fredag 9 december 2022

Koran, Verser 25: 28-29

I Guds namn, Barmhärtigaste, Snällaste

[25:28] "O, ve mig, jag önskar att jag inte accepterat den där personen som vän.

25:28

- ” Oh´ 1 Ve 2 Mig 2a ! Jag Önskar 3, Jag 4 ! Inte 5 Jag Tagit 6 ,

1- Ya: 1250 : O, Oh

2- Väyl : 1249 : Ve, Bedrövelse, Lidande ,Nödläge - Förstörelse, Ruin, Undergång, Fördärv

2a – Y : Mig

3- Läytä , Ya Läytä : 930 : Vill Det ! Vill Gud ! Jag Önskar ! Om Bara!

4- Ny: Jag , Mig

5- Läm: Inte

6- E´ttäkhäzä : 29 : Ta, Antaga, Ta Sig An, Åtaga Sig, Anta, Ta Upp, Uppta, Gripa, Fatta, Använda, Utnyttja, Göra, Göra Något Ur



- Den Där 7 * (Som) En Vän 8 ! =>

* Maskulin, Kinas Ledare.

7- Fåläan : 833 : Den Där, Det Där, Den person/sak … (so-and-so)

8 - Khäleyl : 523 : Vän, Nära Vän, Intim Vän, Hjärtevän, Kompis, Förtrolig, Kamrat – Boyfriend, Älskling, Käresta, Älskare






[25:29] "Han har lett mig bort från budskapet efter att det kom till mig. Djävulen sviker verkligen sina mänskliga offer."

25:29

- => Verkligen 1 Redan 2 Han Vilselett 3 Mig 4, Beträffande 5 Omnämnde 6 *, Följande 7 (Verser) **,

* Maskulin.

** [4:89] De vill att ni inte ska tro, precis som de inte har trott, då blir ni jämlika. Ni ska inte betrakta dem som vänner, såvida de inte mobiliserar sig med er för GUDs sak. Vänder de sig emot er ska ni bekämpa dem, och ni får döda dem när ni möter dem i krig. Ni ska inte acceptera dem som vänner eller som allierade.

** [4:144] O ni som tror, ni ska inte förena er med de icke troende i stället för de troende. Vill ni ge GUD ett klart bevis mot er?

1- Lä : 908 : Verkligen, Definitiv, Slutgiltig, Faktisk, JA, Minsann, Utan Tvekan

2- Gäd: 851 Redan – Kanske, Måhända, Kanhända

3- Äzällä : 121 : (Zällälä : 713 ) vilseleda, missleda, Förleda, förvanska/förvränga – lura, bedra, bedraga

4- Ney: Jag, Mig

5- Ä´´n: 783: Från , Bort , Bort Från - Utav , Motiverad Av , På Grund Av , För Att , Med Anledning Av, Med Avseende På - Om, Rörande, Beträffande, Med Hänsyn Till, Beträffande, Med Hänvisning Till, I Samband Med – För, På Uppdrag Av , I Uppdrag Av , I X:s Namn , Senare - , Mot , Vid , Till , På

6- Zekr : 563 : Nämna, Referera, Referens, Omtala, Omnämna, Specificering, Indikation, Påpeka, Cittat, Citering – Åtanke, Hågkomst, Reminiscens, Minne – Rykte, Anseende, Ryktbarhet, Berömmelse, Ställning, Kredit -

7- Bädä : 241 : Efter, Följande, Efter/På -följande Till, I Spåren Av



- Och Sedan 8 Han * Nämnde 9 Mig 10. Och 11 Han Vara 12 Djävulen 13 **,

* Vännen.

** Maskulin. Kinas Ledare.

8- Ez: 67 : (Och) Sedan/Då, När, Medan, (Och /Helt) Plötsligt, (Och) Allt Eftersom, På Grunda Av, För, som, såsom, med tanke på det faktum

9- Jaa 405 : Komma, Anlända, Visa Upp, Nå – Vara Nämnd, Angiven, Vara Sagd

10- Ney: Jag, Mig

11- V´: 1216 : Och, Alltså, Också, Så Gott Som, Med, Tillsammans Med, Liksom, Plus, Vid, Medan, Samtidigt Som, När, Vid (Allah), Mången, Stor Antal

12- Kanä 884 Att Vara , Att Ske , Att Inträffa , Blev , Kan , Kunde , Gjorde , Är , Bör , Varit , Ha Varit , Kommer , Som Används För , Brukade, Vill , Ska

Kana: 884 : Vara, Existerar, Finnes Till, Inträffa, Finnas

13- Shäytan : 682 : Djävul, Satan, Lucifer, Odjur, Demon



- För 14 Människan 15* , En Svikare 16 .”

* Maskulin.

14- Le: 908 : För, , Till , På Grund Av, Så Att, För Att, I Ett Försök Att, I Syfte Att, Med Sikte På, Med Målet För, För Ändamålet , såsom ,för – Av, Skriven Av

15- Ensan : 189 : Människa, Man, Person, Mänska

16- Khäzälä : 506 : svika, göra besviken, svika någon när det behövs som mest, förråda, överge (I nödens tid), (plötslig) lämna i sticket,

I Guds namn, Barmhärtigaste, Snällaste

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar