söndag 19 maj 2024

Om Gud, Del 12

I Guds namn, Barmhärtigaste, Snällaste                                  2024-05-19

[5:83] När de (=Kristna) hör vad som uppenbarats för budbäraren, ser man deras ögon fyllas av tårar när de känner igen sanningen däri, och de säger, "Vår Herre, vi har trott, så räkna oss bland vittnena. [5:84] "Varför skulle vi inte tro på GUD och på sanningen som kommit till oss, och hoppas på att vår Herre kommer att släppa in oss med de rättfärdiga människorna?" [5:85] GUD har belönat dem för att ha sagt detta; Han kommer att ge dem tillträde till trädgårdar med flytande bäckar. Däri vistas de för evigt. Sådan är belöningen för de rättfärdiga.

[5:87] O ni som tror, förbjud inte goda ting som GUD har gjort lagliga * Som hundar, och attackera inte; GUD tycker inte om dem som attackerar. 

[5:89] GUD ställer er inte till svars för blotta yttrandet av löften; Han ställer er till svars för era egentliga avsikter. Om ni kränker ett löfte ska ni sona genom att mata tio fattiga människor från samma mat som ni erbjuder er egen familj, eller genom att klä dem, eller genom att befria en slav. Har ni inte råd med det ska ni fasta i tre dagar. Det är så ni sonar för att ha kränkt de löften ni lovat hålla. Ni ska uppfylla er löften. GUD förklarar på så sätt sina uppenbarelser för er, så att ni må vara tacksamma.

[5:93] De som tror och för ett rättfärdigt liv bär ingen skuld skuld genom att äta någon mat, så länge de iakttager budorden, tror och för ett rättfärdigt liv, och sedan bibehåller sin gudfruktighet och tro, och fortsätter iakttaga gudfruktighet och rättfärdighet. GUD älskar de rättfärdiga.

[5:94] O ni som tror, GUD kommer att testa er med en del villebråd inom räckhåll för era händer och era pilar (under vallfärd). På så sätt urskiljer GUD de ibland er som iakttager Honom i sin ensamhet. De som överträder efter detta har ådragit sig ett smärtsamt straff.

[5:95] O ni som tror, döda inget villebråd under vallfärd. För den som dödar ett villebråd med flit, ska bötern vara ett lika stort antal boskapsdjur som antalet villebråd han dödat. Domen ska fastställas av två rättvisa människor ibland er. De ska se till att offergåvorna når Ka'bah. Annars kan man sona genom att mata fattiga människor, eller genom en likvärdig fasta för att återgälda sin överträdelse. GUD har haft överseende med tidigare överträdelser. Men om någon åter igen begår en sådan överträdelse, kommer GUD att hämnas den. GUD är Allsmäktig, Vedergällare.

[5:97] GUD har utnämnt Ka'bah, den Heliga Moskén,* till en helgedom för människorna, även de Heliga Månaderna, offergåvorna (till den Heliga Moskén) och kransarna som markerar dem. Ni bör veta att GUD är medveten om allting i himmlarna och på jorden, att GUD är Allsmäktig.

[5:98] Ni ska veta att GUD är strikt med att genomdriva straff, att GUD är Förlåtande, Barmhärtigast.

[5:99] Budbärarens enda uppgift är att förmedla budskapet, och GUD är medveten om allt ni tillkännager och allt ni döljer. * Ingen tvång i religion.

[5:101] O ni som tror, fråga inte om sådana saker som skulle skada er, om de uppenbarades för er för tidigt. Frågar ni om dem i betraktande av Koranen, kommer de att bli uppenbara för er. GUD har avsiktligt förbisett dem. GUD är Förlåtare, Medlidsam.

[5:105] O ni som tror, ni ska endast oroa er för er själva. Om de andra går vilse kan de inte skada er så länge ni är vägledda. * Ingen tvång i religion. Ni kommer till slut att återvända till GUD, allihop, sedan kommer Han att informera er om allt ni har gjort.

Om vittnena och den döendes testamente : [5:108] Det bidrar troligare till ett ärligt vittnesmål från deras sida, i rädsla för att deras vittnesmål ska ignoreras, som det av tidigare vittnen. Ni ska iakttaga GUD och lyssna. GUD vägleder inte de som är onda.

[5:109] Den dagen kommer, då GUD kommer att sammankalla budbärarna och fråga dem, "Hur blev ni bemötta?" De kommer att säga, "Vi har ingen kunskap. Du Känner Till alla hemligheter." [5:110] GUD kommer att säga, "O Jesus, Marias son, minns Mina välsignelser över dig och din mor. Jag bestyrkte dig med den Heliga Anden för att göra det möjligt för dig att tala till människorna från krubban, även som vuxen. Jag lärde dig skriften, visdom, Toran och Evangeliet. Minns att du från lera skapade formen av en fågel med Min tillåtelse, sedan blåste in i den och den förvandlades till en levande fågel med Min tillåtelse. Du botade de blinda och de spetälska med Min tillåtelse, och återupplivade de döda med Min tillåtelse. Minns att Jag skyddade dig från Israels Barn som ville skada dig trots de fulländade mirakel du visat dem. De som inte trodde bland dem sa, 'Detta är uppenbarligen magi.' [5:111] "Minns att jag inspirerade lärjungarna: 'Ni ska tro på Mig och på Mina budbärare.' De sa, 'Vi har trott, vittna om att vi är underkastade.'"

[5:114] Jesus, Marias son, sa, "Vår gud, vår Herre, sänd ner en fest till oss från skyn. Låt den föra med sig överflöd till var och en av oss, ett tecken från Dig. Ge till oss; Du är den bäste Försörjaren." [5:115] GUD sa, "Jag sänder ner den. Den av er som inte tror efter detta, kommer Jag att straffa som jag aldrig straffat någon förut."

[5:116] GUD kommer att säga, "O Jesus, Marias son, sa du till människorna, "Gör mig och min mamma till idoler vid sidan av GUD?'" Han kommer att säga, "Prisad vare Du. Jag skulle inte kunna yttra något som inte var rätt. Om jag sagt det, skulle Du redan ha känt till det. Du känner till mina tankar och jag känner inte till Dina tankar. Du känner till alla hemligheter. [5:117] "Jag sa bara till dem vad Du befallde mig att säga, att, 'Ni ska dyrka GUD, min Herre och er Herre.* Jag var ett vittne ibland dem så länge jag levde ibland dem. När Du avslutade mitt liv på jorden blev Du Vakare över dem. Du bevittnar alla ting. [5:118] "Straffar Du dem är de Dina tjänare. Förlåter Du dem, är Du den Allsmäktige, Visaste."

[5:119] GUD kommer att meddela, "Detta är en dag då de sanningsenliga kommer att räddas av sin sanningsenlighet." De har förtjänat trädgårdar med flytande bäckar. De vistas däri för evigt. GUD är nöjd med dem och de är nöjda med Honom. Detta är den största triumfen.

[5:120] Himmlarnas och jordens suveränitet tillhör GUD, och allting i dem, och Han är Allsmäktig.

[6:1] Prisad vare GUD, som skapade himmlarna och jorden och gjorde mörkret och ljuset. Ändå fortsätter de som inte tror på sin Herre att avvika. [6:2] Han är Den som skapade er av lera och som därefter förutbestämde er livstid, en livstid endast Han känner till. Ändå fortsätter ni att tvivla. [6:3] Han är den Ende GUDen i himmlarna och på jorden. Han känner till era hemligheter och det ni tillkännager, Han är medveten om allt ni gör er förtjänta av.

[6:12] Säg, "Vem äger allting i himmlarna och på jorden?" Säg, "GUD." Han har fastställt att nåd är Hans egenskap. Han kommer säkerligen att sammankalla er alla på Återuppståndelsens Dag, som är oundviklig. De som förlorar sina själar är de som inte tror.

[6:13] Allt som rör sig på natten och dagen tillhör Honom. Han är Den Som Hör, Den Som Vet.

[6:17] Om GUD berör er med en motgång kan ingen lindra den förutom Han. Berör Han er med en välsignelse, är Han Allsmäktig. [6:18] Han är Ojämförlig Sina varelser, Han är den Visaste, den Medvetne.

[6:29] (Undermedvetet) säger de, "Vi lever bara detta livet; vi kommer inte att återupplivas."[6:30] Om ni bara kunde se dem när de står inför sin Herre! Han skulle säga, "Är detta inte sanningen?" De skulle säga, "Jo, vid vår Herre." Han skulle säga, "Ni har ådragit er straffet för er otro."

[6:34] Budbärare före dig har avvisats och de höll ihärdigt ut, trots förkastande. De förföljdes tills vår seger kom till dem. Sådant är GUDs system som aldrig kommer att förändras. Mina budbärares historia ger dig således föregående exempel. [6:35] Om deras vägran blir för mycket för dig, bör du veta att även om du grävde en tunnel genom jorden, klättrade uppför en stege in i skyn, eller framställde ett mirakel för dem (skulle de ändå inte tro). Om GUD så önskat, skulle Han ha kunnat vägleda dem alla, enhälligt. Bete dig därför inte som de okunniga. [6:36] De enda som besvarar är de som lyssnar. GUD återupplivar de döda; slutligen återvänder de till Honom.

I Guds namn, Barmhärtigaste, Snällaste

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar