fredag 25 juli 2014

Ordspråksboken 1:1-33

I Guds  Namn, Barmhärtigaste, Snällaste 

1  Ordspråk+ av Salomo,+ Davids son,+ Israels kung,+ 2  skrivna för att man skall lära känna vishet+ och tuktan,+ för att man skall förstå förståndiga ord,+ 3  för att man skall ta emot tuktan*+ som ger insikt,+ rättfärdighet,+ rätt+och rättrådighet,+ 4  för att ge de oerfarna klokhet,+den unge mannen kunskap+ och tankeförmåga.+5  Den vise lyssnar och tillägnar sig mera undervisning,+ och förståndig är den som skaffar sig skicklig vägledning,+ 6  så att han förstår ordspråk och gåtfullt tal,+ de visas ord+ och gåtor.+7  Fruktan för Jehova är början till kunskap.+Dårarna föraktar vishet och tuktan.+8  Lyssna, min son, till din fars tuktan,+ och överge inte din mors lag.+ 9  Ty de är en behagfull krans för ditt huvud+ och en vacker kedja kring din hals.+10  Min son, ge inte efter om syndare försöker förleda dig.+ 11  Om de säger: ”Kom med oss. Låt oss lägga oss i bakhåll efter blod.+ Låt oss utan orsak ligga på lur efter de oskyldiga.+ 12  Låt oss sluka dem levande+ som Sheọl,*+ ja hela, som dem som far ner i gravens djup.*+ 13  Låt oss finna alla slags dyrbara ting.+ Låt oss fylla våra hus med byte.+14  Dela du med oss vår lott. Vi skall alla ha samma penningpung”+ 15  – min son, slå inte följe med dem på vägen.+ Håll din fot borta från deras stig.+ 16  Ty deras fötter löper efter det som är ont,+ och de är snara att utgjuta blod.+ 17  Det är ju meningslöst att breda ut fångstnätet inför ögonen på det som har vingar.+ 18  Därför lägger de sig i bakhåll efter blodet från dessa;+ de lägger sig på lur efter deras själar.*+ 19  Sådana är stigarna för alla som skaffar sig orätt vinning.+ Den tar bort sina ägares själ.+20  Den sanna visheten+ ropar högt på gatan.+ På torgen låter den* höra sin röst.+ 21  I övre änden av de bullrande gatorna* ropar den.+ Vid ingångarna till stadens portar talar den sina ord:+22  ”Hur länge skall ni oerfarna älska oerfarenheten,+ och hur länge skall ni hånfulla njuta av att håna+ och ni enfaldiga hata kunskap?+23  Vänd om vid min tillrättavisning.+ Då skall jag låta min ande sprudla fram till er;+ jag skall göra mina ord kända för er.+ 24  Jag har ropat, men ni vägrar att lyssna,+ jag har räckt ut min hand, men ingen ger akt,+ 25  och ni nonchalerar alla mina råd+ och tar inte emot min tillrättavisning.+26  Därför skall också jag skratta åt er olycka,+ jag skall hånle när det som ni känner skräck för kommer,+ 27  när det som ni känner skräck för kommer som ett oväder och er olycka når hit som en stormvind,+ när nöd och svåra tider kommer över er.+ 28  Vid den tiden skall de ropa på mig, men jag skall inte svara;+ de skall söka mig, men de skall inte finna mig,+ 29  eftersom de hatade kunskap+ och inte valde fruktan för Jehova.+ 30  De tog inte emot mitt råd;+ de ringaktade all min tillrättavisning.+31  Därför skall de få äta frukterna av sitt uppförande,*+ och de skall mättas av sina egna planer.+ 32  Ty de oerfarnas avfällighet+ dräper dem,+ och de enfaldigas sorglöshet tillintetgör dem.+33  Men den som lyssnar till mig skall bo i trygghet+och inte behöva frukta olyckans skräck.”+


I Guds  Namn, Barmhärtigaste, Snällaste 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar