lördag 3 december 2011

Job, kap:26

I Guds Namn, Barmhärtigaste
------------------------------
18|26|0|Jobs svar på Bildads tredje tal: Job behöver icke Bildads tröst och undervisning; själv kan han både inse och beskriva Guds allmakt.|
----------------
Och kom ihåg: min argumentation har ett enda avsikt: vill bara upplysa det jag uppfattar. Det jag uppfattar, upplever, inser betyder inte att du är dum för att du hör, förstår, ser, har annat åsikt på något annat sätt, eller något annat....  Om du tycker att mina ord är hårda, då läs inte, varför bryr du om det, jag är varken författare eller poet eller kan dina regler utan till och du kan inte heller mina regler, hmmm.... betyder att man måste ha ett gemensam definition från ett gemensam bord som FN?  Men jag försäkrar dig att jag inte vill håna dig, se mitt problem så här: jag är/vill vara rak på sak som här i Sverige jag har lärt mig, det är förstås min upplevelse, det är säker många som inte delar min mening.
Men jag tror att många håller med mig:
man för debatt på riksdagen,  TV, massmedier osv men man hälsar varandra innan och efter; man inte spottar/anklagar/ hånar/våldtar varandra under ordskiftet; man sprider inte rykte om sin motpartens mor/dotter/syster under kaffe paus; och definitiv ser man inte till att motparten skulle avrättas efter debattens avslut, man sitter i samma matsal utan att anklaga varandra som korruption, pennigstvätt utan grund, även om det finns grund för det då saken ska lösa på domstolen inte bredvid munnen.... Detta kalas för den rättfärdigas land som koran har påpekat, med andra ord det står inte troende men rättfärdig i versen och vem kan höja något/någon om Gud redan förhöjt?   
Om jag inte hade respekterat andra och om de andra hade inte respekterat mig – även vi hade ibland varma diskussioner – då jag inte hade något att säga. Jag är först* för jag tjänade alla andra, jag saknade fördomar och även mina vänner: de är först* också och jag tänker försätta med det även ibland min vänster knä  böjs på grund av legender men jag är bra på sträcka mig, min tyngdpunkt är nära jorden som du vet.
Och här är min åsikt: jag inser att dubbelmoralen som människan numera pratar om det, har drabbat henne själv och hon lever/uppväxt med den. Återigen, om någon tar illa upp ber jag om ursäkt, jag är inte lik dig, jag har inte dina erfarenheter och lägg det på minnet den som hånar kommer han att hånas av Allah. Men se mig som en forntida människa* som har på något sätt har vaknat upp mitt i en framtida civilisation, men ville dela - på grund av sin naivitet, enkelhet  - sin åsikt, sina erfarenheter, se henne som ett försök kanin med andra ord, analysera, utvärdera ifall om du är intresserat. Om min sägelse uppfattas som förolämpning av du - som att jag säger att du ska tvätta dina händer innan måltiden - se det inte som förolämpning för du är kunnigare än forntida människan. Men se det som att den forntida människan vill dela sin kunskap med dig innan, för hon vet/kan inte dina regler, hon vet inte hur väluppfostrat/ välutbildad är du men hon tror att hennes erfarenhet ska hjälpa dig att du ska må bra. Då se det som en ensidig information-utbyte av en naiv människa,  även om du är tusen år rikare på alla område än henne, men det hon har lärt sig från forntiden vill hon dela, se det så, hon är analfabet men inte hycklare, delar det hon vet, fast än för dig kanske känns rolig. Men om du inte är intresserad: varför lyssna på en som är mindre bildad? Se mig som en morot, oskalad, smutsig därför ska den tvättas, skalas för att senare tvättas igen för at senare ska kokas för att ätas, ifall om man gillar/vill morot, ifall om man är hungrig, ifall om man inte hittar något annat alternativ....  Om du gillar inte den, läs då inte: varför ska man få huvudverk av egen vilja, självaste forntida människan gör inte det! Och lägg det på minnet:
”O Du Mohammad, du ska inte lägga dit ord i koran”, detta betyder att Han
får uttala sig. Med andra ord Koran är för de intelligenta, de väljer Gudomliga Ord.   

* För det är jag, för jag (som alla andra) var först, för jag (som alla andra) är först, för jag finns/fanns (som alla andra) i Allahs planer, ”tiden” saknar betydelse för Allah, Amen.

Och kom ihåg att jag aldrig kan jämföras, eller kan sitta bredvid en fysiker, eller en rymd-nörd människa, men jag är ändå människa och vill gärna kamma med mina mindre intelligenta kommentarer om rymden:
Fantasin Nyttjar Jag,
Tills Den Odlar Mig,
Och Då Ska Vi,
Ihop Bära Varandra, Amen.
Hmmmm, det känns att det är bekant, men om jag har lånat den eller fått inspiration av någon annans då ber jag om ursäkt, Hmmmmm, jag måste erkänna att jag kommer inte ihåg alla mina kommentarer.... 
-----------------------

Hmmm, här Satan anstränger sig att Bildads (Leran) känna sig/bli skyldig: vållande till alla andras olycka. Men först dessa uttryckt (läs nedan) som jag har hört. Kommer Ni ihåg dessa argumentationer, Ni kan mera än jag, och Ni har högre utbildning, Ni har hört/sett mera, men ser Ni likheten med de röda revolutionernas argument?  De kan skrifterna, tror jag:


18|19|4|Om så är, att jag verkligen har farit vilse, då är förvillelsen min egen sak.|
18|22|17|de män som sade till Gud: "Vik ifrån oss" , ty vad skulle den Allsmäktige kunna göra dem?|
18|21|16|Det är sant, i deras egen hand står ej deras lycka, och de ogudaktigas rådslag vare fjärran ifrån mig!|
18|24|20|Hans moders liv förgäter honom, maskar frossa på honom, ingen finnes, som bevarar hans minne; såsom ett träd brytes orättfärdigheten av.|

Du ska inte säga vad jag ska göra. Du ska inte lägga dit ord i min mun. Jag har ett liv men jag bestämmer gärna över andra som din, speciellt över ekonomin, i synnerhet utrikespolitik, framförallt ställer jag upp för urfolkens rättigheter som kvinnoomskärelse, som att dyrka sina egna gudar fritt, Det finns ingen Gud som bryr sig, urfolkens rättigheter behöver inte vara lika modern som jag, som polygami, som att slakta djuren med spjut och pik, som att äta de levande, som att dricka deras blod, för jag bryr mig om djur, för att inte sälja sig och utbilda sig...... för jag skulle tillåta urfolken bestämma över mig, speciellt över min ekonomi, i synnerhet min livsstil, min tradition som är inte modern, min kultur som härrör från troende eller otroende urmänniskor, därför är jag fri....
Du ska inte bestämma över mig, med andra ord: hjälp mig för att min tro ska bestämma över dig. Det var Ni som försvarade våra tyranner, alltså Vi saknar ansvar på grund av vår långa ärofulla historia som Ni har omskrivit det, du ska inte lära mig min historia....


18|26|1|Därefter tog Job till orda och sade:|

18|26|2|Vilken hjälp har du ej skänkt den vanmäktige, huru har du ej stärkt den maktlöses arm!|
Alltså du satte upp tyranner på makten, du röstade på dina utvalda, och du sålde vapen till tyrannen för att döda oss, annars tyrannen hade inte fått tag på vapen från ingenstans speciellt inhemska tillverkat spjut, svärd, bardisan... får vår kultur, vår historia, frdeliga historia förstås hade aldrig tillåtit användning av vapen...
Alltså om du hade inte funnits: då vår kultur, tradition, historia hade inte tillåtit tyranner. Vi var allihopa högutbildade, vi var nöjda med vårt rättväsende, vi var nöjda med vår kultur, därför vi aldrig skulle göra revolution mot vår egen tradition, kultur, historia i synnerhet urfolkens. Därför det var du som definierade ordet: tyranni, för vi hade aldrig haft tidigare En.... Och vi var moderna fast vi hade vår kultur men vi ville frigöra oss av din tradition. Du lade din näsa i vårt land för att behaga dig själv men inte vårt folk eller vårt tusen åriga moderna traditioner som jag aldrig skulle göra uppror. Vi hade vår tusen åriga tradition, kultur men du lyckades sätta upp vår tyrann. Jag skulle aldrig hånskratta åt mina egna troende landsmän eller urfolkens moderna tradition, jag skulle till och med tillåta de skriva grundlagen för de var i majoritet... Men du kom in och förstörde vårt land som jag - den moderna och mina landsmän - de bakåtsträvande hade byggt upp tillsammans över decennier....  Men dit du gick satte du upp tyranner speciellt i Hongkong och förstörde deras tradition och tog deras pengar och lämnade dem barfota och analfabet.  
Det jag menar är: tyrannen var inte beroende av utlandet, han var uppbyggt av sina egna, egna tradition, egna folk men du valde att lura dig själv. Kom ihåg det:
18|19|4|Om så är, att jag verkligen har farit vilse, då är förvillelsen min egen sak.| 
Med andra ord dit argument: 18|26|2| är skriven för länge sedan men du kallade dig modern .


18|26|3|Vilka råd har du ej givit den ovise, och vilket överflöd av klokhet har du ej lagt i dagen!|
Alltså det är ditt fel att andra lider, du borde inte lägga din näsa i andras liv. Det var du som gav råd till tyrannen, annars han var analfabet som styrde oss. Nej, nej han var inte analfabet för vi hade tusenårig historia som du skrev om, vår kung var utbildad, ärligt, snäll, mild, rättvis på grund av vår tradition, kultur tills du kom. Vi var moderna tills du kom in, vi skulle aldrig vända vår rygg mot våra trogna landsmän speciellt de troende arbetare som ville förstås ett icke troende stat styrda av moderna.
Men däremot vi skulle befria andra som du hjälpte, men vi skulle låta bli de kungar valda av urfolken som du inte stödde. Vi ville ha ett system där rättvisa skulle styra alla andra lika mycket som oss och detta skulle åstadkommas genom våra traditionella/sociokulturella
-historia godkänt av våra ärade urfolkens traditioner speciellt av de trogna, i synnerhet de som ville kvinnor vara hemma, speciellt de alla män otrogna som villa se sexismen ifall de kunde inte nå . Men du kom in och förstörde vårt land som var beundrat i hela de moderna kulturer: vi behövde inte revolution för våra landsmän var mycket förståndiga på grund av vårt tusen åriga kultur, till du kom in.....
  

18|26|4|Vem gav dig kraft att tala sådana ord, och vems ande var det som kom till orda ur dig?|
Satan syftar till att det var Han som lärde dessa ord till Leran, alltså Leran kan inte Ordet, Leran är lägre än elden, för Leran har lärt dessa av Satan. Vilket det är sant enligt Koran, men den omfattar inte alla:  ”Och vi gjorde människan den lägsta av alla lägsta”. 
Men Satan vet att Leran har fått loftet: att det aldrig är sent - men sent när domen faller. Och det är det värsta mardrömmen för Satan, att Leran omvänder sig. 



Resan till rymden, den hemlige:
Och denna vers påminner mig om koran där det står att alla djävul är grodmän, visst Koran bekräftar skrifter och beskriver de i detaljer. Hmmm om de är grodmän då det betyder att de kan vara på både sidor, Hmmmmm, liknar de som groddjur?:
18|26|5|Dödsrikets skuggor gripas av ångest,
djupets vatten och de som bo däri.|
[AKJV] Dead things are formed from under the waters, and the inhabitants thereof.
[ASV]  They that are deceased tremble Beneath the waters and the inhabitants thereof. [BBE] The shades in the underworld are shaking; the waters and those living in them.
[KJV] Dead things are formed from under the waters, and the inhabitants thereof.
[WEB] “Those who are deceased tremble,  those beneath the waters and all that live in them. 
18|22|11|ja, av ett mörker där du intet ser, och av vattenflöden som övertäcka dig.|
Larv, en sort groda, sjöhäst, XX... som föder/föds under vatten, hon/han darrar under äggläggning.
Jag sökte frog på nät och såg en gång till hur Allah älskar färger och nyanser, Gud är störst! Men denna Amazon Horned Frog:
vad denne har sett att sitter söt och grubblar så djup: människan, tror jag...

18|26|6|Dödsriket ligger blottat för honom, och avgrunden har intet täckelse.|
[AKJV] Hell is naked before him, and destruction has no covering.
[ASV] Sheol is naked before God , And Abaddon hath no covering.
[BBE] The underworld is uncovered before him, and Destruction has no veil.
[KJV] Hell is naked before him, and destruction hath no covering.
[WEB] Sheol is naked before God,  and Abaddon has no covering. 
Denna art, XX kan se det som vi kan inte se. Om jag hade råd hade jag studerat dess ögon.
Jag kan inte allt men troligen denna XX är som sjöhästar – tar hand om äggen - då det är enklare att hitta denna XX.
And Abaddon hath no covering = XX bor/ finns tar sig över vattnet,   
Och varför vissa grodor har vertikal ögonsten men somliga horisontala? 



Här är ytterligare tips om hur och vad han bär med sig.
18|26|7|Han spänner ut nordanrymden över det tomma och hänger upp jorden på intet.|
[AKJV] He stretches out the north over the empty place, and hangs the earth on nothing.
[ASV] He stretcheth out the north over empty space, And hangeth the earth upon nothing.
[BBE] By his hand the north is stretched out in space, and the earth is hanging on nothing.
[KJV] He stretcheth out the north over the empty place, and hangeth the earth upon nothing.
[WEB] He stretches out the north over empty space,  and hangs the earth on nothing. 
XX går mot norden under natten, troligen flyger och hänger  jorden = säck, skal, höjle på ett transparent tråd som fjärilar ,


18|26|8|Han samlar vatten i sina moln såsom i ett knyte, och skyarna brista icke under bördan.|
[AKJV] He binds up the waters in his thick clouds; and the cloud is not rent under them.
[ASV] He bindeth up the waters in his thick clouds; And the cloud is not rent under them.
[BBE] By him the waters are shut up in his thick clouds, and the cloud does not give way under them.
[KJV] He bindeth up the waters in his thick clouds; and the cloud is not rent under them.
[WEB] He binds up the waters in his thick clouds,  and the cloud is not burst under them. 
Clouds = vingar, vingfjäll.... och det är stark. Hmmmm som spindel


Här XX täcker sig, kokong:
18|26|9|Han gömmer sin tron för vår åsyn, han omhöljer den med sina skyar.|
[AKJV] He holds back the face of his throne, and spreads his cloud on it.
[ASV] He incloseth the face of his throne, And spreadeth his cloud upon it.
[BBE] By him the face of his high seat is veiled, and his cloud stretched out over it.
[KJV] He holdeth back the face of his throne, and spreadeth his cloud upon it.
[WEB] He encloses the face of his throne,  and spreads his cloud on it. 




18|26|10|En rundel har han välvt såsom gräns för vattnen, där varest ljus ändas i mörker.|
[AKJV] He has compassed the waters with bounds, until the day and night come to an end.
[ASV] He hath described a boundary upon the face of the waters, Unto the confines of light and darkness.
[BBE] By him a circle is marked out on the face of the waters, to the limits of the light and the dark.
[KJV] He hath compassed the waters with bounds, until the day and night come to an end.
[WEB] He has described a boundary on the surface of the waters,  and to the confines of light and darkness. 


18|26|11|Himmelens pelare skälva, de gripas av förfäran vid hans* näpst.|
[AKJV] The pillars of heaven tremble and are astonished at his reproof.
[ASV] The pillars of heaven tremble And are astonished at his rebuke.
[BBE] The pillars of heaven are shaking, and are overcome by his sharp words.
[KJV] The pillars of heaven tremble and are astonished at his reproof.
[WEB] The pillars of heaven tremble  and are astonished at his rebuke. 
*  Människosonen


18|26|12|Med sin kraft förskräckte han havet, och genom sitt förstånd sönderkrossade han Rahab.|
[AKJV] He divides the sea with his power, and by his understanding he smites through the proud.
[ASV] He stirreth up the sea with his power, And by his understanding he smiteth through Rahab.
[BBE] By his power the sea was made quiet; and by his wisdom Rahab was wounded.
[KJV] He divideth the sea with his power, and by his understanding he smiteth through the proud.
[WEB] He stirs up the sea with his power,  and by his understanding he strikes through Rahab. 

18|26|13|Blott han andades, blev himmelen klar; hans hand genomborrade den snabba ormen*.|
[AKJV] By his spirit he has garnished the heavens; his hand has formed the crooked serpent.
[ASV] By his Spirit the heavens are garnished; His hand hath pierced the swift serpent.
[BBE] By his wind the heavens become bright: by his hand the quickly moving snake was cut through.
[KJV] By his spirit he hath garnished the heavens; his hand hath formed the crooked serpent.
[WEB] By his Spirit the heavens are garnished.  His hand has pierced the swift serpent. 
*  Människosonens rival


18|26|14|Se, detta är allenast utkanterna av hans* verk; en sakta viskning är allt vad vi förnimma därom. Hans allmakts dunder, vem skulle kunna fatta det?|
[AKJV] See, these are parts of his ways: but how little a portion is heard of him? but the thunder of his power who can understand?
[ASV] Lo, these are but the outskirts of his ways: And how small a whisper do we hear of him! But the thunder of his power who can understand?
[BBE] See, these are only the outskirts of his ways; and how small is that which comes to our ears about him! But the thunder of his acts of power is outside all knowledge. 
[KJV] Lo, these are parts of his ways: but how little a portion is heard of him? but the thunder of his power who can understand?
[WEB] Behold, these are but the outskirts of his ways.  How small a whisper do we hear of him!  But the thunder of his power who can understand?”  
* Allt är Allah verk, ingen annans.
---------------------------------------
I Guds Namn, Barmhärtigaste

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar