söndag 29 maj 2011

" Stoft är jag under dina fötter "

I Guds namn, förlåtande, barmhärtigaste 

Ibland tänker jag på våra gamla persiska ordspråk. Nu när jag kan lite grann om vad det står i bibeln då jag förstår att dessa bevingat ord kommer från bibeln som : ” Stoft är jag under dina fötter”. Vilket syftar på en profet (vilket jag kommer inte ihåg hans namn ) som lurade en annan profet som blev Lejon ”mat”.

Detta uttryck användes i olika sammanhang som jag har lärt mig.
I de flesta fall ( det är min åsikt ) används mellan vänner utan att man vet vad ligger bakom ordspråket. Det används bara som ett färglöst uttryck. Jag tycker att man inte borde använda/säga sådana saker eller som att ”jag är din tjänare” eller ”jag gör vad du säger” och sånt även på skämt då man har kränkt sig själv.

Sedan jag kan påstå att utifrån mina erfarenheter att detta uttryck används som ett hot, då man använder detta uttryck med en hotfull ton, då det betyder att jag ska ”begrava dig”.

Sedan detta bibliska talspråk användes i vissa tillfällen då man ville vissa sin tacksamhet till någon. Vilket jag tror inte att detta är ett bra sett att tacka någon, man undervärderar sig själv.

Sist ( som jag har inte upplevt än )  detta gudomliga uttryck används då man har gjort bort sig och det utan någon anledning: man har attackerat / förolämpat någon som kanske det är hans fiende eller någon som man tycker om eller respekterar. Jag tror att man borde använda detta uttryck i sådana tillfälle och hoppas att det blir inte någon vana för den som är skyldig.

Själv har jag gjort bort mig, speciellt i min före Blogg då jag tänkte inte på att hur jag ser upp / respekterar honom, eller jag väntar ivrig att läsa hans skrivelse, eller han är äldre än jag, eller han har mer erfarenhet än jag, eller han har läst mer än jag, eller han kunde vara min far eller farbror. Det värsta jag vet är att han kommer att inte ta illa upp för han har redan förlåtit mig för som det persiska ordspråket säger: ” Rent av sin storhet han har redan förlåtit”. Därför känns det dubbelt otäckt för mig. 

I Guds namn, förlåtande, barmhärtigaste 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar