fredag 20 april 2012

Om konsttårtan

I Guds Namn, Förlåtaren, Barmhärtigaste Förlåtaren 

På SVT1 Debatt var en muslim  mycket upprörd över denna tårta och bland annat  jämförde / hänvisade  han tårtan till nazister och judar. Och tycket (enligt hans uppfattning) att det var rasistisk osv.   Sedan ”bevisade” han att många andra även i andra länder håller med honom osv. Tårtan var gjord av en svart konstnär.

Jag förstår inte sammanhängande i hans tal fast han kunde bättre svenska än jag, jag menar allvar…
När det gäller nazister och judar:
Det fanns muslimer som samarbetade med nazister och det fanns/finns muslimer som samarbetade med den kommunistiske Sovjet. Det blev världskrig – världskrig och många blev dödat av just på grund av dessa alltså självklart man kan inte jämföra dessa händelser med tårtan! För nazism är en ideologi, kvinnoförtryck är kultur. Därför muslimen och andra muslimer har inte varit aktiva som konstnären!  För det är kultur inte ideologi - för om det var ideologi då i alla muslimska länder skulle vara lag för kvinno- omskärelse!  Sedan det är ju kultur för även kvinnor tror/trodde på sin sak och  utgör/utgjorde omskärelsen.  Och man dödade/dödar  inte  de som begrepp sig på kvinnor (tråkig nog!). Däremot (ideologi) hur många judar som dödar judar?  Enligt den svarta konstnären tårtan symboliserar kvinnors pågående utsatthet av kulturer som bland annat finns hos en del muslimer som muslimen tog inte upp det. Men han tog upp Amerikas historia! Och som muslimen pekade på : nu det är många som är upprörda över tårtan runt om världen:
Detta betyder att konstnären har lyckats med sin konst men somliga utnyttjar konsten att inte prata om problematiken om varför konstnären gjorde just denna konst!  Men om muslimen tror att konstnären har gjort fel varför denna muslim har inte gjort något "dunder konst" som liknar denna konst och bli "levande" över hela världen?  Det betyder att konstnären är intelligentare än muslimen. För muslimen har väntat på att bli förbannat på någon som tar upp något som händer mellan muslimer just nu därför muslimen var på sin vakt att inte ta upp problematiken men ta upp Amerikas historia!  Sedan muslimen på denna debatt program säger att många i världen håller med hans åsikt, men han glömde bort säga hur många inte delar med honom. Sedan argumenten: ”många håller med mig” ! Många hade samma åsikter som nazister också. Ännu mer hejade på Sovjet som hånade religionen. Ännu många hejade på Mao som förbjud religionen. runt 90 muslimer tror att Abu Bakr och Umar inte berättigad som ledare… Och runt 1 miljard muslimer tror på motsatsen! Vart vill man komma med ”många” om man tror på sig själv och det han har mellan händer!?  Detta betyder muslimens lärare är inte intelligent som vi visste redan.

"Händelsen är en djup förolämpning mot människor som lider av dagliga rasistiska hån och mot kvinnor som utsätts för könsstympning. ENAR uppmanar er att ta ansvar och offentligt fördöma sådana rasistiska incidenter", skriver ENAR:s ordförande Chibo Onyeji i brevet.

Jag tror att ( jag är mycket allvar!) man måste uppmana ENAR be en offentligt ursäkt för sin okunnighet att struntar i många människors (som jag som är också muslim och invandrare) åsikter  som tror att det var bra av konstnären som ”upplivade” på nytt kvinnofrågan som var nästan bortglömt. 
Och jag tror att muslimen måste respektera min och andras åsikter och inte kalla oss (direkt eller indirekt) rasister eller idioter. Idiot behöver "många", muslim behöver Allah. Sedan muslimen ska be om ursäkt för att han har förolämpat en vit minister som värderade en svart mans konst! Sedan muslimen får säga vad han vill så länge han varken anklagar sådan som jag eller sådana som konstnären som rasister - annars (jag menar allvar) sådan som jag ska anmäla honom för sin rasistisk attack mot oss invandrare som har olika åsikter. Jag menar allvar om man inte tar allvar med detta då man har böjt sig ännu mera…..

Dessutom   ENAR   ordförande  samt alla ansvariga medarbetare som har ännu inte fördömt sin  ordförande måste avgå omedelbart (jag menar allvar!).  ENAR saknar agenter/manager/polis  hos konstnärer som ska se till att konstnärer / artister / kulturarbetare  begränsar sina fantasier eller anpassa sina verk enligt   ENAR   ordförande åsikt och belåtenhet....  
.....................   
I Guds Namn, Barmhärtigaste Förlåtaren
     

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar