tisdag 11 december 2012

Sure 61


I Guds Namn, Barmhärtigaste, Snällaste
61:1
- Lovprisa Allah,
- Ej I Himlarna, Och Ej I Jorden,
- Och Han: Hans Snällaste, Hans Visaste,

61:2
- O’ Ni Här Under, De Som Ska Tro På,
Varför Sägelsen:, ”Somliga Icke Agera?!”,

61:3
- ”Den Avskyn (Åsnan) Svälla!”
- På Den Tiden Då, Guden, Den, Ni Säga:,
”Somliga Icke Agera?”,

61:4
- Säkerligen Den Guden, Mig Kärleksfull!,
- De Som Mig Mildrar, Under Hans Fontän, Uppställda:*,
”Hur Nära, En Kompakt Form!”

*Se Sure 37, Uppställningar

61:5
Och Sedan Yttrar:
” Tröstande (/ Främjande)!”,
Till Hans (Människosonen) Folk: ”O’ Folk, Varför Mig Skadelse (/Mig Lyssna)!” (1),
- Och Redan Din Gören: ”Försenad Allahs Förkunnare!”,
- ”Er Påföljd (/Konsekvens) !”,
- Då I Den Tiden När Ni Frångå Från (Er):,
Vika Av Hans Allah, Från Deras Hjärta,
- Och Vid Hans Allah: ”Ej Ledsagas, De Folken, De Tygellösa!”,

61:6
- Och Sedan Yttrar Jesus, Marias Son:
”O’ Israels Barn! Bli Trygga! Allahs Förkunnare!, Er Påföljd!, Lita På!”,
- ”Varför?”
- ” Separerar Min Kraft Från Tora!, Och Gratulerar För Sändebudet *!”,
- ”Min Följande (1) Från Min Senare (2)”,
- På Den Tiden Då, Visar Upp Dem Medelst Bevisen, De Yttra: ”Den Här En Uppenbar Magi!,

* Kreaturen som väntar under dessa år!
(1) Mohammad (2) Människosonen

61:7
>= Och Än (Mera)”!,
- Hans Grymhet I Samband Med Baktalande Åt Guden: ”Den Tvetalan (Gehenna) !”,
- ”Och Han Mig (Jesus) Tillkallar (/Bjuder På) Till Islam-en!* ”,
- Och Vid Hans Allah: ”Ej Ledsagas, De Folken, De Grymma!”,

* Eller : ”Och Han Mig Lämnar, Prisande Islam-en!”.

61:8
- ”Dig Förhindrar-na !: ”Så Att Förinta Allahs Ljus Med Sina Kryddor! ”,
- Vid Hans Gud: ”Fullbordad Är Hans Ljus!”,
- Och Om!: , ”Hatfulla Är De Icke Troende!”,

61:9
- Han!, Han Som Skickar, Är Hans Sändebud,
- Med Den Stig-a * Och Gudalära:, ”Den Sanningen”,
- Så Att Hans Övervinnelse, Uppresa ”Skulden”:
”Varenda En Av Hans!”,
- Och Om!:, ”Hatfulla Är De Brukar Polyteism **!”,

* Stig-a = Stiga I Stig
** Som att ”stig-a” i Husein stig är lika bra som att ”stig-a” i Chés stig:
Man hamnar ändå i paradiset!:
[74:42] Vad Bringade Er Detta Straffande?,
[74:43] Deras Yttrande: "Vi Var Inte I Församlingar, Som Närvarande,
[74:44] Och Vi Gav Inte Mat, Åt De Behövande,
[74:45] Och Vi Var Sysselsatta, Med De Kämpande,
[74:46] Och Vi Var Domedagen Förnekade,
[74:47] Tills Övertygelse Oss Inträffande,

61:10
- O’ Ni Här Under, De Som Ska Tro På:,
” Välkomna! (Ankomsten):
Deras Frigörelse / Deras Uppvisning
Av Strömmandet, Mot Deras Skyddssökande”,
- Sedan Pinan, Tuktan

61:11
Inbilla Er För Hans Allah Och Hans Sändebud,
Och Till De Ivriga!,
- ”Allahs Framåt!”,
- Därtill Deras Böjning (/Betalning), Och Ännu Mer Värdefull (Åsnan)!,
- ”Detta Deras (Fortuna)”,
- Till Dig Välgång, Om!
- Du, Din Gören!

kommer resten om Gud vill.

I Guds Namn, Barmhärtigaste, Snällaste


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar