fredag 30 juli 2010

PSALTAREN

19|7|0|Bön om Herrens dom i rättvis sak.|

19|7|1|En sång av David, som han sjöng till HERREN för benjaminiten Kus' ords skull.|

19|7|2|HERRE, min Gud, till dig tager jag min tillflykt; fräls mig från alla mina förföljare och rädda mig,|

19|7|3|så att de icke, såsom lejon (Guds Angel, Han som är yngre & kortare än De Två. Och Hans fötter är snövita och Hans skor står under hans fötter) , sönderslita min själ och rycka bort henne utan räddning.|

19|7|4|HERRE, min Gud, har jag gjort sådant, och är orätt i mina händer,|
19|7|5|har jag med ont vedergällt ned som höll frid med mig eller plundrat den som var min ovän utan sak,|
19|7|6|så förfölje fienden min själ och tage henne fatt och trampe mitt liv till jorden och lägge min ära i stoftet. Sela. |

19|7|7|Stå upp, HERRE (imam Zaman), i din vrede, res dig mot mina ovänners raseri och vakna upp till min hjälp, du som har påbjudit (Befallt) dom.|

19|7|8|Må folkens församling omgiva dig, och må du över den vända åter till höjden.|

19|7|9|HERREN (imam Zaman), håller dom över folken (för att…) ; skaffa mig rätt, HERRE, efter min rättfärdighet och ostrafflighet.|

19|7|10|Låt (Gud) de ogudaktigas ondska få en ände, men håll den rättfärdige (imam Zaman) vid makt; ty du (Gud) , som prövar hjärtan och njurar, är en rättfärdig Gud.|

19|7|11|( imam Zaman:) ”Min sköld, är i Guds hand; han frälsar de rättsinniga.”|

19|7|12|”Gud är en rättfärdig domare och en Gud som dagligen vredgas.”|

19|7|13|”Om någon icke vill omvända sig, så vässer han (4:e Angel) sitt svärd, sin båge spänner han och gör den redo;”|

19|7|14|”och han riktar mot honom dödande skott, sina pilar gör han brinnande.”|

19|7|15|Se, denne (Falsk imam Zaman) är i födsloarbete med fördärv, han går havande med olycka, men han föder ett intet.|

19|7|16|Han gräver en grop och gör den djup, men han faller själv i den grav som han gräver.|

19|7|17|Den olycka han tänkte vålla vänder tillbaka på hans huvud, och över hans hjässa kommer hans ondska.|

19|7|18|Jag vill tacka HERREN ( imam Zaman) efter hans rättfärdighet och lovsjunga HERRENS (Gud) , den Högstes, namn.|

----------------------------------------


19|18|0|HERRENS frälsande segerkraft.|

19|18|1|För sångmästaren; av HERRENS tjänare David, som talade till HERREN denna sångs ord, när HERREN hade räddat honom från alla hans fienders hand och ur Sauls våld.|

19|18|2|Han sade: Hjärtligen kär har jag dig, HERRE ( imam Zaman), min starkhet,|

19|18|3|HERRE (Gud) , mitt bergfäste, min borg och min räddare, min Gud, min klippa, till vilken jag tager min tillflykt, min sköld ( imam Zaman), och min frälsnings horn, mitt värn.|

19|18|4|HERREN, den högtlovade, åkallar jag, och från mina fiender bliver jag frälst.|

19|18|5|Dödens band omvärvde mig, och fördärvets strömmar förskräckte mig.|

19|18|6|Dödsrikets band omslöto mig, dödens snaror föllo över mig.|

19|18|7|Men jag åkallade HERREN i min nöd och ropade till min Gud. Han hörde från sin himmelska boning min röst, och mitt rop inför honom (Gud) kom till hans (1:a Angel) öron. |

19|18|8|Då skalv jorden och bävade, och bergens grundvalar darrade; de skakades, ty hans (1:a Angel) vrede var upptänd.|

19|18|9|Rök steg upp från hans (keruben till 2:a Angel) näsa och förtärande eld från hans mun; eldsglöd ljungade från honom (2:a Angel) .|

19|18|10|Och han sänkte himmelen och for ned, och töcken (Dimma) var under hans fötter.|

19|18|11|Han for på keruben och flög, han svävade på vindens vingar.|

19|18|12|Han gjorde mörker till sitt täckelse, till en hydda som omslöt honom; mörka vatten, tjocka moln.|

19|18|13|Av glansen framför honom (3:e Angel) veko molnen undan; hagel föll, och eldsglöd for ned.|

19|18|14|Och HERREN dundrade i himmelen, den Högste (Högra Hand, Den helige Anden) lät höra sin röst; hagel föll, och eldsglöd for ned.|

19|18|15|Han (4:e Angel) sköt sina pilar och förskingrade dem, ljungeldar i mängd och förvirrade dem.|

19|18|16|Vattnens bäddar kommo i dagen, och jordens grundvalar blottades, för din (1:a Angel) näpst, o HERRE, för din vredes stormvind.|

19|18|17|Han (3:e Angel) räckte ut sin hand från höjden och fattade mig, han drog mig upp ur de stora vattnen.|

19|18|18|Han räddade mig från min starke fiende och från mina ovänner, ty de voro mig övermäktiga.|

19|18|19|De överföllo mig på min olyckas dag, men HERREN blev mitt stöd.|

19|18|20|Han (3:e Angel) förde mig ut på rymlig plats; han räddade mig, ty han (Gud) hade behag till mig.|

19|18|21|HERREN lönar mig efter min rättfärdighet; efter mina händers renhet vedergäller han mig.|

19|18|22|Ty jag höll mig på HERRENS vägar och avföll icke från min Gud i ogudaktighet;|

19|18|23|nej, alla hans rätter hade jag för ögonen, och hans stadgar lät jag icke vika ifrån mig.|

19|18|24|Så var jag ostrafflig inför honom och tog mig till vara för missgärning.|

19|18|25|Därför vedergällde mig HERREN efter min rättfärdighet, efter mina händers renhet inför hans ögon (Var försiktig och snäll DU : Israel).|

19|18|26|Mot den fromme bevisar du dig from, mot en ostrafflig man bevisar du dig ostrafflig.|

19|18|27|Mot den rene bevisar du dig ren, men mot den vrånge bevisar du dig avog.|

19|18|28|Ty du frälsar ett betryckt folk, men stolta ögon ödmjukar du.|

19|18|29|(David: ) ”Ja, du (Imam Zaman) låter min lampa (sitt hela natten) brinna klart” ; HERREN, min Gud, gör mitt mörker ljuset.|

19|18|30|”Ja, med dig (Helige Anden) kan jag nedslå härskaror”, och med min Gud stormar jag murar.|

19|18|31| (Helige Anden:) Guds väg är ostrafflig; HERRENS tal är luttrat. En sköld är han för alla som taga sin tillflykt till honom.|

19|18|32|(David: ) ”Ty vem är Gud förutom HERREN, och vem är en klippa utom vår Gud?”|

19|18|33| (2:a Angel:) ”Gud, du som omgjordade mig med kraft och lät min väg vara lyckosam”,|

19|18|34| (1:a Angel:) ”du som gjorde mina fötter såsom hindens och ställde mig på mina höjder”,|

19|18|35|(4:e Angel:) ”du som lärde mina händer att strida och mina armar att spänna kopparbågen!”|

19|18|36|”(David:) Du (Gud) gav mig (Israel) din frälsnings (Imam Zamans) sköld”, (3:e Angel:) ”och din högra hand (Helige Anden) stödde mig”, (David:) ”och ditt (Guds) saktmod (Fridsamhet) gjorde mig stor”;|

19|18|37|(1:e Angel:) ”du skaffade rum för mina steg, där jag gick, och mina fötter vacklade icke”.|

19|18|38|(4:e Angel:) ”Jag förföljde mina fiender och hann upp dem; jag vände icke tillbaka, förrän jag hade gjort ände på dem.”|

19|18|39|”Jag slog dem, så att de icke mer kunde resa sig; de föllo under mina fötter.”|

19|18|40| (1:a Angel:) ”Du omgjordade mig med kraft till striden, du böjde mina motståndare under mig.”|

19|18|41| (David:) ”Mina fiender drev du på flykten för mig”, (Gud: ) ”och dem som hatade mig förgjorde jag.”|

19|18|42| De ropade, men det fanns ingen som frälste; till HERREN, men han svarade dem icke.|

19|18|43| (Helige Anden:) ”Och jag stötte dem sönder till stoft för vinden, jag kastade ut dem såsom orenlighet på gatan”.|

19|18|44| (David:) ”Du räddade mig ur folkets strider, du satte mig till ett huvud över hedningar; folkslag som jag ej kände blevo mina tjänare”.|

19|18|45| ”Vid blotta ryktet hörsammade de mig; främlingar visade mig underdånighet.”|

19|18|46| (Helige Anden:) ”Ja, främlingarnas mod vissnade bort; med bävan övergåvo de sina borgar”.|

19|18|47| (David:) ”HERREN (Imam Zaman) lever! Lovad vare min klippa (Imam Zaman) , och upphöjd vare min frälsnings Gud!”|

19|18|48|”Gud, som har givit mig hämnd och tvingat folken under mig”;|

19|18|49|”du som har befriat mig från mina fiender och upphöjt mig över mina motståndare, räddat mig från våldets man!”|

19|18|50| ”Fördenskull vill jag tacka dig (Imam Zaman) bland hedningarna, HERRE, och lovsjunga ditt (Guds) namn.”|

19|18|51|”Ty du (Gud) giver din konung stor seger och gör nåd mot din smorde, mot David och hans säd till evig tid.”|

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar