fredag 21 oktober 2022

Koran, Vers 10: 15

I Guds Namn, Barmhärtigaste, Snällaste

[10:15] När våra uppenbarelser reciteras för dem, säger de som inte räknar med att möta oss, "Hämta en annan Koran* än den här, eller ändra på den!" Säg, "Jag kan omöjligt ändra på den själv. Jag följer helt enkelt det som uppenbarats för mig. Jag fruktar, om jag inte lyder min Herre, straffet på en storslagen dag."

10:15

- Och 1 Hastig 2 Hon 3 * Recitera 3 Enligt 4 Deras 5 (Tolkning), Verser 6 ** Våran 7,

* Irans ledare.

** Feminin

1- V´: 1216 : Och, Alltså, Också, Så Gott Som, Med, Tillsammans Med, Liksom, Plus, Vid, Medan, Samtidigt Som, När, Vid (Allah), Mången, Stor Antal

2- Ezäa: 67: Om , Huruvida , När , Närhelst - Plötsligt , Hastigt , Ett Tu Tre

3- Täläa : 362 : Följa, Efterträda, Komma Efter – Vara En Följd Från, Resultat Från, Källa Från, Uppstå Från, Härröra Från, Stam Från – Läsa, Recitera

4- Ä´´läy 773: På, Ovanpå, Över, Upp På – Hos, Vid, Bredvid – För, Mot (Riktning) – I Enlighet Med, I Enlighet, Enligt, Motsvarande Med, I Överensstämmelse Med, Beroende På, På Basis Av, I Kraft Av, I Styrkan Av – Emot (Kontra), Trots Att – Utöver, På Toppen Av, Över Och Ovanpå – I, I Tillstånd Av, På Det Sätt Som – Genom, Igenom

5- Hem: Deras

6- Ayät: 212: Tecken, Symbol, Beteckning, Indikation - Mirakel, Under, Underverk, Vidunder - Exempel, Läxa, Varning - Exemplar, Exempel, Förebild, Mönster - Mästerverk - Vers

7- Na: Våran



- (Med) Tydliga 8 * (Bevis).

* Feminin.

8- Bäyyän : 256 : Klar, Tydlig, Distinkt, Uppenbar, Självklar, Patent, Iögonfallande, Synligt, Solklar, Synbar, Märkt, Otvetydig, Begriplig, Ljust, Explicit, Uttryckt



- Han Yttra 9 (Från), De Som Är 10 : ”Inte 11 (Mig) Han Emot 12 , Våran 14 (Herre)!

9- Galä : 845 : Yttra, Säga, Tala, Konstatera, Uttrycka I Ord – Tupplur, Ta En (Middags) Tupplur, Ta Sovstund, Ta En Siesta

10- Älläzeynä : De Som Är

11- La: Inte

12- Räjäa : 577: hoppas (på/för) , se fram emot , förvänta, önska (för något), önska någon något, be, bedja om,

13- Legäaé : 924: möte, sammanträffande, träff, samling/sammankomst, återförening – intervju, audiens - I Utbyte mot, i Gengäld för, emot, för, på, ovanpå, upp på, om, i , av

14- Na: Våran



- Du * Kom 15 Med 16 Koran 17 Icke Lik 18 Denna 19!

* Vännen.

15- Ä´täy : 27 : komma, Anlända, Dyka Upp – Göra, Skapa, Utföra, Fullgöra, Exekvera, genomföra – Hända, Ske, Äga Rum

16- Be : 217 : i, In, Med, Vid, Med Anledning Av, För, Inne , In , På , Till , Hos , För , Igenom , Genom , Medelst

17- Gåraän : Koran

18- Gäyr : 808: Annorlunda Än, Olik, I Motsats Till, Förutom, Icke Lik, Men, Ett Annat

19- Za : 559 : Denna, Den Här, Det Där, Detta,



- Eller 20 Du Ändra (/Byta) 21 Hans 22 (Koran) !”

20- Äv : 205 : Eller – Om Inte, Såvida Inte, Förutom Om /,När – Tills, Till

21- Bäddälä : 228 : Byta, Ändra, Skifta, Modifiera, Konvertera, Omvandla, Byta, Förvandla, Utbyta, Reducera, Omvända, Göra annorlunda, Mutera, kasta om, skifta, Växla – Ge/Ta emot utbyte, Byta ut, Vara ersättare, alternera

22- Hå: Hans



- Du Yttra 23 : ”Inte 24 (Bara För Mig) Han Vara 25 (Herre)!

23- Galä : 845 : Yttra, Säga, Tala, Konstatera, Uttrycka I Ord – Tupplur, Ta En (Middags) Tupplur, Ta Sovstund, Ta En Siesta

24- M: 932: Vad? Hur! Det, Det Vilken, Icke, Oavsett, Helst, Överhuvudtaget, Något, En Viss

25- Kanä 884 Att Vara , Att Ske , Att Inträffa , Blev , Kan , Kunde , Gjorde , Är , Bör , Varit , Ha Varit , Kommer , Som Används För , Brukade, Vill , Ska

Kana: 884 : Vara, Existerar, Finnes Till, Inträffa, Finnas



- Till 26 Min (Hand) 27 Den 28 (Befallningen) ! Jag Byta 29 Hans 30 (Koran)?

26- Le: 908 : För, , Till , På Grund Av, Så Att, För Att, I Ett Försök Att, I Syfte Att, Med Sikte På, Med Målet För, För Ändamålet , såsom ,för – Av, Skriven Av

27- Y: Mig, Min

28- Ä´n : 173 : Den , Det, till

29- Bäddälä : 228 : Byta, Ändra, Skifta, Modifiera, Konvertera, Omvandla, Byta, Förvandla, Utbyta, Reducera, Omvända, Göra annorlunda, Mutera, kasta om, skifta, Växla – Ge/Ta emot utbyte, Byta ut, Vara ersättare, alternera

30- Hå: Hans



- Något 31 Vinna 32 Min 32a (Hand) ? Jag Själv 34 (Förlora) Om 35 Jag Följa 36 (Er) ,

31- Men : 1112: Från, Något, Någon Av , Av, Vid, Bort Från, Sedan , Än (Mer Än, Bättre Än, Högre Än...) , Några (Av) ,Genom ,Via, Alltsedan – Av, Bestående Av, Gjord Av

32- Lägeyä : 925 : ( Lagäy : 912 ) : Möta, Stöta På, Sammanträffa, Råka På, Springa På, Finna – Anträffa, Påträffa, Erhålla, Nå, Uppnå, Vinna, Skaffa – Erfara, Uppleva, Gå Igenom, Genomgå, Undergå, Lida, Stå Ut Med, Tåla, Bära Upp – Mottaga, Ta Emot, Komma Och Träffas

32a- Y: Mig, Min

33- Näfs : 1184 - Själ, Psyke, Sinne, Väsen - Människa , Individ, Person – Själv, Person, Existens, Essens, Natur – Samma, Detsamma, Precis Samma, Allra, Identisk

33a- Y: Mig, Min

eller

34- NäfceY : Jag själv.

35- En : 173 : om

36- E´ttäbää´´ä : 28 : Följa, Gå Efter, Fortsätta Efter, Efterfölja – Sträva, Ta Åt Sig, Anta – Efterleva, Följa Med, Hålla Sig Till, Ansluta Sig Till, Hålla Fast Vid, Följa, Upprätthålla – Imitera, Kopiera, Ta Efter, Brås På, Mönstra Efter, Följa Någons Exempel, Följa Stegen Av , Göra Likadant, Följa Exemplet – Följa, Jaga, Förfölja, Gå Efter, Springa Efter , Efterfölja, Spåra, Skugga



- (Tydning) Annorlunda Än 37 Den Vilken 38 Han Inspirerat 39 Min 41 (Hand) ?

37- E´lläa: 155 : Förutom, Utom, Men, Med Undantag, Exklusive, Med Undantag Av, Annorlunda Än, Om Inte, Såvida Inte, Enbart, Annat Än

38- M: 932: Vad? Hur! Det, Det Vilken, Icke, Oavsett, Helst, Överhuvudtaget, Något, En Viss

39- Vähy : 1226 : Inspiration , Uppenbarelse, Gudomlig Ingivelse

40- E´läy : 155 : Till, Mot, Tills, Upp Till, Såvitt, Så Länge Som

41- Y: Mig, Min



- Vid Sanningen 42 Min 43, Jag Frukta 44 Om 45 Jag 46 Vara Olydig 46 (Mot)

42- Ennä 173 : Visserligen, Vid Sanningen, Absolut

43- Y: Mig, Min

44- Khafä : 501 : Frukta, Rädas, Bäva, Bli/Vara Rädd (Av), Skrämd (Av), Alarmerad (Av), Förfärad (Av), Förskräck (Av)

45- En : 173 : om

46- Ä´´äsäy : 763 : Vara Olydig/Inte Lyda (To Disobey), Stå Emot, Motstå, Mottsätta, Revoltera Mot, Vara Rebell Mot, Göra Uppror, Myteri Mot, Avstå Trohet/Lojalitet Till (renounce allegiance to)



- Herre 47 Min 48 () (Han) Plåga 49 * , En Dag 50 * (Av) Storslagen 51* . ”

* Maskulin.

47- Räbb 574: Gudom, Gud - Herre, Mäster – Ägare, Innehavare, Besittare, Innehavare, Begåvad Med, Råda över

48- Y: Mig, Min

49- Ä´´äzäbä : 755 : Tortyr, Plåga, Vånda, Pina, Kvala, Straffa, Lida Kval, Hemsöka/Drabba

50- Yävm : 1254 : Dag (24 timmar) - Tid- Strider, Strid, Krig, Krigen - På Den Dagen Då

51- Ä´´zeym : 768 : Grand, Storslagen, Imponerande, Ståtlig, Magnifik, Härlig, Gigantisk, Gigant, Kolossal, Mammut /Jättelik, Titanisk, Formidabel, Avsevärd - Mäktig, Kraftfull, Stark - Storartad, Storstilad, Väldig, Av Gloria, Strålande, Underbar, Grann, Sublim, Utmärkt, Präktig, Gudomlig, August, Majestät, Upphöjd, Överlägsen - Signifikant, Betydande, Av Vikt, Betydelsefull

I Guds Namn, Barmhärtigaste, Snällaste

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar