onsdag 2 augusti 2023

Om föräldrar

 I Guds namn, Barmhärtigaste, Snällaste                                                  2023-08-02

[17:23] Er Herre har fastställt att ni inte ska dyrka någonting annat än Honom, och att era föräldrar ska hedras. Så länge en eller båda av dem lever, ska ni aldrig säga "Äh" till dem (minsta gest av irritation), ej heller ska ni skrika åt dem; ni ska behandla dem älskvärt. [17:24] Och sänk ödmjukhetens och godhetens vingar mot dem, och säg, "Min Herre, förbarma Dig över dem, för de har uppfostrat mig sedan jag var spädbarn."

[19:14] Han [Johannes] hedrade sina föräldrar och var aldrig en olydig tyrann.

[29:8] Vi ålade människan att hedra sina föräldrar. Men om de försöker tvinga er att sätta upp idoler vid sidan av Mig, lyd dem inte. Till Mig kommer ni slutligen att återvända, då kommer Jag att informera er om allt ni gjort.

[31:14] Vi ålade människan att hedra sina föräldrar. Hans mamma bar på honom, och lasten blev tyngre och tyngre. Det tar två år (av intensiv vård) innan avvänjning. Ni ska vara tacksamma getemot Mig, och era föräldrar. Till Mig är ert slutliga öde. [31:15] Om de försöker tvinga dig att sätta upp idoler vid sidan av Mig, så lyd dem ej. Men fortsätt att behandla dem älskvärt i denna världen. Ni ska endast följa vägen av de som underkastat sig Mig. Slutligen kommer ni allesammans att återvända till Mig, och då kommer Jag att informera er om allting ni har gjort.

[46:15] Vi ålade människan att hedra sina föräldrar. Hans mor bar honom mödosamt, födde honom mödosamt, och tog nära hand om honom i trettio månader. När han uppnår mognad, och når fyrtioårsåldern, ska han säga, "Min Herre, vägled mig till att vara tacksam för de välsignelser Du gett mig och mina föräldrar, och till att göra de rättfärdiga verk som förnöjer Dig. Låt även mina barn vara rättfärdiga. Jag har ångrat mig inför Dig; Jag är en underkastad."

[64:14] O ni som tror, era makar och era barn kan vara era fiender; akta er. Om ni har överseende, glömmer och förlåter, då är GUD Förlåtare, Barmhärtigast.

[9:23] O ni som tror, förena er inte ens med era föräldrar eller era syskon om de föredrar att inte tro i stället för att tro. De ibland er som förenar sig med dem överträder.


.


I Guds namn, Barmhärtigaste, Snällaste

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar