torsdag 31 mars 2011

Funderingar

I Guds namn, barmhärtigaste ledsagare

Hmmm, var är mina Barn nu? Är Ni i Ert rum? Har Ni berusat kammaren med ännu mera Barn? Har dem blivit tillflyktsort för Era änglar? Har Era Barn börjat peka och sjunga: ”dä, dää”? Eller kan de säga nu: ”nadi madi, hudi do”? Som bara Barn kan innebörden? Gillar Ni det dem säger fast än Ni förstår inte? Men Ni kan väl konsten att tyda, väl? Eller ska jag sända ännu ett Barn till? Som ska börja sjunga direkt i Ert språk? Istället :”nadi nanni, hudi od” ska hälsa Han hälsningar på Er och på Ert språk? ”Gud ljus finns överallt, är hälsningen”. Som Hafiz har skrivit:
I Mogans* Ruin, Guds Ljus Ser Jag,
Skön(j)a Denna Syn, Vilket Ljus, I Vilken Ställe! Ser Jag,
Sälj inte till mig utseende, Du pilgrimens furste**, för Du,
Får syn på huset och jag ser Guds Hus…
(* Mogan är glädjehus,
** Pilgimens furste, är en som har rest till Makkah och utförd sin pilgrim många gånger. )

Hmmm utseendet, hur ska jag tolka det? Om en har råd och bär färgglada kläder, är Hon troende? Hennes Gud designar väl dagen, dag ljuset med färgen, tusen gånger om dagen? Nej jag är ute och cyklar nu. Kanske med utseende menar Han att pilgrimens furste har åkt ändå till Makkah och såg inte att alla där borta bär likadana kläder? För att man ska inte döma andra efter utseendet, för bara Gud vet om vad finns i hjärtat? Betyder det att man ska inte ens döma andra? Varför då ska alla ha likadana kläder i vardagslivet? Betyder det att Satan kan inte se någon som är fri? Kanske därför man tvingar andra att göra si och så för att senare hamna i himlen? ”Min Gud, se mig, jag har lyckats föra många i Himlen, men jag undrar varför skapade Du inte somliga blinda och döva eller gav Du ens hjärna? Vet Du hur många gendarmer i olika kläder har sett till tvinga andra bli troende? Vet Du hur mycket kostade insatsen? Spioneri? Jag kunde förvalta pengarna i välgörenhet i stället för spionage och piskande? Du kunde själv väl döda dem innan dem började synda? Och då jag behövde inte ens bränna böcker. Men jag förlåter dig, Du som har skapat mig. Men idioter till o-troende läste allt, kunde allt, även din religion och påstådd att dem kan styra oss”. Kanske menar Hafiz att:
Människan ska kunna först Koran,
och sedan till pilgrimsresan,
även Hon kan se Guds hus från fjärran.

Men varför säger Hafiz ”jag ser”? Om Han kan koran då innebär det att Han borde säga ”Jag borde se”. Men Han säger att ”jag ser”, visst Han är en officer, han kan se framtiden och de markerade pannan, skyldiga: ”Gud har många soldater och det är bara Gud vet vilka de är”. Och många soldater i andra länder, för Gud lämnar inte sina Barn ur syn: ”Fool if think is over”.

Men varför Han gömde sig? Beror det att Han såg framtiden:
”Hafiz överge sagoberättelse, och drick vin och vin,
För Vi sövde inte under natten, och ljuset, brändes för sagors skull”
Hmmm, Hafiz, Vi? Och vin och vin? Visst Han kunde utantill alla skrifter. Där Han läste att alla har syndat, även profeter. Även Mohammad ( fred vare med Honom och Hans sällskap ) : ”O, Du Mohammad, varför ljuger du för dina fruar?”. Och Han hade en fru i decennier. Alltså Han var profet under många år ändå börjar Han ljuga, men Gud är förlåtande. Och betyder det att dem som följer profetens tradition ska först gifta sig med en som är 15 år äldre och icke oskuld och sedan då när hon har gått bort ska man gifta om sig. Och eftersom kvinnor lever längre än män då det betyder att man lever tillsammans med sin fru tills döden?

Apropå dikter, sultan David som är kung och är mycket insatt, aktiv i sitt yrke men ändå sjunger vackra dikter, psalmer och direkt efter en företeelse, Han är poeternas Kung, tycker jag, ifall sultan Salomo har inget emot:

19|121|1| Jag lyfter mina ögon upp till bergen: varifrån skall min hjälp komma?|
19|121|2|Min hjälp kommer från HERREN, som har gjort himmel och jord.|
19|121|3|Icke skall han låta din fot vackla, icke slumrar han som bevarar dig!|
19|121|4|Nej, han som bevarar Israel, han slumrar icke, han sover icke.|
19|121|5|HERREN är den som bevarar dig, HERREN är ditt skygd på din högra sida.|
19|121|6|Solen skall icke skada dig om dagen, ej heller månen om natten.|
19|121|7|HERREN skall bevara dig för allt ont, han skall bevara din själ.|
19|121|8|HERREN skall bevara din utgång och din ingång, från nu och till evig tid.|

Och Barn och himlen: ”Himlen är för Barn” säger Barnet i sin mors famn. Vilken ansvar utstod Han, fick inte ens säga och uppleva: ”dä, dä, däää…”. Men Han är duktig och roligt. Han vet vem är tjallaren men umgås med honom och tillåter inte någon skada honom eller piska. Hmmm, vad ska en vitsig man säga då Han lämnar Jorden för några sekunder? Tänk, tänk som en uppgift: Himlen är för barn och då det betyder att den barnsligaste av alla ska sitta på högra sidan, Han vet vad som kommer att hända Honom men Han är roligt också, Han ska också lämna meddelande för en som Han pratar aldrig nonsens, Han har aldrig sagt dä, dää, namnam, damn-damn. Han säger på sitt språk: ”Eli, Eli, mimi dimmi”. Han säger det Han aldrig sade, och då togs Han emot som ett Barn, den roligaste. Men om man ska förstå Barn då ska man bli Barn och fundera över för vad Barnet reagerar och svaret kommer därefter: händelsen just efter färden, eller hur?

-----------------------------------

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar