onsdag 8 juni 2011

Gone astray in translation


I Guds namn, allt, över allt, överallt och ännu ytligare.


Ibland blir det en smula missförstånd då man skickar ut ”signaler” som ansikte uttryck eller man uttrycker ett ordspråk. Som att sänka ner huvudet då man hälsar på någon som i vissa länder men här i Sverige har jag lärt mig att vibrera mitt ansikte uppåt då jag hälsar på någon, eller kanske svenskor-innor är långa, jag vet inte...   Ett exempel för missförstånd - då man är okunnig och tror att alla kan förstå alla möjliga ordspråk på alla omöjliga språk - är att säga (översätta) exakt ett ordspråk/talesätt som liknar inte ett ordspråk/talesätt och då blir det lite problem.
Det finns ett ordspråk eller kanske rättare sagt en sentens eller uttryck eller jag vet inte vad ska det kallas för: Iblan blir man arg på någon människa och hotar henne. Och samtidigt både den hotande och den hotade vet att är det är omöjligt att verkställa ”åtgärden”.  Om den som har blivit hotat är lite grann taskig då brukar hon sjunga ut: ”Jag väntar på dig, jag är trott på att vänta, när kommer det hända, när kommer du ”hälsa på” mig...!!”  Och så vidare!!... Det var det.

Och det står i skrifter att man INTE ska ha någon vid sidan av Gud som Ni vet.  Därför kanske de onda ville ha olika idoler för att hänvisa sina ”åtgärder” till olika idoler för att rättfärdiga sina saker. Kanske också för att röra ihop de enkla människornas hjärnor för de kan inte själva bestämma sig:  det finns ju många idoler då En kunnig ledare måste finnas för att klargöra vilken ”idol” som ”gäller” - i vilken åtgärd eller i vilken tid.

[3:64]  Säg, "O ni som följer skriften, låt oss komma fram till en logisk överenskommelse mellan oss och er: att vi inte ska dyrka något annat än GUD; att vi aldrig ska sätta upp några idoler vid sidan av Honom, ej heller sätta upp några mänskliga varelser som härskare vid sidan av GUD." Om de vänder sig bort så säg, "Vittna om att vi är muslimer."

Här är några exemplar:
www.roze.ir/weblog/1235


www.roze.ir/weblog/1067





www.roze.ir/weblog/747


hattakin.mihanblog.com


Tebyan.net 




Observera  "väst"









































































-----------------------------------------------------

Så här är några fatwa som ovan:
Alla araber ska kalla sig för ”momen”, (    ﻤﻥ ﻤﯗ    ) och inte muslim eller sunnit eller något annat. Man ska hänvisa all sina handlingar till de omtalade profeterna  i Koran som i sure 54 ( Månen ) där det står alla exemplar för alla åtgärder för Koran är enkel för en lärd människa: ”Vi gjorde Koranen enkel att lära. Vill någon av er lära er?”.

Och dessutom man ska hylla skriftens folk som Jesus och speciellt Maria ( fred vare med dem ) för hon är över alla kvinnor även över profetens dotter:  (denna översättning från www.submission.org - min översättning kommer senare) : 

[3:42 - 55]  Änglarna sa, "O Maria, GUD har valt dig och renat dig. Av alla kvinnor har Han valt dig.  "O Maria, du ska underkasta dig din Herre, prostrera, och buga dig med de som bugar sig." Detta är nyheter från det förflutna som vi uppenbarar för dig. Du var inte där när de drog sina lotter för att utse Marias förmyndare. Du var inte närvarande när de argumenterade med varandra.    Änglarna sa, "O Maria, GUD ger dig goda nyheter: ett Ord från Honom vars namn är `Messias, Jesus, Marias son. Han kommer att vara framstående i detta livet och i Livet Efter Detta, och en av dem som står Mig närmast. Hon sa, "Min Herre, hur ska jag kunna få en son när ingen man har rört mig?"  Han sa, "GUD skapar således vad Han vill. För att få någonting gjort säger Han helt enkelt till det, 'Var', och det är.    "Han kommer att lära honom skriften, visdom, Toran och Evangeliet."   Som budbärare till Israels Barn: "Jag kommer till er med ett tecken från er Herre. Från lera skapar jag formen av en fågel för er, därefter blåser jag in i den, och den förvandlas till en levande fågel med GUDs lov. Jag återställer de blindas syn, botar de spetälska och återupplivar de döda med GUDs lov. Jag kan tala om för er vad ni äter och vad ni förvarar i era hem. Det borde vara ett bevis för er, om ni är troende.    "Jag bekräftar tidigare skrift - Toran - och jag upphäver vissa förbud som ålagts er. Jag kommer till er med tillräckliga bevis från er Herre. Därför ska ni iakttaga GUD, och lyda mig.   "GUD är min Herre och er Herre;  ni ska dyrka endast Honom. Det är den rätta vägen."    När Jesus kände deras otro sa han, "Vilka av er stödjer mig i riktning mot GUD?" Lärjungarna sa, "Vi följer GUD; vi tror på GUD, och vittna om att vi är underkastade.    "Vår Herre, vi har trott på det Du sänt ner och vi har följt budbäraren; räkna oss som vittnen."      De konspirerade och smed planer, men det gjorde även GUD, och GUD är bäst på att smida planer.     Följaktligen sa GUD, "O Jesus, Jag tänker avsluta ditt liv, upphöja dig till Mig, och befria dig från de icke troende. Jag kommer att upphöja de som följer dig över de som inte tror, till Återuppståndelsens Dag. Därefter kommer ni slutligen att återvända till Mig, allesamman, då Jag kommer att döma ibland er beträffande era tvister.






Alltså de intelligenta kvinnor ska hänvisa sin klädsel till Maria ( fred vare med henne).

Och sedan Ni INTE ska kalla någon/några för sionister, ni ska kalla dem som Gud kallar de: Israels barn. 
Och Ni ska fira minnet av Jesus som Mohammad ( fred vare med dem ) , eller ännu mera för Jesus kan flera skrifter än Mohammad (fred vare med honom) enligt Sura 3.

Och Ni ska prata öppet om er relation med väst och påminna Era medborgare att Ni döljer inte Ert relation med andra som Iran som har byggt sitt försvarsmakt  med hjälp av kommunister men hävder att de är oberoende -  Ni har säkert mer material än jag.

I Guds namn, Alvetande  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar