söndag 5 januari 2014

Domen om dem som förnekar Sunnahn!

I Guds Namn, Barmhärtigaste, Snällaste

Ur:
http://fragaimamen.se/domen-om-dem-som-fornekar-sunnahn-den-profetiska-traditionen/


Domen om dem som förnekar Sunnahn (den profetiska traditionen)

november 25, 2012 Troslära
SvarID: 00093
 Besvarat av Mufti Ismail Moosa
Fråga:
Jag vill veta om ”endast Koranen-muslimerna”, dvs. de muslimer som endast anser Koranen vara bindande (att följa) och avvisar (förnekar) haditherna och Sunnahn, anses vara muslimer, vantroende eller heretiker?
Svar:
Ett av Profetens ṣallallāhu 'alayhi wa sallam (peace and blessings of Allāh be upon him) primära mål var att förklara Koranen. Allah Ta’ala säger:
وأنزلنا إليك الذكر لتبين للناس ما نزل إليهم ولعلهم يتفكرون (44)
Vi har uppenbarat åminnelsen (Koranen) för dig så att du kan förklara för folk vad det som är uppenbarat för dem så att de kan begrunda.”
Vi finner därför att många handlingar som har nämnts vagt i Koranen har förtydliggjorts i de ädla haditherna.
Några av dessa är salahs (bönens) metod (dvs. hur man utför bönen), zakahs (den obligatoriska allmosan) nisab (Fråga imamen: det minsta beloppet man måste ha haft under ett år varpå zakât blir obligatoriskt för en), hadjdjs (vallfärdens) procedur, djizyahs belopp och många andra handlingar som är förtydligade i Sunnahn. ….. 
Och mitt förslag för svaret som jag har lånat från broder Mufti Ismail Moosa : ”Och Allah Ta’ala vet bäst.”
Med andra ord ingen annan vet bättre. Och eftersom enligt Koran, Koran är felfri och perfekt då behöver man inte andra hadither vid sidan av Koran, svaret finns i Koran för Koran bekräftar andra skrifter, med andra ord hittar du inte svaret sök igenom andra bekräftade skrifter enligt Koran. Med andra ord om något nämnts vagt i Koranen betyder det att man har inte accepterar att Koran är fullkomligt och Gud är glömsk och okunnig för det står i Koran att Koran är den perfekta hadithen alltså enkel (enligt Koran) och ofelbar. Om t ex  det står inte om bönens metod i Koran (men det står!) betyder att man har inte läst Koran, noggrant – det står ju Koran flera gånger om du är tveksam /vet inte fråga skriftens anhängare med andra ord man ska inte gissa (det är synd enligt Koran) vilket i sin tur betyder att ” ädla haditherna” från olika personer och kulturer och välutbildade… har sina egna uppfattningar och har gissat fram (syndat) till svaret därför bland annat finns shiiters bön metod …. Sedan det står i Koran att profeten ska inte lägga sina ord i Koran. Detta innebär att Korans Ord är högre än självaste profetens ord samt Koranens Ord är för alla tider men profetens ord gäller under hans tid. Om man följer profetens ord då det betyder att Hans ord är likvärdig som Korans Ord och detta är kätteri enligt Koran som tydligt och klart (ingen diffus) sagt och varnat profeten att ska inte lägga sina ord i. Så frågan är hur mycket man ska lita på andra som var inte ens i närheten av profetens fot? Betyder det inte att man har gissat fram ett alternativ svar (därför finns det olika varianter av Islam) och somliga har följt efter dem vilket i sin tur också är synd för enligt Koran varje gång en profet kom till de sade de samma sak, vi gör som våra föräldrar, kultur…. Dessutom en viss Åsnan ser andra muslimer (sunniter för de är över 800 miljoner) som resurser därför som Ni vet har satsat stort på gemensamma hadither, med andra ord ska Ni vara fria och frälsat ska Ni ta bort alla hadither för eller senare kommer Ni att märka hans drag….

Sedan angående ovannämnde sure  16:44 som är inte helt!
Men vi börjar med 16:42:
Sahih International: [They are] those who endured patiently and upon their Lord relied.
Pickthall: Such as are steadfast and put their trust in Allah.
Yusuf Ali: (They are) those who persevere in patience, and put their trust on their Lord.
Shakir: Those who are patient and on their Lord do they rely.
Muhammad Sarwar: (It is they) who have exercised patience and trust in their Lord.
Mohsin Khan: (They are) those who remained patient (in this world for Allah's sake), and put their trust in their Lord (Allah Alone).
Arberry: even such men as are patient, and put their trust in their Lord.
 Med andra ord tro bara på din Herre, Allah, Gud.

Och 16:43 tydligt och klart säger att Ni kan fråga andra ifall Ni har  problem:        
Sahih International: And We sent not before you except men to whom We revealed [Our message]. So ask the people of the message if you do not know.
Pickthall: And We sent not (as Our messengers) before thee other than men whom We inspired - Ask the followers of the Remembrance if ye know not! -
Yusuf Ali: And before thee also the messengers We sent were but men, to whom We granted inspiration: if ye realise this not, ask of those who possess the Message.
Shakir: And We did not send before you any but men to whom We sent revelation-- so ask the followers of the Reminder if you do not know--
Muhammad Sarwar: The Messengers whom We sent before you were mere mortals to whom We had sent with miracles and revelations. Ask those who know about the heavenly Books if you do not know about this.
Mohsin Khan: And We sent not (as Our Messengers) before you (O Muhammad SAW) any but men, whom We inspired, (to preach and invite mankind to believe in the Oneness of Allah). So ask of those who know the Scripture [learned men of the Taurat (Torah) and the Injeel (Gospel)], if you know not.
Arberry: We sent not any before thee, except men to whom We revealed: 'Question the people of the Remembrance, if it should be that you do not know --
 Med andra ord om vi muslimer hade läst skrifter/ frågat de skriftlärda hade vi upptäckt att översättningen av versen ovan är fel för det finns kvinnliga profeter. Och dessutom detta betyder att man ska inte ha fördomar mot andra har du fördomar kan du varken fråga eller lita på de och deras svar från skriften. Dessutom enligt Koran man ska sitta vi bordet och konsultera med varandra alltså med andra ord man skulle inte lita 100 procentig om andra hadither från människor för människors ord kan inte vara beständig som skrifter!  
  
Och 16:44
Sahih International: [We sent them] with clear proofs and written ordinances. And We revealed to you the message that you may make clear to the people what was sent down to them and that they might give thought.
Pickthall: With clear proofs and writings; and We have revealed unto thee the Remembrance that thou mayst explain to mankind that which hath been revealed for them, and that haply they may reflect.
Yusuf Ali: (We sent them) with Clear Signs and Books of dark prophecies; and We have sent down unto thee (also) the Message; that thou mayest explain clearly to men what is sent for them, and that they may give thought.
Shakir: With clear arguments and scriptures; and We have revealed to you the Reminder that you may make clear to men what has been revealed to them, and that haply they may reflect.
Muhammad Sarwar: We have revealed the Quran to you so that you could tell the people what has been revealed to them and so that perhaps they will think.
Mohsin Khan: With clear signs and Books (We sent the Messengers). And We have also sent down unto you (O Muhammad SAW) the reminder and the advice (the Quran), that you may explain clearly to men what is sent down to them, and that they may give thought.
Arberry: with the clear signs, and the Psalms; and We have sent down to thee the Remembrance that thou mayest make clear to mankind what was sent down to them; and so haply they will reflect.
Av detta vers framgår tidligt och klart att Han ska påminna dem (skriftlärda!) vad har de fått i handen! Det är profetens arbete, inte  lägga sina ord i skrifter men påminna!

Sedan denna översättning! : 
I Guds Namn, Barmhärtigaste, Snällaste 
16:43
- Och Huru Vi Sände Ner (Från Himmelfärden) Din Tidigare!
- Endast Den (=Han) Promenerande! (Inte min K.!)
- Klagosjunga (/Klagosjöng) Till Dem!
- Sedan Rättade Sig Efter! Fränder Är! 
- Av Omtalade (Moses Och Huset) : ”Om Ni (Två) Är (Släkt)!!”
- Slutgiltig Är Dina Kunnande (/Kunnighet/ Vetande)! 
16:44
- Igenom Av (Hennes) Klargöranden* Och Av (Hans) Hummande**!
* Det står i skriften att det finns kvinnliga profeter.
** Engelska : Humming

- Och Vi Sända Ner (Hummande)! 
- Till Dig Är Den Omtalade Är! 
- För Klargörande Är På Grund Av Omedvetna (/Glömska) (Människor)!
- Vad Har Sänts Ner Till Dem Och Må Deras!?
- (Mig) Till Reflektera! 
I Guds Namn, Barmhärtigaste, Snällaste

Sedan angående:
Ett av Profetens ṣallallāhu 'alayhi wa sallam (peace and blessings of Allāh be upon him) primära mål var att förklara Koranen. Allah Ta’ala säger:
Vi har uppenbarat åminnelsen (Koranen) för dig så att du kan förklara för folk vad det som är uppenbarat för dem så att de kan begrunda.”
Först: Min bror säger att Allah har sagt men det står ”Vi har uppenbarat…” Med andra ord : det finns andra i koran! Alltså det finns andras Ord, men inte profetens ord!
Sedan: Om en av profetens primära mål var att förklara Koran : varför behövs det andra hadither vid sidan av profetens förklaringar!
Sedan varför profeten har inte sagt exakt hur mycket ska man betala allmosa eller hur bönen ska se ut eller…. Var profeten glömsk eller Hans Allah?  
  
Dessutom så är det många verser i Koranen som uppmanar oss att lyda Profeten ṣallallāhu 'alayhi wa sallam (peace and blessings of Allāh be upon him). Begrunda exempelvis följande [verser]:
1) يا أيها الذين آمنوا أطيعوا الله وأطيعوا الرسول
”Troende! Lyd Gud och lyd Sändebudet”. (Koranen 4:59)
Ja Precis! För profeten ska leverera det som har uppenbarats till honom och ska utgå från Koran inte från hans egna Ord eller andras hadither! Hur står till i andra islamiska länder? Hur många har sina egna hadither och lagar? Vilken av de ska vi vara stolta över? 
2) وأطيعوا الله وأطيعوا الرسول واحذروا
”Lyd Gud och lyd Sändebudet och var på er vakt!” (Koranen 5:92)
Ja Precis! Var på er vakt! Ska sändebudet komma med nya lagar eller bekräfta anda skrifter? 
3) قل أطيعوا الله وأطيعوا الرسول فإن تولوا فإنما عليه ما حمل وعليكم ما حملتم
”Säg: ”Lyd Gud och lyd [Hans] Sändebud!” Och om ni vänder ryggen till [skall ni veta att] han inte är ansvarig för mera än vad som har lagts på honom och [att] ni bara är ansvariga för vad som har lagts på er.” (Koranen 24:54)
Ja Precis!
 4) وأطيعوا الرسول لعلكم ترحمون
”och lyd Sändebudet – kanske skall [Gud] visa er barmhärtighet!” (Koranen 24:56)
Ja Precis! Fast fel översätts! Ser Ni det? 
5) يا أيها الذين آمنوا أطيعوا الله وأطيعوا الرسول ولا تبطلوا أعمالكم
”Troende! Lyd Gud och lyd Sändebudet och låt inte era [goda] handlingar gå förlorade!” (Koranen 47:33) 
6) وأطيعوا الله وأطيعوا الرسول فإن توليتم فإنما على رسولنا البلاغ المبين
”Lyd Gud och lyd Sändebudet! Om ni vänder honom ryggen [skall ni veta att] det bara åligger Vårt Sändebud att klart framföra det budskap [som anförtrotts åt honom].” (Koranen 64:12)
Ja Precis!

Dessa verser exemplifierar att det är nödvändigt att följa Profeten ṣallallāhu 'alayhi wa sallam (peace and blessings of Allāh be upon him). Detta kan man givetvis endast göra genom att följa Sunnahn.
Engång till: 
4) وأطيعوا الرسول لعلكم ترحمون
”och lyd Sändebudet – kanske skall [Gud] visa er barmhärtighet!” (Koranen 24:56)
Ja Precis! Fast fel översätts! Ser Ni det?
 ”Sannerligen så är förbud från Sändebudet ṣallallāhu 'alayhi wa sallam (peace and blessings of Allāh be upon him) detsamma som Allahs förbud” (Sunan at-Tirmidhi, 5/38)
Med andra ord profetens ord (som ska inte finnas i Koran) är likvärdig som Koranens Ord!

”Endast Koranen-muslimerna” betraktas således som icke-troende.
Kan min bror garantera att Hans ord väger lika mycket som Koran! Nej jag tror inte för:
Och Allah Ta’ala vet bäst.
Wassalam,
Mufti Ismail Moosa

Det kommer mera från denna webbsida, om Gud vill:
I Guds Namn, Barmhärtigaste, Snällaste

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar