tisdag 18 april 2023

Koran, Vers 40: 60 Uppdaterad

I Guds namn, Barmhärtigaste, Snällaste

[40:60] Er Herre säger, "Be till Mig, och Jag kommer att besvara er. Utan tvivel, kommer de som är för arroganta för att dyrka Mig komma in i Helvetet, med tvång."

40:60     Uppdaterad

- Och 1 Han Yttra 2 , Herre 3 Eran 3a: ” Ni Påkalla 4 Mig 5 , Jag Svara Till 6 !

1 - V´: 1216 : Och, Alltså, Också, Så Gott Som, Med, Tillsammans Med, Liksom, Plus, Vid, Medan, Samtidigt Som, När, Vid (Allah), Mången, Många Ett

2 - Galä : 845 : Yttra, Säga, Tala, Konstatera, Uttrycka I Ord – Tupplur, Ta En (Middags) Tupplur, Ta Sovstund, Ta En Siesta

3 - Räbbä 574: Härska, Styra, Kontrollera, Dominera, Vara Herre / Mästare Av, Ha Kommandot/Myndighet Över – Samla, Uppsamla, Insamla - Uppfostra, Fostra, Ge Fostran – Öka, Utöka, Multiplicera

3a- Kåm : Eran

4 - Dää´´äa: 543: Påkalla, Ropa På, - Vädja Till, Bjuda, Uppfordra – Be Att Få Komma, Bjuda, Begära Närvaro (av), Sända Inbjudan (Till) – Framkalla, Inducera, Sätta I Rörelse, Aktivera, Motivera, Stimulera, Inspirera, Orsaka, Göra – Be, Bedja, Åberopa, Bönfalla

5- Ny: Mig

6 – Ectäjäabä (le) : 84: Svara (Till), Reagera (Till/på) , agera/känna i svar (till/på) , visa /Anta en positiv reaktion, vara positiv (till), medge, Följa (Med), ansluta sig till, uppfylla/fullgöra, samtycka (Till), hålla med (Till), acceptera, Höra/fatta, Genomdriva, bemöta, tillfredsställa


- Absolut 1 Eran 2 (Herre)! ”

1 - Lä : 908 : Verkligen, Definitiv, Slutgiltig, Faktisk, JA, Minsann

2- Kåm: Eran


- ”Absolut 1 !?” : De Som Är 2 , Satar.

1 - Ennä 173 : Visserligen, Vid Sanningen, Absolut

2- Älläzeynä : De Som Är


OhMan:

- ”(Mig) De Ska Betrakta Storartad 1 ! På Grund Av 2 Kult (/Andakt) 3 Min 4 !

1 - Estäkbärä : 98 : Betrakta Som Storartad , Bemöta Storslagen

2 - Ä´´n: 783: Bort! , Bort Från , Utav , För Att , Motiverad Av , På Grund Av , Om (Hänvisning) , Med Avseende På , I Samband Med , På Uppdrag Av , I Uppdrag Av , I X:s Namn , Senare , Mot , Framemot , Till

3 - Ä´bäadät : 748 : Dyrkan, Tillbedjan, Kult, Andakt (devotion(s))

4- Y : Min


- (Gentemot Mig ) De De Ska Genomtränga Varandra 3 , (I) Helvete 4 !”

1 - Däkhelä : 538 : Vara/Bli (Psykiskt) Rubbad , Vanställd
2 - Däkhäl : 538 : Psykisk Störning, Abnormitet - Defekt, Fläck, Fel

eller

3- Däkhälä: 538: Komma In , Träda In , Go In (Till), Stiga In, Få In, Promenera In – Penetrera, Tränga Igenom, Genomtränga , Bryta Igenom , Genomtränga (Varandra) - Förena , Bli Medlem Av, Ansluta Sig Till - (Dakhälä – Khäamärä:531) Sysselsätta, Engagera, T I Anspråk, Ta Upp, Att Ha, Känna (Efter).

4 - Jähännäm : 437 : Helvete, Helveteseld


- ”(Med) Förödmjukelser 1 * !”

* Maskulin.

1- Däakher : Förnedring, Förödmjukelse (humiliation) www.almaany.com/quran/40/60/13/



I Guds namn, Barmhärtigaste, Snällaste

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar