 217 : i, In, Med, Vid, Med Anledning Av, För, Inne , In , På , Till , Hos , För , Igenom , Genom , Medelst

13- Al-Äkhärt : 59 : Härefter, I Livet Efter Detta, Den Kommande Världen/ Tiden, Bortom

14- Kafer : 883 : Otroende, Otrogen, Icke Troende, Skurkaktig, Ateist – Otacksam, Tackar Inte



Klagovisorna 3 1 Jag är mannen som har sett människor lida på grund av hans vredes käpp. 2 Han har drivit ut mig och låter mig vandra i mörker, inte i ljus. 3 Gång på gång, hela dagen, vänder han sin hand mot mig.

4 Han har fått mitt kött och min hud att upplösas. Han har krossat benen i mig. 5 Han har belägrat mig, han har omringat mig med gift och lidande.

6 Han har tvingat mig att sitta på mörka platser, likt dem som länge varit döda.

7 Han har stängt in mig så att jag inte kan fly. Han har bundit mig med tunga kopparbojor. 8 Och när jag desperat ropar på hjälp avvisar han mina böner. 9 Han har blockerat mina vägar med huggen sten. Han har gjort mina stigar krokiga. 10 Han lurar på mig likt en björn, likt ett lejon i bakhåll.

11 Han har tvingat mig av vägen och slitit mig i stycken, han har lämnat mig övergiven. 12 Han har spänt sin båge, och jag är målet för hans pil.

13 Han har genomborrat mina njurar med pilarna från sitt koger.

14 Jag har blivit till åtlöje för alla folken, en ständig nidvisa.

15 Han har tvingat i mig det som är bittert, han har gett mig malört att dricka.



I Guds Namn. Barmhärtigaste, Snällaste

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar