lördag 10 juli 2010

Den sjätte Sure: ”Boskap”, fortsättning

I Guds namn, Den Barmhärtigaste, Den Nådigaste----------- Kom ihåg: framöver ”Fred vare med Profeterna” ska ses som ”givet”------------ Hoppas att min äldre kusin har förlåtit mig och min inkompetens, var mycket arg då jag såg att mina kusiner håller på ramla på liknande grop som mina bröder ------------------- och resten av sure: [6:114] Ska jag söka annat än GUD som lagens ursprung, när Han har uppenbarat denna bok för er, fullt detaljerad? De som fick skriften inser att den uppenbarats från er Herre, sanningsenligt. Ni ska inte hysa några tvivel. [6:115] Er Herres ord är fullständiga, i sanning och rättvisa. Ingenting ska ersätta Hans ord (inga hadither) . Han är Den Som Hör, den Allvetande. [6:116] Lyder DU majoriteten av människor på jorden, kommer de att avleda DIG från Guds väg. De följer endast hypoteser; de bara gissar. [6:117] Er Herre är fullt medveten om de som avviker från Hans väg, och Han är fullt medveten om de som är vägledda [6:118] Ni ska äta av det (: Bibeln: 43|6|26|Jesus svarade dem och sade: "Sannerligen, sannerligen säger jag eder: I söken mig icke därför att I haven sett tecken, utan därför att I fingen äta av bröden och bleven mätta.| 43|6|27|Verken icke för att få den mat som förgås, utan för att få den mat som förbliver och har med sig evigt liv, den som Människosonen ( Imam Zaman) skall giva eder; ty honom har Fadern, Gud själv, låtit undfå sitt insegel."|43|6|28|Då sade de till honom: "Vad skola vi göra för att utföra Guds gärningar?"| 43|6|29|Jesus svarade och sade till dem: "Detta är Guds gärning, att I tron på den han ( Imam Zaman) har sänt."| 43|6|30|De sade till honom: "Vad för tecken gör du då? Låt oss se något tecken, så att vi kunna tro dig. Vilken gärning utför du?| 43|6|31|Våra fäder fingo äta manna i öknen, såsom det är skrivet: 'Han ( Imam Zaman) gav dem bröd från himmelen att äta.' "| 43|6|32|Då svarade Jesus dem: "Sannerligen, sannerligen säger jag eder: Det är icke Moses som har givit eder brödet från himmelen, men det är min Fader (Skaparen) som giver eder det rätta brödet från himmelen.| 43|6|33|Ty Guds bröd är det bröd som kommer ned från himmelen och giver världen liv."| 43|6|34|Då sade de till honom: "Herre, giv oss alltid det brödet."| 43|6|35|Jesus svarade: "Jag är livets bröd. Den som kommer till mig, han skall aldrig hungra, och den som tror på mig, han skall aldrig törsta.| 43|6|36|Men det är såsom jag har sagt eder: fastän I haven sett mig, tron Ni dock icke.| 43|6|37|Allt vad min Fader giver mig, det kommer till mig; och den som kommer till mig, honom skall jag sannerligen icke kasta ut.| 43|6|38|Ty jag har kommit ned från himmelen ( Han och de andra är redan Här och Koran säger var någonstans) , icke för att göra min vilja, utan för att göra dens vilja, som har sänt mig.| 43|6|39|Och detta är dens vilja, som har sänt mig, att jag icke skall låta någon enda gå förlorad av dem som han har givit mig, utan att jag skall låta dem (Blinda) uppstå på den yttersta dagen.| 43|6|40|Ja, detta är min Faders vilja, att var och en som ser Sonen ( Imam Zaman) och tror på honom, han skall hava evigt liv, och att jag skall låta honom uppstå på den yttersta dagen."| 43|6|41|Då knorrade judarna över honom, därför att han hade sagt: "Jag är det bröd som har kommit ned från himmelen."| 43|6|42|Och de sade: "Är denne icke Jesus, Josefs son, vilkens fader och moder vi känna? Huru kan han då säga: 'Jag har kommit ned från himmelen'?"| 43|6|43|Jesus svarade och sade till dem: "Knorren icke eder emellan.| 43|6|44|Ingen kan komma till mig, om icke Fadern, som har sänt mig, drager honom; och jag skall låta honom uppstå på den yttersta dagen.| 43|6|45|Det är skrivet hos profeterna: 'De skola alla hava fått lärdom av Gud.' Var och en som har lyssnat till Fadern och lärt av honom (Guds stig), han kommer till mig.| 43|6|46|Icke som om någon skulle hava sett Fadern, utom den som är från Gud; han har sett Fadern.| 43|6|47|Sannerligen, sannerligen säger jag eder: Den som tror, han har evigt liv.| 43|6|48|Jag är livets BRÖD (Livets stig!).|43|6|49|Edra fäder åto manna i öknen, och de dogo.| 43|6|50|Men med det bröd som kommer ned från himmelen är det så, att om någon äter därav, så skall han icke dö.| 43|6|51|Jag är det LEVANDE brödet som har kommit ned från himmelen. Om någon äter av det brödet (sura brödet till somliga) , så skall han leva till evig tid. Och det bröd som jag skall giva är mitt kött; och jag giver det, för att världen skall leva."| 43|6|52|Då tvistade judarna med varandra och sade: "Huru skulle denne kunna giva oss sitt kött att äta?"| 43|6|53|Jesus sade då till dem: "Sannerligen, sannerligen säger jag eder: Om Ni icke äten Människosonens ( Imam Zaman) kött (vägledning) och dricken hans blod (penna) , så haven I icke liv i eder.| 43|6|54|Den som äter mitt kött (Visdom) och dricker mitt blod (Budskap) , han har evigt liv, och jag skall låta honom uppstå på den yttersta dagen.| 43|6|55|Ty mitt kött är sannskyldig mat, och mitt blod är sannskyldig dryck.| 43|6|56|Den som äter mitt kött och dricker mitt blod, han förbliver i mig, och jag förbliver i honom.| 43|6|57|Såsom Fadern, han som är den levande, har sänt mig, och såsom jag lever genom Fadern, så skall ock den som äter mig leva genom mig.| 43|6|58|Så är det med det bröd som har kommit ned från himmelen. Det är ICKE såsom det FÄDERNA fingo ÄTA, vilka sedan dogo; den som äter detta bröd, han skall leva till evig tid. ) , över vilket Guds namn har uttalats, om ni verkligen tror på Hans uppenbarelser. [6:119] Varför skulle ni inte äta (Visdom och vägledning!) av det, över vilket Guds namn har uttalats? Han har detaljerat för er vad som är förbjudet för er, såvida ni inte TVINGAS. Många människor vilseleder verkligen andra med sina personliga åsikter, utan kunskap. Er Herre är fullt medveten om de som överträder. [6:120] Ni ska undvika uppenbara synder, liksom dolda. De som förvärvat synder kommer absolut att få betala för sina överträdelser. [6:121] Ät inte av det, över vilket Guds namn inte har uttalats (Hadither), för det är en avskyvärd handling. Djävlarna inspirerar de som förenats med dem till att argumentera med er; lyder ni dem kommer ni att vara idoldyrkare. [6:122] Är den som var död (Hjärntvättad!) , som vi gav liv och försåg med ljus, med vilket han kan röra sig bland människorna (!), likvärdig den i totalt mörker, ur vilket han aldrig kan ta sig ur? De icke troendes handlingar smyckas således i deras ögon. [6:123] Vi låter de ledande brottslingarna i varje samhälle intrigera och konspirera (Ni vet vilka). Men de intrigerar och konspirerar endast mot sina egna själar, utan att inse det. [6:124] När ett mäktigt bevis kommer till dem, säger de, "Vi kommer inte att tro om vi inte får det som Guds budbärare får!" GUD vet exakt vem som är bäst kvalificerad att förmedla Hans budskap. Sådana brottslingar kommer att lida förnedring hos GUD, och hemskt straff till följd av deras onda intrig-spel. [6:125] För den GUD vill vägleda, gör Han bröstet vidöppet för Saluterande. Och den Han vill vilseleda, gör Han bröstet otåligt och ansträngt (Den Onde ville se Tecken nu), likt den som klättrar mot skyn (”pennan” är också otålig!). GUD placerar på så sätt en förbannelse över de som vägrar tro. [6:126] Detta är den raka vägen till er Herre. Vi har förklarat uppenbarelserna för människor som tar sig i akt. [6:127] De har förtjänat fridens boning hos sin Herre; Han är deras Herre och Mästare, som belöning för deras verk. [6:128] Den dagen kommer, då Han sammankallar dem alla: "O ni jinner, ni har gjort anspråk på mängder av människor. (somliga Människor är besatta av Onda andar, Det kommer senare mer i Koran) " Deras mänskliga följeslagare kommer att säga, "Vår Herre, vi njöt av varandras sällskap tills vi slösat bort livstiden Du fastställt för oss." Han kommer att säga, "Helvetet är ert öde." De vistas däri för evigt, enligt Guds vilja. Er Herre är Vis, Allvetande. [6:129] På så sätt parar vi ihop de onda till att vara varandras följeslagare, som straff för deras överträdelser. [6:130] O ni jinner och människor, kom inte budbärare från ERT folk till er, som skildrade Mina uppenbarelser för er, och varnade er för mötet med denna dag? De kommer att säga, "Vi vittnar mot oss själva." De var helt upptagna med det världsliga livet, och kommer att vittna mot sig själva om att de inte trodde. [6:131] Detta är för att visa er att er Herre aldrig utplånar något samhälle orättvist, när dess människor är omedvetna. [6:132] Alla kommer att uppnå en rang i förhållande till sina gärningar. Er Herre är aldrig omedveten om någonting de gör. [6:133] Er Herre är den Rike; besittare av all nåd. Om Han vill, kan Han avlägsna er och ersätta er med vem Han vill, precis som Han skapade er från andra människors avkomma. [6:134] Det som lovats er kommer att ske, ni kan aldrig undvika det. [6:135] Säg: "O mitt folk, gör ert bästa, vilket även jag kommer att göra. Ni kommer säkerligen att få veta vilka de yttersta vinnarna är." Utan tvivel, kommer de onda aldrig att lyckas. [6:136] De avsätter till och med en del av de grödor och boskap som GUD tillhandahåller, och säger: "Denna del tillhör GUD," enligt deras yttranden," och denna del tillhör våra idoler." (Mr. Khomeinis bankkonto!) Det som avsatts till deras idoler nådde emellertid aldrig GUD, medan delen som avsatts för GUD undantagslöst gick till deras idoler. Deras omdöme är verkligen beklagansvärt. [6:137] På så sätt lurades idoldyrkarna av sina idoler, till den grad att de dödade sina egna barn. (Krig mellan Iran och Irak!). I själva verket vållar deras idoler dem stor smärta och förvirrar deras religion för dem (hadither) . Om GUD så önskat skulle de inte ha gjort det. Ni ska ignorera dem och deras påhitt. [6:138] De sa, "Detta är förbjuden boskap och skörd; ingen ska äta av den, utöver den vi tillåter," påstod de. De förbjöd även ridning av viss kreatur. Även boskapen de åt, uttalade de aldrig Guds namn över när de offrade dem. Sådana är påhitt tillskrivna Honom. Han kommer säkerligen att låta dem betala för sina påhitt. [6:139] De sa också, "Det som finns i bukarna på dessa kreatur är enbart reserverat för männen ibland oss, och är förbjudet för våra fruar." (Man är över kvinnor!) Men om det var dödfött lät de sina fruar ta del av det. Han kommer säkerligen att låta dem sona för sina påhitt. Han är den Visaste, Allvetande. [6:140] De som dödade sina barn dåraktigt på grund av brist på kunskap, förbjöd det som GUD gett dem, och rättade sig efter påhitt tillskrivna GUD, är verkligen förlorare. De har gått långt vilse, de är inte vägledda. [6:141] Han är Den som etablerade trädgårdar, spaljerade och ospaljerade, palmträd, grödor av olika smaker, oliver, granatäpplen - frukter som är lika men ändå olika. Ät av deras frukter, och ge den välgörenhet som ska betalas på skörde-dagen, slösa inte på någonting. Han älskar inte de slösaktiga. [6:142] Viss kreatur förser er med transportmedel, liksom bäddmaterial. Ät av Guds gåvor till er, och följ inte Satans fotspår; han är er ivrigaste fiende. [6:143] Åtta sorters kreatur: vad gäller de två sorters fåren, och de två sorters getterna, säg: "Var det de två hanarna Han förbjöd, de två honorna, eller det i skötena hos de båda honorna? Säg mig vad ni vet, om ni talar sanning." [6:144] Vad gäller de två sorters kamelerna och de två sorters boskapen, säg: "Är det de båda hanarna som Han förbjöd, de båda honorna, eller det i skötena på de båda honorna? Var ni vittnen när GUD fastställde sådana förbud för er? Vem är ondare än de som hittar på sådana lögner och ställer GUD till svars för dem? Följaktligen vilseleder de människorna utan kunskap. GUD vägleder inte sådana onda människor." [6:145] Säg: "I de uppenbarelser jag fått finner jag ingen mat förbjuden för någon som äter, förutom: (1) kadaver, (2) rinnande blod, (3) griskött, för det är orent (de äter allt och sina egna, men det betyder inte att de är inte skaparens skapelse, de ska respekteras som andra djur), och (4) köttet från djur som hädiskt tillägnats annat än GUD.(jakt för nöje jaktens skull). " Tvingas man utan avsikt eller illvilja, är er Herre Förlåtare, Barmhärtigast. [6:146] För de som är Judiska förbjöd vi djur med odelade hovar; av nötkreaturen och fåren förbjöd vi fettet, förutom det de bär på sina ryggar eller i inälvorna, eller det som blandats med ben. Detta var ett straff för deras överträdelser, och vi är sanningsenliga. (kaparens straff är vägledande, mjuk!) [6:147] Om de inte tror dig, säg: "Er Herre besitter oändlig nåd, men Hans straff är oundvikligt för de skyldiga människorna." (sista dagen) [6:148] Idoldyrkarna säger, "Om GUD så önskat, skulle vi inte praktiserat idoldyrkan, inte våra föräldrar heller, ej heller skulle vi ha förbjudit någonting." De som kom innan dem tvivlade på samma sätt, tills de ådrog sig vårt straff. Säg: "Har ni någon bevisad kunskap som ni kan visa oss? Ni följer bara antaganden; ni bara gissar." [6:149] Säg: "GUD besitter det mäktigaste argumentet; om Han vill kan Han vägleda er alla." (Fri vilja, annars Han hade inte lämnat hjärna där uppe) [6:150] Säg: "Hämta era vittnen som kan vittna om att GUD förbjudit det ena eller det andra." Om de vittnar, vittna ej med dem (fri argument, inte slakt argument). Ej heller ska DU följa åsikterna av de som förkastar våra uppenbarelser (Fri vilja ”pennan"!) , de som inte tror på Livet Efter Detta, och de som avviker från sin Herre. [6:151] Säg: "Kom, låt mig tala om för er vad er Herre verkligen förbjudit er: ni ska inte sätta upp idoler vid sidan av Honom. Ni ska hedra era föräldrar. Ni ska inte döda era barn av rädsla för fattigdom - vi försörjer er och dem. Ni ska inte begå grova synder, uppenbara eller dolda. Ni ska inte döda - GUD har gjort livet heligt - förutom i rättvisans namn (själv försvar) . Detta är Hans budord till er, så att ni ska kunna förstå." [6:152] Ni ska inte röra de föräldralösas pengar förutom på ett ytterst rättfärdigt sätt, tills de uppnår mognad. Ni ska ge full vikt och hela mått när ni bedriver handel, rättvist. Vi belastar ingen själ utöver dess tillgångar. Ni ska vara absolut rättvisa när ni vittnar, även mot era egna släktingar. Ni ska uppfylla ert förbund med GUD. Dessa är Hans budord till er, så att ni ska kunna ta er i akt. [6:153] Detta är Min väg - en rak väg (Jesus som talar här) . Ni ska följa den, följ inte några andra vägar så att de inte avleder er från Hans väg (Guds väg) . Dessa är Hans (Gud) budord till er, så att ni ska kunna räddas. [6:154] Och vi gav Moses skriften, komplett med de bästa budorden och med allting detaljerat, en ledstjärna och nåd, så att de må tro på att möta sin Herre. (Alltså Ni iranska ayatollor, Tora är också fulländad som Koran. 43|5|45|Menen icke att det är jag som skall anklaga eder hos Fadern. Den som anklagar eder är Moses, han till vilken Ni sätten edert hopp.| 43|5|46|Trodden Ni Moses, så skullen Ni ju tro mig, ty om mig har han skrivit.| 43|5|47|Men tron Ni icke hans skrifter, huru skolen Ni då kunna tro mina ord?"|) [6:155] Detta är också en välsignad skrift som vi uppenbarat (Alltså Ni iranska ayatollor, Koran är också fulländad som Tora och Ni ska respektera andra) ; ni ska följa den och föra ett rättfärdigt liv, så att ni må uppnå nåd. [6:156] NU kan ni inte längre säga, "Skriften sändes ner till de båda grupperna före oss, vi var omedvetna om dess läror." (Ni iranska ayatollor, Ni förstår väl vad det betyder?) [6:157] Ej heller kan ni säga, "Om bara en skrift kunde komma ner till oss, så skulle vi vara bättre vägledda än dem." En bevisad skrift har nu kommit till er från er Herre, en ledstjärna och en nåd. Så, vem är ondare än den som avvisar dessa bevis från GUD och ignorerar dem? Vi kommer att överlämna de som ignorerar våra bevis till det värsta straffet för deras tanklöshet. [6:158] Väntar de på att änglarna ska komma ner till dem, eller er Herre, eller några fysiska manifestationer av er Herre? Dagen som det inträffar kommer ingen själ ha nytta av att tro om den inte trodde innan dess, och om den inte utnyttjade fördelarna av att tro genom att föra ett rättfärdigt liv. Säg: "Fortsätt ni att vänta; vi väntar likaså." [6:159] De som delar upp sig i sekter tillhör inte dig (shiiter, eller "muslimer"?). Deras dom vilar hos GUD, sedan kommer Han att informera dem om allt som de har gjort. [6:160] Den som gör en rättfärdig gärning får belöning för tio (Ni rättfärdiga, var inte rädd för någonting) , den som begår en synd får endast sona för en. Ingen drabbas av minsta orättvisa. [6:161] Säg: "Min Herre har väglett mig på en rak väg Abrahams perfekta religion, monoteism. Han var aldrig en idoldyrkare." [6:162] Säg: "Mina Kontaktböner (Salat) är mina seder för dyrkan, mitt liv och min död, är alla tillägnade absolut endast GUD, universums Herre. [6:163] "Han har ingen partner. Detta är vad jag uppmanats tro, och jag är den förste att underkasta mig." (Den förste ”pennan”) [6:164] Säg: "Ska jag söka annat än GUD som herre, när Han är Herre över alla ting? Ingen själ drar nytta från annat än sina egna verk och ingen bär någon annans börda. (ingen tvång i religion) Slutligen återvänder ni till er Herre, då Han informerar er om alla era tvister." [6:165] Han är Den som gjorde er till arvtagare av jorden, och Han upphöjde vissa av er över andra i rang, för att testa er enligt det Han givit er. Säkerligen, är er Herre effektiv på att verkställa straff, och Han är Förlåtare, Barmhärtigast. I Guds namn, Den Barmhärtigaste, Den Nådigaste, fortsättning kommer om Skaparen vill

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar