torsdag 7 april 2011

Fortsatta funderingar

I Guds namn, barmhärtigaste, snällaste
Jag kommer ihåg att jag spelade ishockey för cirka 22 år sedan. Vi var en grupp flyktingar runt 20 år som spelade mot små svenska barn, 7- 8 åringar. Vi fick - jag åtminstone - stor styrk av dessa små barn, 10-0 eller ännu mera skandal! Det roliga var att de fnissade mot oss och vi skrattade då varje gång de gjorde mål, vilken gottfinnande kränkning! Jag måste erkänna att jag var - i dåtiden - mycket bra kondition, form , vig och snabb. Och jag var tävlingsvan och tävlings-man. Hur jag än försökte att dribbla eller göra mål, bara ett enda mål var förgäves. Tänk få styrk av dem som var halva min längd och jag är en kort man! Ibland undrar jag varför står det i Koran att Gud sände någon för att påminna. Var de små barn Guds sändebud? Fastän det stod inte i deras panna: muslim, eller något annat? Kan ett barn slå någon där på baken som ska påminna En att man förlorar mot vem som helst om Gud vill? Man ska inte vandra som stapel på jorden, även bergen flyttar sig? Men frågan är varför står det att: ”Gud ”skickar” någon?” Landade dessa barn från himlen direkt? Sände Gud profeten Moses ( Fred vare med Honom och Hans sällskap) eller Moses var där i Faros sällskap? Eller om Moses var troende och praktiserade redan som barn hos Faro - hade Han överlevet några sekunder hos Farao? Brukade Moses synda tills Gud skickade Honom, ”fram”? Var Moses medvetet om sin ”framtida budskap”? Om Moses var Faros bästis, adoptiv barn, vilka synder då begick Han? Betyder det att man måste straffa någon människa för hon inte följer något skrift för att senare denna människa ska inte fungera som ”profet”? Hjälp: ”My brain is gone, it is somewhere in galaxy”, i vår egen vintergata i all fall, vet jag.
Jag vet inte varför man påstår att muslimernas barn födds som muslimer! Jag menar att ska man inte vara medvetet för att välja sin religion? Om barnet dör tidigt, icke myndigt och om hon är inte döpt till muslim betyder det att barnet hamnar i det röda alternativet? Om ”nej” varför då det är så viktig? Uppskattar, älskar Gud de som har själv med sin egen vilja bestämd sig att bli troende eller de som har blivit tvungna att bli troende? Jag själv gillar mina vänner som valt att bli min vän då jag kan med lugn & ro lämna mina nycklar till dem även om de har handgranat i sin ficka, även jag har barn hemma…
Och jag förstår absolut inte varför man har religiösa friskolar? Är man rädd att skriften inte räcker till, kan inte konkurrera? Ifall vilken perfekt skrift! Eller man ville kanske hjärntvätta barn?:
Du är inte som Andra eller ska bli som Andra? Lita på Mig för Jag vill att Du ska hamna i paradis, för De vill inte Din bästa, frälsning? Betyder det att Satan kan inte se någon som är fri? Lär inte av Dem som Vi har sökt skydd hos? Lita på Oss, för nu Vi kan ”kunskapen” därför Du behöver inte ”kunna” andra saker? Nu Vi är här men när ska Vi återvända till ”vårt” land då ska Vi inte ha samma rättsnormer som De här o-troende, precis som utländska marxister gör? Och Vi delar många saker med radikal-ister: Vi kommer till väst, lär av Dem, går till Deras högskolor men ville inte ha Deras rättsystem? Men det finns skillnader också: Vi bryr inte om maoister, marxister ska bygga vår krigsmakt eller deras produkter ska härska i våra butiker eller bara dem ska köpa vår olja, men de o-troende leninister bryr sig. Och de gillar inte Israel och USA men väst går bra för de stödjer de som vi hatar….
Jag lärde mig under revolutionen detta motto: ”Säg vem är din vän, då ska jag berätta vem du är”. Detta väl-designade mottot var riktat till oss unga: att inte sällskapa med kristna eller judar och blunda och göra det vi blir tillsagda. Men ”tyvärr” nu jag har blivit äldre, och hittar på mina egna motton: ”Du behöver inte säga vem du är, jag vet vilka har utrustat dig”…

Igen, som Hafiz har skrivit:
I Mogans* Ruin, Guds Ljus Ser Jag,
Skön(j)a Denna Syn, Vilket Ljus, I Vilken Ställe! Ser Jag,
Sälj inte till mig utseende, Du pilgrimens furste**, för Du,
Får syn på huset och jag ser Guds Hus…
(* Mogan är glädjehus,
** Pilgimens furste, är en som har rest till Makkah och utförd sin pilgrim många gånger. )

Hmmm, ”huset”! Betyder att den Onde ser direkt brisen, fläcken på kostymen? Betyder det att den Onde har fördömande ögon som dömer någon som självaste Gud? Och varför man ska gå runt ”Guds hus” överhuvudtaget, sju gånger i pilgrim? Väl en gång räcker, tror jag - det är ju enkel byggt? Eller Hafiz menar med ”Guds hus”: de som besöker huset, gästerna, pilgrimerna? För kanske Gud menar med pilgrim: ”Gå och se invånarna, de är inte som DU men ska ändå dela paradiset med dig?”. Om de hade bytt kläder, om de hade berättat om sina åsikter hade DU ”väl” avrättat dem, mina barn?
Jag undrar många saker nu för tiden nu när jag är ung. Varför står det i Koran att judar (Israels barn enligt Koran ) ska ta ”sitt hem” två gånger? Om de här två tillfällen har ”hänt” betyder att Gud har glömt den här gången? Eller är inte så viktig? Eller Gud bryr sig inte om palestinierna som är muslimer? Hmmm… Eller kanske detta är den andra gången? Sista gången? Ifall ja, varför man har bekämpat Israels Barn redan i början? Som står i Koran: ”Varför åkte Du inte till andra ställe, fann du Guds jord trång, otillräckligt?”. Varför muslimer erkände inte Israel då? Väl om man låter sitt barn dö för Guds skull, då att lämna ett jord och flytta till något annat muslimisk land, jord är ingenting för en muslim? Eller varför Hamas andliga ledare har sagt: ”om väst tycker om judar då de ska ge dem ett land i Europa?”. Men inte: ”Israels judar kommer också från öststater då öststater är lika skyldiga?”. Eller varför han aldrig ifrågasatte (muslimska) palestiniernas samarbete med kommunister, Che beundrare som stöddes av Sovjet? Eller varför överhuvudtaget Sovjet hjälpte muslimer? ”Du behöver inte säga vem du är, jag vet vilka har utrustat dig”?
Eller om det är den första, andra, tredje gången om Israels Barn och deras land, var finns då kartan över Israel? Har Gud glömt det också? Eller finns i Testamentet? Nej, nej, för man påstår att de Onda har ändrat på skrifter? I så fall : ”vilken okunnig Gud”! Hjälp, hjälp: ”My brain is gone, it is somewhere in galaxy”, i vår egen vintergata? Nej, inte längre, inte längre...Eller har Israel gränser ritats utifrån kartan som finns i Testamentet? Om nej då ska man göra om gränser, tycker jag…

På tal om respekt till andra och andra religioner:
Man påstår att genom att bränna Koran, visar man att ”vissa” muslimer är fanatiker eller något annat. Hade inte ”vissa” medeltid, eller kan man inte historia om Irland? Men jag tror att först muslimer måste vissa respekt: varför muslimer förolämpar Kristina, Judar genom att påstå att Testamentet har ändrats? Det är värre att bränna, eller hur? Ännu värre är att dela på Islam, som shiiter har gjort, det står väl i Koran om vad Gud har lovat till dem som delar? Om shiiter hade inte delat då sunniter behövde inte säga : Vi är sunniter! Jag tycker om Abu-Bakr. Tänk vilken fader känsla hade Han. Jag menar om Han hade låtit Ali bli ledare då vilka förödande synder, felsteg hade Ali tagit! Men Abu-Bakr kunde Koran men inte Ali: ”livet börjar vid 40!” ( Då man har kunskap, erfarenhet, utbildning…) . Tänk : hur många gånger har Gud tillrättavisat självaste profeten Mohammad (fred vare med honom och Hans sällskap). Och tänk då hur många gånger skulle stå om den unga Ali i Koran om Han hade blivit ledare efter profeten:
”O´ Ali, varför hycklar du? Du klär dig som profeten, du har långt hår som profeten, du går i Hans stig men när det gäller att välja fru, då väljer du yngre!” Jag undrar hur snabb ”rött” blev profetens ögon då Ali gifte sig med profetens dotter? Eller :
” O´ Ali, varför var du inte snäll mot judar och kristna och andra? Du behandlar de som främmande. Du lägger extra skatt för dem bara för att de är inte muslimer! Har du inte läst Koranen? Att det står att man ska vara snäll? Om du var snäll hade de kanske blivit muslimer? Har du inte läst Koranen att kristna ska ha makten över de o-troende på grund av egenskapen som de har? Om du hade läst färdig Koranen då du hade sett att med deras ”egenskap” menas: De är snälla. För den som vederkvicker någon, förstärker sig själv. Och tänk på att islam är den enda religionen som erkänner att en annat religion ska leda! … Hmmmm, nu jag kom på något annat också: nu vet jag att varför Sovjet och China förbjud skrifter. De kopierade innehållet, ändrade lite grann på texter och påstod att deras ledare har sagt dessa vackra ord, glosa, verser! Hmmm, nu vet jag (lika säker om mitt namn i kartan) också varför sade Jesus: följ mig, som andra profeter har sagt. Följ mig för jag förlåter den som har huggit mig med sitt spjut, för om du är blodtörstig ta mitt blod, för du skulle inte göra det, om du vill ta någons rikedomar, fru, barn ta mitt kött för du skulle inte göra det, för du lik mig går Förlåtandes väg:
Barmhärtigaste, Snällaste, I Guds ” namn = stig ”,
Amen, رب العالمين

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar