onsdag 2 november 2022

Koran, Verser 20: 12-14

I Guds namn, Barmhärtigaste, Snällaste

[20:12] "Jag är din Herre; ta av dig dina sandaler. Du är i den heliga dalen, Tuwa.

20:12

- ”Vid Sanningen 1 Min 2 (Eld), Jag 3 (Är) Herre 4 * Din (=Moses) 5 .”

* Maskulin.

1- Ennä 173 : Visserligen, Vid Sanningen, Absolut

2- Y: Min

3- Änäa: Jag

4- Räbb 574: Gudom, Gud - Herre, Mäster – Ägare, Innehavare, Besittare, Innehavare, Begåvad Med, Råda över

5- Kä: Din.



- Jehovas ängel : ”Sedan 6 Du Ta Av 7 Fotbeklädnad 8 * Din 9 ,

* Maskulin.

6- F: 809 : Sedan, Och Sedan, Sålunda, Så, Därför, Alltså, Följaktligen

7- KhäläÄ´´ä: 520 : Ta Av, Att lämna en plats eller ett möte utan att bli märkt , Ta Bort – klä av sig, Ta av sig kläderna, strippa, klä av sig naken – ömsa skinn , fälla /ta bort (ett lager av död hud) - Extrahera, dra ut, plocka ut, riva ut, slita ut, rycka upp med rötterna, utrota, - vrida ur led, rubba, vricka, rycka, separera (ben) vid lederna , avskilja, - avsätta (från ämbete), avskeda, kasta ut, avfärda, avlossa, -

8- NäÄ´´l: 1180: Sko(or), stövlar, stövel, sandal(er), skodon, fotbeklädnad

9- Kä: Din



- Vid Sanningen 10 Din 11 (Herre) I 12 Dalen 13 *, Heligt 14 * , (Av) Tuwa 15* .”

2 Moseboken 3 1 Mose arbetade som herde åt sin svärfar Jetro, prästen i Midjan. En gång när han ledde hjorden mot vildmarkens västra del kom han till den sanne Gudens berg, till Horeb. 2 Då visade sig Jehovas ängel för honom i en eldslåga mitt i en törnbuske. När han fortsatte titta märkte han att busken inte brann upp trots att den stod i lågor. 3 Mose tänkte: ”Det här var märkligt! Jag måste gå och se varför törnbusken inte brinner upp.” 4 När Jehova såg att han var på väg dit för att se efter, ropade han på honom ur törnbusken: ”Mose! Mose!” Han svarade: ”Ja, här är jag.” 5 Då sa han: ”Kom inte närmare. Ta av dig sandalerna, för marken du står på är helig.” 6 Han fortsatte: ”Jag är dina förfäders Gud, Abrahams Gud, Isaks Gud och Jakobs Gud.”

* Maskulin.

10- Ennä 173 : Visserligen, Vid Sanningen, Absolut

11- Kä: Din

12- Be : 217 : i, In, Med, Vid, Med Anledning Av, För, Inne , In , På , Till , Hos , För , Igenom , Genom , Medelst

13- Vade: 1217: Dal, (Dalgång), Ravin, Klyfta, Kanjon, a valley, ravine, or channel that is dry except in the rainy season. ,

14- MåGäddäc: 1088: Helig, sakral, sakrosankt, gudomlig, helgat, helgad, invigd

15- Tåvy : Tuwa


[20:13] "Jag har valt ut dig, så lyssna på vad som uppenbaras.

20:13

- ”Och 1 Jag 2 (, Jehova) , Jag Valde 3 Din 4 (Ätt) Så 5 Du Lyssna Till Noggrant 6 . ”

1- V´: 1216 : Och, Alltså, Också, Så Gott Som, Med, Tillsammans Med, Liksom, Plus, Vid, Medan, Samtidigt Som, När, Vid (Allah), Mången, Stor Antal

2- Änäa: Jag

3- Ekhtarä: 53: Välja, selektera, utse till, plocka (ut), gallra – föredra, favorisera,utvälja (Till), satsa på

4- Kä: Din

5- F: 809 : Sedan, Och Sedan, Sålunda, Så, Därför, Alltså, Följaktligen

6- EctämäÄ´´ä : 99 lyssna på/till, höra på, lyssna på noggrant och sympatiskt, var uppmärksam till



- Jehovas ängel: ”(Lyssna) Till 7 Det Vilket 8 Han Inspirerar 9 .”

7- Le: 908 : För, , Till , På Grund Av, Så Att, För Att, I Ett Försök Att, I Syfte Att, Med Sikte På, Med Målet För, För Ändamålet , såsom ,för – Av, Skriven Av

8- M: 932: Vad? Hur! Det, Det Vilken, Icke, Oavsett, Helst, Överhuvudtaget, Något, En Viss

9- Vähy : 1226 : Inspiration , Uppenbarelse, Gudomlig Ingivelse



[20:14] "Jag är GUD; det finns ingen annan gud förutom Mig. Ni ska dyrka endast Mig, och iakttaga Kontaktbönerna (Salat) för att minnas Mig.

20:14

- Jehovas ängel : ”Vid Sanningen 1 Min 2 (Herre) !”

1- Ennä 173 : Visserligen, Vid Sanningen, Absolut

2- Ney: Min



- ”Jag (Är) Allah 4 , Inte 5 (Den) Allah 6, Med Undantag 7 Jag 8 ,

3- Änäa: Jag

4- Allah

5- La : Inte

6- Eläahä: Allah

7- E´lläa: 155 : Förutom, Utom, Men, Med Undantag, Exklusive, Med Undantag Av, Annorlunda Än, Om Inte, Såvida Inte, Enbart, Annat Än

8- Änäa: Jag



- Sedan 8 Dyrka 10 Min 11 (Allah) Och 11a Ni Upprätta 12 Bönen 13,

9- F: 809 : Sedan, Och Sedan, Sålunda, Så, Därför, Alltså, Följaktligen

10- Ä´´bädä : 748 : Dyrka (To Worship), Avguda/Älska (Adore)

11- Ney: Min

11a - V´: 1216 : Och, Alltså, Också, Så Gott Som, Med, Tillsammans Med, Liksom, Plus, Vid, Medan, Samtidigt Som, När, Vid (Allah), Mången, Stor Antal

12- Ä´gäamä : 144 : Resa Upp, Åstadkomma, Få Upp, Bygga, Etablera, Inrätta, Upprätta, Grunda, Installera – Sätta Upp, Upprätta, Rätta Upp, Göra Stående – Återuppväcka, Resa Från Döda – Installera, Tillsätta, Tilldela, Nominera – Väcka, Uppröra, Hetsa Upp, Uppvigla, hetsa – (Gävvämä : 877) Rätta Ut, Göra Rakt – Rätta (Till), Korrekta, Justera, Korrigera, Rät, Räta Ut, Fixa, Iordningställa, Ställa/Placera Rätt, Rekonditionera, Bygga Om

13- Säläat : 698 : Bön - Välsignelse



- För 14 Hågkomst 15* Min 16 (Allah). ”

* Maskulin.

14- Le: 908 : För, , Till , På Grund Av, Så Att, För Att, I Ett Försök Att, I Syfte Att, Med Sikte På, Med Målet För, För Ändamålet , såsom ,för – Av, Skriven Av

15- Zekr : 563 : Nämna, Referera, Referens, Omtala, Omnämna, Specificering, Indikation, Påpeka, Cittat, Citering – Åtanke, Hågkomst, Reminiscens, Minne – Rykte, Anseende, Ryktbarhet, Berömmelse, Ställning, Kredit -

16- Y: Min


I Guds namn, Barmhärtigaste, Snällaste 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar