söndag 20 november 2016

Det blir Hesekiel 22: 23-29

I Guds namn, Barmhärtigaste, Snällaste
23  Och Jehovas ord fortsatte att komma till mig, och det löd:   24  ”Människoson, säg till henne: ’Du är ett land som inte har renats, ett land som det inte faller regn över på fördömelsens dag. 25 Det är en sammansvärjning av hennes profeter i hennes mitt; de är som rytande lejon som sliter sönder rov. De förtär själar.+ Skatter och dyrbarheter tar de ständigt.+ De har gjort många till änkor i hennes mitt. 26  Hennes präster har våldfört sig på min lag, och de fortsätter att vanhelga mina heliga platser.+De gör ingen åtskillnad mellan heligt och icke heligt, och de undervisar inte om skillnaden mellan orent och rent, och de har slutit sina ögon för mina sabbater, och jag blir vanhelgad mitt ibland dem. 27  Hennes furstar i hennes mitt är som vargar som sliter sönder rov, de utgjuter blod och tillintetgör själar i syfte att skaffa sig orätt vinning. 28  Och hennes profeter har putsat åt dem med vit kalk, de har i syner skådat osanning+ och spått lögn åt dem och sagt: ”Detta är vad den suveräne Herren Jehova har sagt”, när det inte är Jehova som har talat. 29  Folket i landet har begått bedrägeri och ryckt åt sig rov, och den betryckte och den fattige har de behandlat illa, och den bofaste främlingen har de bedragit utan rättvisa.’
I Guds namn, Barmhärtigaste, Snällaste

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar