lördag 24 mars 2012

Sure 6 : (Den Väldige) Kreatur

I Guds Namn, Barmhärtigaste, Nådigaste

............................
1 – Prisar Allah, Vilken Skapade Himlarna Och Jorden,
Och Placerade De Centaurerna Tillsammans Med Ljuset, *

Därpå (Skapade) Vilka Som Icke Tror På Sin Skapare!,

”Mig Rättfärdiga!**”,

* Hmmm påminner om ett kapitel i Bibeln! 
OBS! Var noga med ordningen av  ” Tillsammans Med” och ”Därpå”!

** I  denna vers  (och senare versen):  det är ”någon” som prisar Allah och berättar om vad Allah har skapat. ”Mig” hänvisar varken till  Jesus ( se nästa versen) eller till  Mohammad, för Mohammad  leverera detta!  Fred vare med alla Ljus! Men vem är det? Det är Kreaturet!
Dessutom kreaturets ”Mig  Rättfärdiga!”  syftar till:
När de uppmanas att inte begå ondska ( som lögn, påhittade hadither, mål helgar medel, vi samarbetar med vilka som helst för att... ) säger ( tror! ) de: ”Men vi är rättfärdiga!”. 
”-  Fred vare med Er tills gryningen!” 
  
2 –  Han, Vilken Som Skapade Er!,
”Favorit Lera!”,  

Därpå Ska Bedöma I Sanning!
”Och Vid Sanningen!”,

Vad*  Namngiven (Tiden) Hos Honom Därpå!**,
”Ni! Fortsätter Tvivla?!”,

* Jag försöker översätta ord för ord , därför står det ”Vad”.  Ni får ersätta Vad med Vilken, Vilket, Vilken, Hur...
** Tiden är bestämd nu för Honom!
  
3 – Och Han, Hans Allah I Himlarna Och I Jorden,
”Min Vetskap*!”, 

Deras** Hemlighet Och Deras** (Enorma) Dunder!,
”Och Min Vetskap*!”,

”Vad Tar Ni Emot?” ***,

*   Centaurerna (kreaturen).
(Menas: ”Tror på vad Ni vill, jag är säker på det jag vet!”)
**  Maskulin ord. Kreaturen.
***  Bestäm Er, Ni som tvivlar.
  
4 – ”Och Vad Närmar Dem!”,  (1)

”Vad Hans Tecken?!”, (2) 
”Vad Tecknen!”, (3)

Deras Herre (4) Ändå Ska Bruka (Ska Bli) Hennes (5) Respekt!,
”Parader ”!, (6) 


(1)  Maskulin ord. Här syftas till de som valt redan sin väg.
(2) Frågan ställs av de som valt ej tro på och de menar kreaturet.
(3) Kreaturets svar:  "Inte enbart en tecken! Det är flera Kreatur! Och mina!"
(4) Deras Herre = Satan.
(5)  Gehenna eller/och Människan.
(6)  Parader, Underkastelsen, Presentationer, Demonstrationer, Genomgångarna...
De Onda ska böja sig för Sin Herre.

5 –  Och () Redan De Förnekar, ”Med Rätta!”*,
Då När Landar** (Deras Herre) Till De!,

Därav Skall Till De, ”Min Ankomst!”,
Vad Ska Hända, Upplysas,
Därav: ”Min Gäckande!”***,

* De respekterar Herren men ändå förnekar Honom som Sin Herre! Hycklare tror att de kan  lura/överlista  vem/vad  som helst, därav deras  gäckande/hånande  i sitt hjärta!
** Placeras, Fästas.
*** Eller: ”Därav Min Fullbordande!”.

6 – Har Inte De Sett ”Hur Många”,  Utplånade Vi Av ”Deras Forna”?
”Favorit  (Blås) Horn!” (1),

Vad Förstärkte Vi De!, ”I Jorden!”,

Undantag Är Möjligt, ”Till Dig” (2)?!,

Och Vi Tillät För Dem Falla, ”Den Skyn” ,
”Min  Strömmande(3)!”,

Och Vi Placerade, De Utskällningar,
Flödande (4)  Från "Deras Under" (5), 

Så Utplånade Vi Dem, ”Med Synderna (6) Sina!”, 

Och Vi Grundade, Någon Av Deras Senare,
”Horn Blåsa (7)  De Sista!”,

(1) Eller :”Favorit Anslutning!” .
(2)  Det finns fortfarande tid för dig.
Det kan också tolkas: ”Du är inte heller någon undantag!”, Arabiska!
(3) Oavbruten rinnande, överflöd, piskande regnskur
(4) Strömmande, Passerande, Flytande .
(5) Nedanför dem:  Från gravarna? Nej! De första gruppen som ska ta hand de skyldiga!
(6) Hänvisar till utskällningar. Med  utskällningar/bannor menas att deras synder som är gömda ( de är ju felfria/syndfria/perfekta.... ) avslöjas, påminnas... därför de ska känna på skändligheten.  De brukade ju peka med ett finger, ifall om de inte kunde peka med alla fingrar... Och det finns ju vackra  tillbedjan/bön  i Skriften där en av Allahs närmaste ber Gud att hans synderna ska inte avslöjas.  
(7) Var glada!
  
7 –  ”Och Om!”  Vi Ner Till Dig Sända: ”På Papper, Texta!”,

Känna Då På Detta: ”Med Händerna Egna!”,

De Icke Vill Tro På, Väl Yttra (Tillbaka):,
”Om Denna: Endast En Förtrolla!”,

”Mig Förtydliga!” *,

* Kreaturet.

8 – Och De Yttrade:,
”Med Undantag (Att) Bli Förkyld!”*, 
”Till Honom En Övermäktig, Och Om!”*,

Och Våran Skickas Ner: ”Övermäktiga (Honom)!”**,

”Intill Absolut, Äro Allt Avklarat!”***,  

Därefter: ”Ej Min Vördnad!” ****,

* De o- troende hånar: Skicka regnskuren men lova att vi ska bli inte snuviga!
Och : Ge honom (människosonen) en hjälpande hand.
** Härska över honom. Kreatur lovar tillbaka. (Det är kreaturet som talar.)
***   Kreaturets sändebud (Kreaturen) ropar.
****  Kreaturet: Mer hänsyn finns ej mera!
  
9 – ”Och Om! Tilldelade Vi Till Honom Övermäktiga?”,
”Intill Absoluta, Tilldelade Vi Till Honom!”,

”Karl-a*  Och Bestämt Klä På Dig!”,

Till Dem: ”Hur (Är) Min Beklädnad!***”,

* Svårt att översätta men så är det med arabisk grammatik:
På arabiska ”substantiv” kan övergå till ”verb” genom att lägga på en ändelse, tror jag! Exempel som Ni har sett i versen 8 ovan :
”(Över) Mäktig” på svenska är substantiv och verben blir ”Härska över” (Övermäktiga enligt min grammatik!). Men om ”Karl” är substantiv vad blir då verben för ”Karl”? Enligt min grammatik(!) blir ”Karl-a”! Jag kom på ett annat exempel: verben på ”Spark” blir ju ”Sparka”. Och det är ”Fot” (!) som sparkar, och på svenska man säger ”Sparka” men inte ”Fot-a”. ”Fota” betyder något annat... Ett annat exempel: Jag har översätt ”Texta” i versen 7 däruppe men inte som ”Bok-a”, Hmmm jag borde ha gjort det! Som "Horn" och "Horn-a" ( Blåsa i horn).
** Hmmmm, OK!
 ***  Kreaturets strid uniform.

10 - وَلَقَدِ اسْتُهْزِئَ بِرُسُلٍ مِّن قَبْلِكَ فَحَاقَ بِالَّذِينَ سَخِرُواْ مِنْهُم مَّا كَانُواْ بِهِ يَسْتَهْزِئُونَ 
..............

Och I Guds Namn, Barmhärtigaste, Nådigaste 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar