måndag 13 juni 2022

Verser 6: 56-58

I Guds namn, Barmhärtigaste, Snällaste

[6:56] Säg, "Jag har förbjudits att dyrka det ni dyrkar vid sidan av GUD." Säg, "Jag kommer inte att följa era åsikter. Annars kommer jag att gå vilse och inte vara vägledd."

6:56

- Yttra Du : ”Visserligen 1 Min 2, Jag Är Bannlyst4 ?! Den5 (Bannlysning) Jag Underkuva 6 *!”

* Talesätt, Jag Besegra.

1- Galä : 845 : Yttra, Säga, Tala, Konstatera, Uttrycka I Ord – Tupplur, Ta En (Middags) Tupplur, Ta Sovstund, Ta En Siesta

2- Ennä 173 : Visserligen, Vid Sanningen, Absolut

3- Y: Min

4- Nähäy: 1192: förbjuda, Bannlysa, Hålla Tillbaka/Avhålla, Förhindra

5- Ä´n : 173 : Den , Det, till

6- Ä´ä´´bädä : 126 : Förslava, Fängsla, (Under)Kuva -



- De Som Är 7 * : ”Ni Inspirera 8 (Vännen) ! … Bristfällig 11 Allah 12 ?!”

* Iranier.

7- Älläzeynä : De Som Är

8- Dää´´äa: 543: Påkalla, Ropa På, - Vädja Till, Bjuda, Uppfordra – Be Att Få Komma, Bjuda, Begära Närvaro (av), Sända Inbjudan (Till) – Framkalla, Inducera, Sätta I Rörelse, Aktivera, Motivera, Stimulera, Inspirera, Orsaka, Göra

9- Men : 1112: Från, Något, Av, Vid, Bort Från, Sedan , Mer (Än) , Några ,Genom ,Via, Alltsedan – Av, Bestående Av, Gjord Av

10- Dåvnä: 557 : Under , Nedanför , Under-, Nedan, Lägre, Underordnad - Framför–

Eller

10a - Dåvn: : 557: Låg, Gemen, Nedrig, Skamlig, Servil, Mindervärdig, Underlägsen

Eller

11- Men Dåvnä: 557: Utan, Förutan, Utom, Exklusive, Med Undantag För, Bristande, bristfällig, Saknad, Berövad Av

12- Allah



- Yttra 13 Du: ” Verkligen 14 Inte 15 (Bristfällig Allah)!! Jag Efterleva16 Lustar 17 Eran 18?! Redan 20 Jag Vilsekommen21 I Så Fall22 ! Och 23 Icke 24 Jag 25 Bort Från 26 De Rätt Vägleda 27 !”

13- Galä : 845 : Yttra, Säga, Tala, Konstatera, Uttrycka I Ord – Tupplur, Ta En (Middags) Tupplur, Ta Sovstund, Ta En Siesta

14- Lä : 908 : Verkligen, Definitiv, Slutgiltig, Faktisk, JA, Minsann, Utan Tvekan

15- La: Inte

16- E´ttäbää´´ä : 28 : Följa, Gå Efter, Fortsätta Efter, Efterfölja – Sträva, Ta Åt Sig, Anta – Efterleva, Följa Med, Hålla Sig Till, Ansluta Sig Till, Hålla Fast Vid, Följa, Upprätthålla – Imitera, Kopiera, Ta Efter, Brås På, Mönstra Efter, Följa Någons Exempel, Följa Stegen Av , Göra Likadant, Följa Exemplet – Följa, Jaga, Förfölja, Gå Efter, Springa Efter , Efterfölja, Spåra, Skugga

17- Häveyä: 1213: Att Älska, Vara/Bli Kär I, Vara Förtjust I, Lust, Gilla

18- Kåm: Eran

20- Gäd: 851 Redan – Kanske, Måhända, Kanhända

21- Zällä : 713 : Gå Vilse, På Avvägar, Gå Fel, Avvika Från Det Som Är Rätt – Förlora Sina Väg/Stig, Vilsekommen/ Vilsegången (Get Lost), Kringströva, Ströva – Misslyckas, Komma Till Inget, Missa Poängen (Miss the Mark), Vara Misslyckad, Futil (Meningslös), Fruktlös, Abortiv, Förgäves, Gagnlös, I Onödan, Fåfäng

22- E´z´´a : 67 : Därför, Således, Därav, Sedan, I Så Fall, Följaktligen, I Enlighet Med

23- V´: 1216 : Och, Alltså, Också, Så Gott Som, Med, Tillsammans Med, Liksom, Plus, Vid, Medan, Samtidigt Som, När, Vid (Allah), Mången, Stor Antal

24- M: 932: Vad? Hur! Det, Det Vilken, Icke, Oavsett, Helst, Överhuvudtaget, Något, En Viss

25- Äna: Jag

26- Men : 1112: Från, Något, Av, Vid, Bort Från, Sedan , Mer (Än) , Några ,Genom ,Via, Alltsedan – Av, Bestående Av, Gjord Av

27- Måhtäd : 1132 : Rätt Vägled, Följa Den Rätta Stigen, På Rätt Väg



[6:57] Säg, "Jag har ett säkert bevis från min Herre, och ni har förkastat det. Jag kontrollerar inte straffet ni utmanar mig att frambringa. Beslut tillhör endast GUD. Han skildrar sanningen och Han är den bäste domaren."

6:57

- Yttra1 Du: ”Visserligen2 Min3 (Vägledning)! Emot4 (Hennes*) Manifest 6 ! Av Något Som7 (Hon) Herre 8 Min 9 ?!”

* Irans ledare.

1- Galä : 845 : Yttra, Säga, Tala, Konstatera, Uttrycka I Ord – Tupplur, Ta En (Middags) Tupplur, Ta Sovstund, Ta En Siesta

2- Ennä 173 : Visserligen, Vid Sanningen, Absolut

3- Y: Min

4- Ä´´läy 773: På, Ovanpå, Över, Upp På – Hos, Vid, Bredvid – För, Mot (Riktning) – I Enlighet Med, I Enlighet, Enligt, Motsvarande Med, I Överensstämmelse Med, Beroende På, På Basis Av, I Kraft Av, I Styrkan Av – Emot (Kontra), Trots Att – Utöver, På Toppen Av, Över Och Ovanpå – I, I Tillstånd Av, På Det Sätt Som – Genom, Igenom

5- Bäyyänät : 256 : Evidens, Bevis

eller

6- Bäyyänä : 256 : Visa Upp, Demonstrera, Manifest, Uppvisa, Ställa Ut, Presentera, Hämta Fram, Föra I Sikt, Kasta Ljuset Över/På, Avslöja, Uppenbara, Avtäcka, Blotta, Klargöra, Förtydliga, Tyda, Förklara, Belysa, Illustrera, Sprida Ljus Över/På, Indikera, Lägga Fram, Konstatera

7- MMen : Av Något Som , Av Något

8- Räbb 574: Gudom, Gud - Herre, Mäster – Ägare, Innehavare, Besittare, Innehavare, Begåvad Med, Råda över

9- Y: Min



- ”Samtidigt Som 10 Kalla (Vännen) För Lögnare 11 Ni 12 ! Med Anledning Av13 Sin 14 (Åsikt) !”

10- V´: 1216 : Och, Alltså, Också, Så Gott Som, Med, Tillsammans Med, Liksom, Plus, Vid, Medan, Samtidigt Som, När, Vid (Allah), Mången, Stor Antal

11- Käzzäbä : 889: Anklaga För Ljugande, Kalla En För Lögnare, Bidra En Lögn Till, - Förneka, Inte Vilja Kännas Vid, Förkasta, Frånsäga Sig, Motsäga, Dementera, Ifrågasätta, Förklara Ogiltig, Vederlägga, Tillbakavisa, Motbevisa, Tvistas,

12- Tåm: Ni

13- Be : 217 : Med, Vid, Med Anledning Av, För, Inne , In , På , Till , Hos , För , Igenom , Genom , Medelst

14- he: Sin, hans



- Vännen: ”Vad15 Enligt Min åsikt16 *?!”

* Se vers 6:58.

15- M: 932: Vad? Hur! Det, Det Vilken, Icke, Oavsett, Helst, Överhuvudtaget, Något, En Viss

16- Ä´´ndey : 784: Jag Har – Enligt Min Åsikt/Mening, Fram Min Synvinkel, Jag Tror, Till Mig



- ”Huru18 Ni (Försöker) Skynda På 19 (På Straffet)! Genom20 Sin21 (=Hans Ultimatum) !”

18- M: 932: Vad? Hur! Det, Det Vilken, Icke, Oavsett, Helst, Överhuvudtaget, Något, En Viss

19- Ä´´ajel: 741: Omedelbar, Ögonblicklig, Snabbt, Rask, Skyndsam, hastig, Skyndsam, Kort, Flygande, Överilad, tvär, Abrupt, Accelererad, Brådskande, - Sammandrag (Juridik…)

20- Be : 217 : Med, Vid, Med Anledning Av, För, Inne , In , På , Till , Hos , För , Igenom , Genom , Medelst

21- He: Sin, Hans



- ”Inte 22 (Hans =Jehova) Beslut 23 (Om Tiden), Enbart 24 Av Allah 26 !”

22- Ene: Inte المعاني - سورة الأنعام - آية 57 - تحليل ومعانى إِنِ في القرآن الكريم, Meaning of إِنِ in Holy Quran (almaany.com)

23- Håkm 483: Styre, Regering, Administration, Förvaltning, Styrelse, Ledning, Kommando, Makt, Inflytande – Välde, Regering, Period Av Styra, Regim, Tidsperiod – Dom, Beslut, Dekret, Utslag, Belöning, - Bestämmelse, Fastställande, Klausul, Tillägg, Princip, Föreskrift

24- E´lläa: 155 : Förutom, Utom, Men, Med Undantag, Exklusive, Med Undantag Av, Annorlunda Än, Om Inte, Såvida Inte, Enbart, Annat Än

25- Le: 908 : För, På Grund Av, Så Att, För Att, I Ett Försök Att, I Syfte Att, Med Sikte På, Med Målet För, För Ändamålet – Av, Skriven Av

26- Llähe: Allah



- ”(Mig=Jehova) Han Skildrande 27 !

Hosea 12 5 Jehova, arméernas Gud. Jehova, det är namnet man ska minnas honom med.

27- Gäcc: 861: Skära(nde), Klippa(nde), saxning, Klippande (Får), Gräsklippning – trimning, beskärning, kapning – Berättande, Skildrande, relaterande, Återberättande –



- (Hans) Anspråket 28 !”

28- Hägg : 480 : Rätt, Anspråk, Egenskap, Rättmätig Besittning – Sanning, Verklig, Verklighet, Riktig, Korrekt – Rätt, Korrekt, Äkta, Tvättäkta, Sann, Genuin, Rättvis



- ”Och29 Han30 , En (Han) Välsignelse(/God) 31 !”

- ”De (Onda) Delande 32 !”

Jesaja 54 10 Bergen kan rubbas, kullarna kan vackla, men min lojala kärlek mot dig ska aldrig rubbas, mitt fridsförbund ska aldrig vackla”, säger Jehova, han som visar dig barmhärtighet.

29- V´: 1216 : Och, Alltså, Också, Så Gott Som, Med, Tillsammans Med, Liksom, Plus, Vid, Medan, Samtidigt Som, När, Vid (Allah), Mången, Stor Antal

30- Håvä: Han

31- Khäyr: 528 : God (Icke Ond) - God, Fördel, Gagn, Nytta, Intresse - Välstånd, Välbefinnande, Väl - Välsignelse, Välgörenhet, Förmån – Välstånd, Rikedom, Lycka, Förmögenhet, Överflöd, Uppsjö

32- Fasel: 812: Separativ, Separerande, delande, Delning, Separator – Isolerande, Isolator – Avgörande, Slutlig, Slutgiltig, Bestämd/Tvingande, - Intervall, Uppehåll, paus, Avbrott , Entracte (an interval between two acts of a play or opera. )




[6:58] Säg, "Om jag kontrollerade det straff ni utmanar mig att frambringa, skulle hela saken varit avgjord för länge sedan. GUD vet bäst vilka de onda är."

6:58

- Yttra 1 Du, Verkligen2 Om 3 Den 4 (=Tiden På Annalkande Dagen) : Enligt Min Åsikt 5 * (Då Ärendet Var Redan Klar ) !”,

- ”Den (Striden) Vilken 6 Ni (Söker) Skyndsam7 !”

* Jag Har tidigare nämnt att den dagen(striden) ska komma på en viss tid, jag hade inte läst ordentligt på !

1- Galä : 845 : Yttra, Säga, Tala, Konstatera, Uttrycka I Ord – Tupplur, Ta En (Middags) Tupplur, Ta Sovstund, Ta En Siesta

2- Lä : 908 : Verkligen, Definitiv, Slutgiltig, Faktisk, JA, Minsann, Utan Tvekan

3- Läv : Läv Ä´nnä : 927 : Om

4- A´nnä : 173 : Det, Den

5- Ä´´ndey : 784: Jag Har – Enligt Min Åsikt/Mening, Från Min Synvinkel, Jag Tror, Till Mig

6- M: 932: Vad? Hur! Det, Det Vilken, Icke, Oavsett, Helst, Överhuvudtaget, Något, En Viss

7- Ä´´ajel: 741: Omedelbar, Ögonblicklig, Snabbt, Rask, Skyndsam, hastig, Skyndsam, Kort, Flygande, Överilad, tvär, Abrupt, Accelererad, Brådskande, - Sammandrag (Juridik…)



- ”Med 8 Sin 9 (Iver), Utan Tvekan10 (Han) Hade Avgjort 11 Ärendet 12!”

8- Be : 217 : Med, Vid, Med Anledning Av, För, Inne , In , På , Till , Hos , För , Igenom , Genom , Medelst

9- He: Sin, Hans

10- Lä : 908 : Verkligen, Definitiv, Slutgiltig, Faktisk, JA, Minsann, Utan Tvekan

11- Gäzäy 864: Utföra, Genomföra, Fullgöra, Verkställa, Verka (Effekt), Avrunda, Åstadkomma, Uppnå, Nå, Slutföra, Avsluta, Fullborda, Föra Till Slut, Uträtta, Utföra, Uppfylla, Fullgöra – Rätta Sig Efter, Ansluta Sig Till, Medge, Svara, Möta, Tillfredsställa, Förnöja – Betala, Lösa, Bekosta, Likvidera, Ersätta, Avklara, Gälda, Kvittera, Balans, Gottgöra, Släcka, Täcka – Spendera (Tid), Tillbringa (Tid) – Införa, Anbefalla, Ålägga, Viga, Dekret, Föreskriva, Påbjuda, Befalla, Fordra, Nödvändiggöra, Göra Erforderlig – Förutbestämma, Bestämma I Förväg, På Förhand, (Av Gud) Fastställa (Någon) För Ett Visst Öde Eller Syfte – Döma, Avgöra, Bestämma, Styra, Tilldöma, Utdöma, Deklarera, Återge, Föra (Uttalande, Vållande..) En Dom/Utslag/Beslut/Bedömning (För/Mot), Finna (För), Avkunna (Dom), Förelägga/Vålla (En Straff) - Dö

12- Ämr: 168 – Order, Kommando, Instruktion, Direktiv, Riktning, Diktera, Imperativ, Mandat, Befallning, Bjuda På, Föreskrift - Makt, Befogenhet - Bemyndigande, Skrivelse, Befullmäktiga, Myndighet, Mandat – Betydelse, Angelägenhet, Intresse, Omtanke, Fråga, Ärende, Fall (Mål) - Kondition, Tillstånd, Situation, Position, Fall - Något, Någonting – Tvingande



- Vännen: Motsättning 14 Min 15 ! ”

- ”Och 16 Bland 17 Eran 19 !”



13- Bäynä : 256 : Mellan, Bland, Mitt Ibland, Mitt I, Igenom

Eller

14- Bäyn 256 : Separation, Separering, Delning, Splittring, Söndring, - Fiendskap, Fientlig, Motsättning, Oenighet, Meningsskiljaktighet, Dispyt

15-Y: Min

16- V´: 1216 : Och, Alltså, Också, Så Gott Som, Med, Tillsammans Med, Liksom, Plus, Vid, Medan, Samtidigt Som, När, Vid (Allah), Mången, Stor Antal

17- Bäynä : 256 : Mellan, Bland, Mitt Ibland, Mitt I, Igenom

Eller

18- Bäyn 256 : Separation, Separering, Delning, Splitring, Söndring, - Fiendskap, Fientlig, Motsättning, Oenighet, Meningsskiljaktighet, Dispyt

19- Kåm: Eran



- ”Och20 Allah 21 Har Mer Kunskap 22 : (Budskap) Till 23 (De) Tyranniska 24!”

20- V´: 1216 : Och, Alltså, Också, Så Gott Som, Med, Tillsammans Med, Liksom, Plus, Vid, Medan, Samtidigt Som, När, Vid (Allah), Mången, Stor Antal

21- Allah

22- Ä´ä´läm : 133 : Ha Mer Kunskap, Mer Vetskap, Mer Lärd

23- Be : 217 : Med, Vid, Med Anledning Av, För, Inne , In , På , Till , Hos , För , Igenom , Genom , Medelst

24- Zalem: 736 : Orättvis, Ojust, Orättfärdig, Felaktig, Tyrannisk - Bofink (=Fågel)


I Guds namn, Barmhärtigaste, Snällaste

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar