onsdag 2 augusti 2023

Om att bära sina egna synderna

 I Guds namn, Barmhärtigaste, Snällaste                                                      2023-08-02

[6:104] Upplysningar har kommit till er från er Herre. Vad gäller de som kan se, gör de det för sitt eget bästa, och de som blir blinda, blir det till skada för sig själva. Jag är inte er förmyndare.

[6:164] Säg, "Ska jag söka annat än GUD som herre, när Han är Herre över alla ting? Ingen själ drar nytta från annat än sina egna verk och ingen bär någon annans börda. Slutligen återvänder ni till er Herre, då Han informerar er om alla era tvister."

[10:41] Om de avvisar dig, säg, "Jag har mina gärningar och ni har era gärningar. Ni är inte inte att klandra för någonting jag gör, och jag är inte att klandra för någonting ni gör."

[11:35] Om de säger, "Han hittade på den här historien," säg, "Om jag hittat på den är jag ansvarig för mitt brott, och utan skuld för de brott ni begår."

[17:15] Den som är vägledd är vägledd för sitt eget bästa, och den som går vilse gör det till skada för sig själv. Ingen syndare kommer att ställas till svars för någon annans synder. Vi straffar aldrig utan att först sända en budbärare.

[35:18] Ingen själ kan bära synderna av en annan själ. Om en själ som är full av synder ber en annan att bära en del av sin börda, kan ingen annan själ bära någon del av den, även om de var släkt med varandra. De enda människorna som beaktar dina varningar är de som vördar sin Herre, även då de är ensamma i sin avskildhet, och iakttager Kontaktbönerna (Salat). Den som renar sin själ, gör det för sitt eget bästa. Till GUD är det slutliga ödet.

[39:7] Om ni inte tror, är GUD inte i behov av någon. Men Han tycker inte om att se Sina tjänare fatta fel beslut. Bestämmer ni er för att vara tacksamma, är Han nöjd för er skull. Ingen själ bär synderna av någon annan själ. Till er Herre kommer ni slutligen att återvända, och då kommer Han att informera er om allt ni hade gjort. Han är fullt medveten om de innersta tankarna.

[53:38] Ingen själ bär synderna av en annan själ. [53:39] Alla människor ansvarar för sina egna gärningar. [53:40] Och allas gärningar kommer att uppvisas.

[16:60] De som inte tror på Livet Efter Detta utgör de värsta exemplen, medan de mest sublima förebilderna tillhör GUD. Han är Den Allsmäktige, Visast.

[37:173] Våra soldater är vinnare. [37:174] Så ignorera dem ett tag. [37:175] Iakttag dem; de kommer också att iakttaga. [37:176] Utmanar de vårt straff? [37:177] När det drabbar dem en dag, kommer det att vara en miserabel dag; de har varnats tillräckligt.

.

I Guds namn, Barmhärtigaste, Snällaste

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar