lördag 5 november 2022

Koran, Verser 20: 22-33

I Guds namn, Barmhärtigaste, Snällaste

[20:22] "Och håll din hand under din vinge; den kommer att komma ut vit, fläckfri; ännu ett bevis.

20:22

- ”Och 1 Du Tryck Till Barmen 2 Hand 3 * Din 4 , Tills 5 (Blir) Vinge 6 ** Din 7 (Halva Hand) ,

* Feminin.

** Maskulin.

1- V´: 1216 : Och, Alltså, Också, Så Gott Som, Med, Tillsammans Med, Liksom, Plus, Vid, Medan, Samtidigt Som, När, Vid (Allah), Mången, Stor Antal

2- Zämmä: 713: Ansluta sig, förena, ena, föra samman, sammanfoga, ansluta, binda, kombinera, slå ihop, slå samman, gruppera, koppla, para, samla, uppsamla – förbinda, bifoga ( lägga till (kommentarer eller kompletterande information) i slutet av ett tal eller en text. , tillägga, addera – sätta ihop, passa ihop, - innehålla, omfatta, inkludera, omsluta, innesluta, - omfamning, kramning, kram, gosa, ta i famnen, trycka till barmen

3- Yäd 1251: Hand, Arm, Handtag (/Skaft), Besittning, Ägo, Kraft, Auktoritet, Bistånd, Stöd, Understöd, , Kontroll , Assistans , Hjälpande Hand , Nåd ,Grace ,Vänlighet,

4- Kä: Din

5- E´läy : 155 : Till, Mot, Tills, Upp Till, Såvitt, Så Länge Som

6- Jänäah: 433: vinge, - annex, bilaga – lägenhet – avdelning – Bås, spilta – flygel , sidobyggnad – division, sektion, segment, avdelning

7- Kä: Din



- Hon (= Halva Handen * ) Ge Ut 8 * Glänsande 9 * (Ljus) Utan 11a ,

* Feminin.

8- Khäräjä: 507: Gå Ut, Komma Ut, Framträda, Ge Ut, Utträda, Promenera Ut, Driva Ut, Rida Ut, Flytta Ut, Lämna, Avresa, Gå Bort – Demontera, Stiga Av (Gå Iland), Gå Av, Komma Ur, Stega Ut Ur - Skjuta Ut, Sticka Fram, Stå Ut, Släppa Ut, Driva Ut, Driva Bort

9- Bäyzae: 255 : (Äbyäz: 26) Vit – Tom, omärkt - ljus, lysande, Klar, briljant, glänsande – oskuld, oskyldig, oklanderlig, ren-händig, ren, vit -(fisk) vitling

10- Men : 1112: Från, Något, Någon Av , Av, Vid, Bort Från, Sedan , Än (Mer Än, Bättre Än, Högre Än...) , Några (Av) ,Genom ,Via, Alltsedan – Av, Bestående Av, Gjord Av

11- Gäyr : 808: Annorlunda Än, Olik, I Motsats Till, Förutom, Icke Lik, Men, Ett Annat

Eller

11a- Men Gäyr: 808: Utan, exklusive, Utom, med undantag för, saknas/bristande, bristfällig, berövad av



(Att) Göra Illa 12 * , Mirakel 13 ** En Till 14 ** . ”

* Maskulin.

** Feminin.

12- Cåve´: 650 : Ond, Elak, miss- (E´cäaä´t : 80 :) Kränkning , Skymf, Förolämpning, Upprördhet, Orätt, Oförrätt, Orättvisa, Förtryck, Skada, Sarga, Såra, Göra Illa

13- Ayät: 212: Tecken, Symbol, Beteckning, Indikation - Mirakel, Under, Underverk, Vidunder - Exempel, Läxa, Varning - Exemplar, Exempel, Förebild, Mönster - Mästerverk - Vers

14- Akhär : 58 : Annan, En Till, Andra, Näst, Annorlunda, Separat, Distinkt, Inte Detsamma, Olik Andra



[20:23] "På så sätt visar vi dig en del av våra stora tecken.

20:23

- ”För 1 Vi Iakttaga 2 Din 3 (Mission) , Av 4 Mirakel 5 * Våran 6 (Verk). ” : Eminensen ** (=Jehovas Ängel) .

* Feminin, plural.

** Feminin.

1- Le: 908 : För, , Till , På Grund Av, Så Att, För Att, I Ett Försök Att, I Syfte Att, Med Sikte På, Med Målet För, För Ändamålet , såsom ,för – Av, Skriven Av

2- Räaäy:567 Skåda , Uppfatta , Varsna , Upptäcka , Förnimma , Iakttaga , Inse , Anse , Mena , Känna, Tro , Åhöra , Få Höra , Undersöka , Granska

3- Kä: Din

4- Men : 1112: Från, Något, Någon Av , Av, Vid, Bort Från, Sedan , Än (Mer Än, Bättre Än, Högre Än...) , Några (Av) ,Genom ,Via, Alltsedan – Av, Bestående Av, Gjord Av

5- Ayät: 212: Tecken, Symbol, Beteckning, Indikation - Mirakel, Under, Underverk, Vidunder - Exempel, Läxa, Varning - Exemplar, Exempel, Förebild, Mönster - Mästerverk - Vers

6- Na: Våran.

7- Kåbr : 886 : Eminens (eminence), Värdigt (dignity), Prestige, Gloria, Höghet, Hög Ställning




[20:24] "Gå till Farao, för han har syndat."

20:24

- ”Du Gå Till 1 Farao 2 , (Du) Vid Sanningen 3 Hans 4 (Varnare) , Han Vara Tyrannisk (/Förtryckande) 5 .”

1- Zähäbä Ely : 564 : Gå Till , bege till, ta sig till, bege sig mot/till,

2- FerÄ´´vn : Farao

3- Ennä 173 : Visserligen, Vid Sanningen, Absolut

4- Hå: Hans

5- Tägäy: 727: Vara/Bli Tyrannisk, förtryckande, egenmäktig, totalitär, despotisk, enväldig,tyrannisera, underkuva, hantera diktatorisk – råda, segra, förhärska, dominera, - (Tägäa 727) att överskrida de rätta gränserna, Vara Överdrivet – svämma Över, Flöda (Över), Översvämma, syndaflod




[20:25] Han sa, "Min Herre, lugna mitt temperament.

20:25

- Han Yttra 1: ” Herre 2 * , Du Tyda 3 Min 5a (Förstånd), (Och Det Som Finns) Bröst 6 * Min 7 !”

* Maskulin.

1- Galä : 845 : Yttra, Säga, Tala, Konstatera, Uttrycka I Ord – Tupplur, Ta En (Middags) Tupplur, Ta Sovstund, Ta En Siesta

2- Räbb 574: Gudom, Gud - Herre, Mäster – Ägare, Innehavare, Besittare, Innehavare, Begåvad Med, Råda över

3- Shärähä: 666 : Förklara, Tyda, klarlägga, klargöra, förklara, utveckla, illustrera, förtydliga, skildra, beskriva, diskutera – kommentera, uttala sig om, glossa

4- Le: 908 : För, , Till , På Grund Av, Så Att, För Att, I Ett Försök Att, I Syfte Att, Med Sikte På, Med Målet För, För Ändamålet , såsom ,för – Av, Skriven Av

5- Y: Min

eller:

5a- Ley : 908: mina , min

6- Sädr: 691 : Bröst, Bröstkorg, Thorax – Byst, Barm(en), Bröst(er) – Framsida, Främre, Front, Främsta Del, Ledning – Start, Början, Inledning, Påbörjande, Insättande, Stigning, Gryning, Premiär, Tidigt Stadium

7- Y: Min.



[20:26] "Och gör detta enkelt för mig.

20:26

- ”Och 1 Du Underlätta 2 Min 3 (Mission), Angelägenhet 4 Min 5 . ”

1- V´: 1216 : Och, Alltså, Också, Så Gott Som, Med, Tillsammans Med, Liksom, Plus, Vid, Medan, Samtidigt Som, När, Vid (Allah), Mången, Stor Antal

2- Yäccärä: 1252: Underlätta, Lätta, Göra Lätt, Göra Genomförbar/ Möjligt – Förenkla, Simplifiera, - Göra Tillgänglig, Som Går Att Få Tag I, Åtkomlig

3- Ley : 908: mina , min

4- Ämr: 168 – Order, Kommando, Instruktion, Direktiv, Riktning, Diktera, Imperativ, Mandat, Befallning, Bjuda På, Föreskrift - Makt, Befogenhet - Bemyndigande, Skrivelse, Befullmäktiga, Myndighet, Mandat – Betydelse, Angelägenhet, Intresse, Omtanke, Fråga, Ärende, Fall (Mål) - Kondition, Tillstånd, Situation, Position, Fall - Något, Någonting –

5- Y: Min



[20:27] "Och lossa en knut från min tunga.

20:27

- ”Och 1 Du Lösgör 2 (En) Knut 3 *, Av Något 4 Som 5 (Bekymmer),

* Feminin.

1- V´: 1216 : Och, Alltså, Också, Så Gott Som, Med, Tillsammans Med, Liksom, Plus, Vid, Medan, Samtidigt Som, När, Vid (Allah), Mången, Stor Antal

2- Hällä: 484: Lossa, Lösgöra, Lossa, Lösa , reda ut, släppa lös, koppla av, linda av, skruva loss, reda ut, befria, frigöra – Smälta, upplösa, förvätska - analysera/undersöka, upplösa, bryta upp, sönderfalla, nedbryta, desintegrera, Lösa upp, - upplösa, bryta upp – mjuka upp, slakna, släppa lös, koppla av, lätta på, - släppa, frigöra, frige, befria, låta gå /släppa lös – stanna vid, göra ett stopp vid, stiga av vid, campa vid, slå läger vid, vistas vid, logera vid, sätta upp vid, stanna över , inkvartera vid, ta inkvartering Vid, slå sig ner i , bosätta sig i , vistas i, bo i , bebo – sätta igång, börja, starta, inträffa, gry – blekna, förblekna, vara glåmig , bleka, göra matt, - vara/ Bli laglig, vara rättslig, vara legitimerad, vara tillåtlig /tillåtet, vara oförbjudet, vara frivillig - förfalla, bli förfallen,

3- Ä´´´ågdät: 771: knut, ögla, trassel - en knut eller utbuktning på en trädstam eller rot, knopp, nod, liten knöl, utbuktning, en distinkt utväxt på en människo- eller djurkropp eller på en växt särskilt en som är resultatet av sjukdom eller abnormitet. , utväxt, - Knut (Hastighet) , - komplex, - nervknut – Intrig – problem, svårighet -

4- MMen : Av Något Som , Av Något



- På Grund Av 5 Tungomål 6 * Min 7 .”

* Maskulin

5- Le: 908 : För, , Till , På Grund Av, Så Att, För Att, I Ett Försök Att, I Syfte Att, Med Sikte På, Med Målet För, För Ändamålet , såsom ,för – Av, Skriven Av

6- Lecäan: 919: Tunga – Språk, tungomål – landtunga, udde, - flik

7- Y: Min.


[20:28] "Så att de kan förstå vad jag säger.

20:28

- ”( Att) (Mig) De Begripa 1 , (Alltså) Yttrande 2 * Min 3 .”

* Maskulin.

1- Fägehä: 831 : Förstå , fatta , Begripa, Uppfatta, gripa, Inse – Veta (Av), Ha Kunskap (Av) – Ha Laglig Vetenskap (Juridisk) , Vara Jurist , Rättslärd , Rättslig Undervisad

2- Gävl : 877: Uttalande, Sägelse,, Yttrande, Tal, Uttalande - Tycke, Åsikt, Mening

3- Y: Min



[20:29] "Och utse en medhjälpare åt mig från min familj.

20:29

- ”Och 1 Du Tillsätt För 3 Min 4 (Skull) En Minister 5 * ,

* Maskulin.

1- V´: 1216 : Och, Alltså, Också, Så Gott Som, Med, Tillsammans Med, Liksom, Plus, Vid, Medan, Samtidigt Som, När, Vid (Allah), Mången, Stor Antal

2- Jää´älä: 424 Göra , Tillverka , Förfärdiga , Framställa , Åstadkomma , Gestalta - Placera , Lägga (Ner), Ställa - Fastställa , Tillsätta , Nominera – Fastslå, Sätta, Bestämma, Specificera - Göra, Driva På, Inducera, Framkalla, Sätta Igång, Manövrera, Driva Fram, Motivera – Tänka, Tro, Anta, Föreställa, Ta För

3- Le: 908 : För, , Till , På Grund Av, Så Att, För Att, I Ett Försök Att, I Syfte Att, Med Sikte På, Med Målet För, För Ändamålet , såsom ,för – Av, Skriven Av

4- Ley : 908 : mina , min

5- Väzeyr : 1231: Minister, sekreterare, vesir – drottning (schackspel)



- Av Något 6 (Hängivna) Släktingar 7 * Min 8 . ”

6- MMen : Av Något Som , Av Något

7- Ähl: 204 : Släktingar, Fränder, Släkt Och Vänner, Invånare, Medborgare, Inbyggare, Nationer, Infödingar, Familj, Människor, Folk

8- Y: Min.



[20:30] "Min bror Aron.

20:30

- ”Aron 1 , Broder 2 Min 3 .”

1- Haråvn : Aron.

2- Äkh : 53 : Broder, Medmänniska

3- Y: Min.



[20:31] "Stärk mig med honom.

20:31

- ”Du Stärk 1 Genom Hans 3 (Engagemang) Styrka 4 Min 5 .”

1- Ä´shädd: 112: Starkare, Kraftfullare, Mer Intensiv, Våldsammare, Strängare, Hårdare, Mer Allvarlig, Mer Drastiskt, Tuffare, Värre -

2- Be : 217 : i, In, Med, Vid, Med Anledning Av, För, Inne , In , På , Till , Hos , För , Igenom , Genom , Medelst

3- He: Sin, Hans

4- Äzr: 79 : styrka, kraft, makt – Bak (Ända)

5- Y: Min.



[20:32] "Låt honom vara min medhjälpare i detta.

20:32

- ”Och 1 Du Dela Med Dig 2 Hans 3 (Börda), Mången 4 Ärende 5 Min 6 .”

1- V´: 1216 : Och, Alltså, Också, Så Gott Som, Med, Tillsammans Med, Liksom, Plus, Vid, Medan, Samtidigt Som, När, Vid (Allah), Mången, Stor Antal

2- Ä´shräkä : 113 : Skaffa En Partner ,Ta Ett Partnerskap, Ta Som En Partner, Ge En Andel

eller

2a- Eshtäräkä : 111 : delta, medverka, vara med, dela med sig, vara delaktig, engagera, bidra, bidraga, ingå partnerskap, vara/bli partner(s), ansluta sig, uppta som medlem, förena, bli medlem

3- Hå: Hans

4- Fy 838 : In , I, Inne , På Samma Sätt Som , Under , Under loppet Av ,Bland , Mellan , Tillsammans Med , För , I Fråga Om , För Att , Mångdubbel , Mången

5- Ämr: 168 – Order, Kommando, Instruktion, Direktiv, Riktning, Diktera, Imperativ, Mandat, Befallning, Bjuda På, Föreskrift - Makt, Befogenhet - Bemyndigande, Skrivelse, Befullmäktiga, Myndighet, Mandat – Betydelse, Angelägenhet, Intresse, Omtanke, Fråga, Ärende, Fall (Mål) - Kondition, Tillstånd, Situation, Position, Fall - Något, Någonting –

6- Y: Min.



[20:33] "Så att vi må prisa Dig ofta.

20:33

- ”Så Att 1 Vi Prisa 2 Din 3 (Härlighet) Väldigt Mycket 4 * .”

* Maskulin.

1- Käy: 905: Så Att, För Att, Det, Till, Så (Som), a syfte att, i ett försök att, med syfte att, för, för ändamålet av

2- Säbbähä : 622 : Prisa, Lovorda, Glorifiera, Höja till Skyarna, Lovsång, Lovprisa

3- Kä: Din

4- Kätheyräa: 888: mycket, Väldigt Mycket, ytterst, betydligt, ofta, förekommande


I Guds namn, Barmhärtigaste, Snällaste

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar