lördag 21 september 2013

Reflexion över helgmålsringning 21/9

Kyrie eleison (Herre, förbarma Dig) ty du är den härligaste, barmhärtigaste
Ur:

”Kärleken till pengar är roten till allt ont. Genom den har många förts bort från tron och vållat sig själva mycket lidande.”

(kom ihåg nålen och elefanten också)

… Människor som jagat statusprylar…
….. Den som älska rikedom blir aldrig mätt….

Då och då måste någon streta (arbeta hård) genom helvete för kärlekens skull för att det inte ska gå alldeles på tok med heder & anständighet.

Men så måste vårt bättre jag bekämpa den draken. Och så måste vi stödja och hjälpa dem som står upp Sankt Göran och vågar säga ifrån när heder och anständighet inte längre är det som styr vårt liv.
…………………..
Min kommentar: 
Kärleken till att tillhöra sitt eget kropp men inte det som Konungarnas Konung menade är roten till allt ont, min tro. Genom den har många förts bort från tron och vållat sig själva mycket lidande.

Finns inte någon skillnad mellan (spelar inte något roll om man är ateist eller troende) den rike människan (som är numera nästan säkert en ättling i en fattig familj som har utbildat sig) som skänker bort en del av sin rikedom och den rike människan som blundar sig för andra? (kom ihåg Jesus: de målar röd sina kinder för att inte avslöja … Hmmmm… alla borde bära masker, då och då)  
Om IKEAs grundare fanns inte hur många hade varit arbetslösa bara i IKEA och hur välfärden hade finansierats? Hur många andra tjänster, leverantörer, företag som ville ha gärna sina lokaler nära IKEA? Men då man sålde Volvo det blev Inga demonstrationer mot de rödas övertag i svenskt näringsliv. OK! Det var synd att IKEAs grundare blev framgångsrik och rik och satsade ännu mer på pengar, men fanns ett annat alternativ belöning för honom förutom pengar? Hade alternativet var bra för välfärden?   Men ändå man hade flytt utomlands för att inte betala skatt, motivation för belöning :pengar. Men om man trodde på ett enda kropp hade hänt det? Men ändå ärligt talat : antal arbetstillfälle och skattepengar ännu väger mer eller hur? Hur många säger: handla inte i IKEA, deras ledare har inte betalat skatt för ett tag? Däremot det är verkligen sant : Kärleken till Pengar förgör människa som kärleken till att vara otrogen, kärleken till högmod, kärleken till att inte tillåta delar av sitt aborterade barn ska bli läkemedel eller återanvändas av behövande barn för att inte tala om främja en massa industri, speciell läkare och därav välfärd…..  

… Människor som jagar statusprylar…
Jag uppfattar att här (förlåt min tolkning kom ihåg jag är både uppvuxen här och där, varken 100-ring på ena eller den andra lägg på lite inbyggda hjärntvättning, vad säger man: huller om buller i hjärnkontoret?) man har räknat alla över en kam.
Om det är så då de troende också ska gå ut och ropa: Köp inte prylar för det finns några som vill visa upp sina prylar, strunta i arbetarklassen som står och tillverkar, strunta i arbetar klassens barn som har studerat och har blivit egen företagare som säljer sina verk….
Om det är så då ska man också säga: klä inte åtsmitande med sådan trosor det finns några som tittar, fråga tjejer smidigt tittar bättre än män. Jag en av dom, hur många är inte som jag, jag frågar tjejer.

….. Den som älska rikedom blir aldrig mätt….
Den som inte tror på ett enda kropp blir aldrig mätt på något, fråga de som lär unga oskyldiga att man ska prova allt sedan lär de att säga: förlåt jag var ung och dum. Hur kan man förlåta det som är lagenligt. Ska den hjärntvättade ungdomen varna sina barn eller den onde har lärt sig detta: Man ska lyssna på MODERN. Den maktlöse, orolige förälder har lärt sig detta: du bor i mitt hus och jag bestämmer över…. annars det är OK! för jag och min hälft har varit Dumma också 

 ….Men så måste vårt bättre jag bekämpa den draken. Och så måste vi stödja och hjälpa dem som står upp som Sankt Göran och vågar säga ifrån när heder och anständighet inte längre är det som styr vårt liv.
Är de troende är aktiva som att man ska inte vara otrogen mot sin näste, man vet ju att man ska träffa den rätta någon gång eller? Är de troende aktiva som att kräva straffa de som utnyttjar unga dumma med vackra ord? Om man tar någons pengar är straffbar men att utnyttja är ju ingen problem eller hur?
Vad är heder och anständighet? Kanske:
- heder är att man medvetet behöver inget hav att bortskölja sanden. 
Den som inte har detta behov kan vara snäll och kontakta mig, menar allvar.
Däremot ärlighet: man vågar acceptera bortsköljningen.
- anständighet: skölj bort din drake, man har bara en heder om nu man är medvetet om det.

Så :
Då och då måste någon streta (arbeta hård) genom helvete för kärlekens skull för att det inte ska gå alldeles på tok med heder & anständighet.
jag förstår inte detta (givetvis jag vet att detta är riktad till alla de som hör), jag menar allvar.

Men jag är säker på att de troende inte gissar för de räknar med det bästa antagandet ifall om de vill vara engagerad, de kastar aldrig sten men de lämnar blommor: nästa bukett ska vara ännu fylligare, vad sägs om det? Det sägs: en klippa vördar sin blom i sin barm.
Men den onde går efter sin själs sång: den är övergivet till sten, man ska inte lita på någon, Livet Suger, har ni hört detta? Eller: Man ska inte förvänta något av någon.


I Guds Namn, Kärleksfullaste

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar