fredag 3 maj 2024

Koran, Verser 28: 26-28

I Guds namn, Barmhärtigaste, Snällaste                                          2024-05-03

Moses på flykt hjälper två kvinnor som hade gammal far, här är deras konversationen med sin far :

[28:26] En av de två kvinnorna sa, "O min far, anställ honom. Han är den bäste att anställa, för han är stark och ärlig."

28:26

- Hon Yttra 1 : En Av De 2 Både Två 3 :

- ”O´ 4 Far Min 5 !  Du Belöna 6 Hans 7 (Moses Tjänst), Visserligen 8 God 9 ,

1- Galä : 845 : Yttra, Säga, Tala, Konstatera, Uttrycka I Ord – Tupplur, Ta En (Middags) Tupplur, Ta Sovstund, Ta En Siesta

2- Ähäd : 48 : Ett, en - Enastående, Unik, Exempellös, Ensam I Sitt Slag – En, Ensam, Ensling – Ensamstående, Någon, Vem Som Helst

3- Håma : De Både två, feminin.

4- Ya: 1250 : O, Oh

5- Äb : 18 : Fader, Far - Äldste - Förfader, Anfader

6- Ä´Järä: 39: Belöna, Avlöna, Ersätta – ( Hyra www.almaany.com/quran/28/26/4/ )

7- Hå : Hans

8- Ennä 173 : Visserligen, Vid Sanningen, Absolut

9- Khäyr: 528 : God (Icke Ond) - God, Fördel, Gagn, Nytta, Intresse - Välstånd, Välbefinnande, Väl - Välsignelse, Välgörenhet, Förmån – Välstånd, Rikedom, Lycka, Förmögenhet, Överflöd, Uppsjö



- Vilken 10 Du Belöna Min 11 (Längtan) , (Han) Den Starke 12 * , Den Hederlige 13 * !”

* Maskulin.

10- Män :1112: Vem, Vilken, Han Som, Vem Som Än, Vem som helst (whosoever),

11- Ä´Järä: 39: Belöna, Avlöna, Ersätta

12- Gäveyy: 878: Stark, Mäktig, Kraftfull, Väldig, bastant, robust, Hårdför, Tuff, Betydelsefull, Intensiv, våldsam, häftig, skarp, Bitter

13- Ämeyn : 172 : trogen, trofast, lojal, pålitlig, trovärdig, tillförlitlig, ärlig, hederlig, äkta, rättfram - säker, trygg, betryggad , skyddad – förvaltare, förmyndare, uppsyningsman, vårdare, intendent, föreståndare, handledare, chef, ledare, mästare, - sekreterare -



[28:27] Han sa, "Jag vill erbjuda dig en av mina två döttrar i äktenskap, för vilket jag vill att du arbetar för mig under åtta vallfärder; gör du dem till tio, är det helt upp till dig. Jag vill inte göra denna sak för svår för dig. Du kommer att märka, om GUD vill, att jag är rättfärdig."

28:27

- Han Yttra 1 :

- ” Visserligen 2 Min 3, Jag Önskar 4 Att 5 Jag Viga 6 Din 7 (Fru) ,

1- Galä : 845 : Yttra, Säga, Tala, Konstatera, Uttrycka I Ord – Tupplur, Ta En (Middags) Tupplur, Ta Sovstund, Ta En Siesta

2- Ennä 173 : Visserligen, Vid Sanningen, Absolut

3- Y : Min

4- Ä´räadä : 69 : Önska, Vilja, Åtrå, Efterlängta, Söka, Sträva, Ämna, Ha För Avsikt, Avse, Ha I Åtanke

5- Ä´n : 173 : Den , Det, till, att (That, to)

6- Näkähä : 1190: Gifta (sig) (Med), Viga (sig), Taga som Make/Maka

7- Kä : Din



- En 8 Dotter 9 Min 9a (Av) Dessa Två 10 , Genom (Att) 11 Du Belönar 13 Mig 14,

8- Ähäd : 48 : Ett, en - Enastående, Unik, Exempellös, Ensam I Sitt Slag – En, Ensam, Ensling – Ensamstående, Någon, Vem Som Helst

9- bent :249 ) Flicka. Dotter , - Drottning

9a- Y : Min

10- Hatäyn : Dessa Två , Feminin.

11- Ä´´läy 773: På, Ovanpå, Över, Upp På – Hos, Vid, Bredvid – För, Mot (Riktning) – I Enlighet Med, I Enlighet, Enligt, Motsvarande Med, I Överensstämmelse Med, Beroende På, På Basis Av, I Kraft Av, I Styrkan Av – Emot (Kontra), Trots Att – Utöver, På Toppen Av, Över Och Ovanpå – I, I Tillstånd Av, På Det Sätt Som – Genom, Igenom

12- Ä´n : 173 : Den , Det, till, att (That, to)

13- Ä´Järä: 39: Belöna, Avlöna, Ersätta

14- Ny : Mig



- (För) Åtta 15 Pilgrim 16 (Period) , Så 17 Om 18 Du Fullbordar 19 (Med) Tio 20,

15- Thämaney : Åtta

16- Häjj : 453 : Pilgrim, Hajj, Pilgrimsfärd Till Mecka

17- F: 809 : Sedan, Och Sedan, Sålunda, Så, Därför, Alltså, Följaktligen

18- En : 173 : om

19- A´tämmä : 32 : Fullborda, Komplettera, Fullända, Avsluta, Fullgöra, Sluta, Göra Slut På, Fullkomna, Avrunda, Föra Till Avslutning/Fullkomlighet - Exekvera, Effektuera, Utföra, Genomföra, Uppnå, Förverkliga, Uppfylla, - Tillägga, Lägga Till Komplement

20- Ä´´shärät: 762: Tio, 10



- Följaktligen 21 (Beslutet) Hos 23 Din 24 (Samtycke) Och 25 Inte 26 Jag Önskar 27 Att 28 ,

21- F: 809 : Sedan, Och Sedan, Sålunda, Så, Därför, Alltså, Följaktligen

22- Men : 1112: Från, Något, Någon Av , Av, Vid, Bort Från, Sedan , Än (Mer Än, Bättre Än, Högre Än...) , Några (Av) ,Genom ,Via, Alltsedan – Av, Bestående Av, Gjord Av

23- Ä´´endä 784 : Hos, Vid, På, Med, Då, På Den Tiden Då, Medan, Nära

24- Kä : din

25- V´: 1216 : Och, Alltså, Också, Så Gott Som, Med, Tillsammans Med, Liksom, Plus, Vid, Medan, Samtidigt Som, När, Vid (Allah), Mången, Stor Antal

26- M: 932: Vad? Hur! Det, Det Vilken, Icke, Oavsett, Helst, Överhuvudtaget, Något, En Viss

27- Ä´räadä : 69 : Önska, Vilja, Åtrå, Efterlängta, Söka, Sträva, Ämna, Ha För Avsikt, Avse, Ha I Åtanke

28- Ä´n : 173 : Den , Det, till, att (That, to)



- Jag Bli 29 Svårt 30 Över 31 Ditt 31 (Liv) , Du Ska 32 Känna Igen 33 Mig 34 ,

29- Shäggä (Al-Ämr) : 674 : Vara/Bli hård (För), svårt, vara/bli svårt att bära, outhärdlig (för), betungande/besvärande

30- Ä´´läy 773: På, Ovanpå, Över, Upp På – Hos, Vid, Bredvid – För, Mot (Riktning) – I Enlighet Med, I Enlighet, Enligt, Motsvarande Med, I Överensstämmelse Med, Beroende På, På Basis Av, I Kraft Av, I Styrkan Av – Emot (Kontra), Trots Att – Utöver, På Toppen Av, Över Och Ovanpå – I, I Tillstånd Av, På Det Sätt Som – Genom, Igenom

31- Kä : Din

32- Sä: 615: Vill, Ska, Kommer Att

33- Väjädä : 1223: Hitta, Påträffa, Anträffa, Stöta På, Råka På, Träffa På, Snubbla På, Slå På, Slump På/Över – Upptäcka, Uppspåra, Detektera, Spot (Engelska) (Känna Igen) – Få, Erhålla, Uppnå, Nå, Skaffa

34- Ny : Mig



- Om 35 Han Önska 36 , Allah 37, Av 38 De Fromma (/Ärliga) 39 * .”

* Maskulin.

35- En : 173 : om

36- Shaä: 656 : Att Vilja , Önska , Begära , Vill Vara Villig(a) ,Ämna , Ha I Åtanke

37- Allah

38- Men : 1112: Från, Något, Någon Av , Av, Vid, Bort Från, Sedan , Än (Mer Än, Bättre Än, Högre Än...) , Några (Av) ,Genom ,Via, Alltsedan – Av, Bestående Av, Gjord Av

39- Saleh 686: Bra, Just, Lagenlig - Passa, Klä, Passande, Lämplig, Lämpa, Korrekt, Tillfredsställande, Bra, Lämpad – Användbar, Brukbar, Praktisk – Kompetent, Ha Behörighet, Lagligt (Rättsligt)/Vederbörlig Kvalificerad, Auktoriserad, Ansvarig – Kvalificerad, Lämplig, Kapabel, Kunna, Värdig, Förtjäna, Meriterande, Berättigad – Dygdigt, Rättfärdigt, upprätt, Ärligt, Hängiven, Fromma, Plikttrogen, Sant - (Mäslähät : 1054) Fördel, Nytta, Gagn, Välfärd, Välbefinnande, Välgång



[28:28] Han sa, "Detta är en överenskommelse mellan mig och dig. Vilken period jag än fullgör, kommer du inte att ogilla någon av dem. GUD är garant för vad vi sagt."

28:28

- Han Yttra 1:

- ” Detta 2 (Avtalet) Mellan 3 Mitt 4 Och 5 Mellan 6 Ditt 7 (Ord) ,

1- Galä : 845 : Yttra, Säga, Tala, Konstatera, Uttrycka I Ord – Tupplur, Ta En (Middags) Tupplur, Ta Sovstund, Ta En Siesta

2- Za : 559 : Denna, Den Här, Det Där, Detta,

3- Bäynä : 256 : Mellan, Bland, Mitt Ibland, Mitt I, Igenom

4- Y : Min

5- V´: 1216 : Och, Alltså, Också, Så Gott Som, Med, Tillsammans Med, Liksom, Plus, Vid, Medan, Samtidigt Som, När, Vid (Allah), Mången, Stor Antal

6- Bäynä : 256 : Mellan, Bland, Mitt Ibland, Mitt I, Igenom

7- Kä : Din



- Vilkendera 8 (Av) De Två Utsatt Tid 9 Jag Fullgöra 10 Följaktligen 11 Inte 12 ,

8- Äyy : 212 : Vem?, Vilket?, Vad?, Vilken Sort/Typ Av? – Alla, Varje, Vilkendera (Vilken Av Två Eller Flera), Någondera (Någon Av Dem Eller Dessa), Oavsett Vad, Vem Som Helst, Vad Som Helst, Vilket Som, Vilket Som Helst

9- Ä´jl: 40: Löptid, Utsatt Tid, Begränsad Tid, Fast Löptid, Period, Varaktighet, Tidsfrist, - Dödsögonblick, Död – Förfallodatum, Slut Datum,

10- Gäzäy 864: Utföra, Genomföra, Fullgöra, Verkställa, Verka (Effekt), Avrunda, Åstadkomma, Uppnå, Nå, Slutföra, Avsluta, Fullborda, Föra Till Slut, Uträtta, Utföra, Uppfylla, Fullgöra – Rätta Sig Efter, Ansluta Sig Till, Medge, Svara, Möta, Tillfredställa, Förnöja – Betala, Lösa, Bekosta, Likvidera, Ersätta, Avklara, Gälda, Kvittera, Balansera, Gottgöra, Släcka, Täcka – Spendera (Tid), Tillbringa (Tid) – Införa, Anbefalla, Ålägga, Viga, Dekret, Föreskriva, Påbjuda, Befalla, Fordra, Nödvändiggöra, Göra Erforderlig – Förutbestämma, Bestämma I Förväg, På Förhand, (Av Gud) Fastställa (Någon) För Ett Visst Öde Eller Syfte – Döma, Avgöra, Bestämma, Styra, Tilldöma, Utdöma, Deklarera, Återge, Föra (Uttalande, Vållande..) En Dom/Utslag/Beslut/Bedömning (För/Mot), Finna (För), Avkunna (Dom), Förelägga/Vålla (En Straff) - Dö

11- F: 809 : Sedan, Och Sedan, Sålunda, Så, Därför, Alltså, Följaktligen

12- La: 908 : Nej! Inte, Icke, Ej, O-, Anti-



- Förseelse 13 Över 14 Mitt 15 (Beslut) Och 16 Allah 17 Över 18 ,

13- Ä´´ådvan: 754: aggression, angrepp, Attack, offensiv, våldshandling, orätt, förseelse

14- Ä´´läy 773: På, Ovanpå, Över, Upp På – Hos, Vid, Bredvid – För, Mot (Riktning) – I Enlighet Med, I Enlighet, Enligt, Motsvarande Med, I Överensstämmelse Med, Beroende På, På Basis Av, I Kraft Av, I Styrkan Av – Emot (Kontra), Trots Att – Utöver, På Toppen Av, Över Och Ovanpå – I, I Tillstånd Av, På Det Sätt Som – Genom, Igenom

15- Y : Min

16- V´: 1216 : Och, Alltså, Också, Så Gott Som, Med, Tillsammans Med, Liksom, Plus, Vid, Medan, Samtidigt Som, När, Vid (Allah), Mången, Stor Antal

17- Allah

18- Ä´´läy 773: På, Ovanpå, Över, Upp På – Hos, Vid, Bredvid – För, Mot (Riktning) – I Enlighet Med, I Enlighet, Enligt, Motsvarande Med, I Överensstämmelse Med, Beroende På, På Basis Av, I Kraft Av, I Styrkan Av – Emot (Kontra), Trots Att – Utöver, På Toppen Av, Över Och Ovanpå – I, I Tillstånd Av, På Det Sätt Som – Genom, Igenom



- Det Vilket 19 Vi Yttra 20 (Är) Advokat 21 * . ”

* Maskulin.

19- M: 932: Vad? Hur! Det, Det Vilken, Icke, Oavsett, Helst, Överhuvudtaget, Något, En Viss

20- Galä : 845 : Yttra, Säga, Tala, Konstatera, Uttrycka I Ord – Tupplur, Ta En (Middags) Tupplur, Ta Sovstund, Ta En Siesta

21- Väkeyl : 1246 : (Auktoriserad) Agent/Representativ, Ställföreträdare, Ombud, Prokurator, Kyrkoherde (vicar) , Vice-, Kommissionär, Befullmäktigad, Förvaltare, Förtroendeman – Advokat, Befullmäktigad Ombud – Agent, Ombud, Representativ, Mellanhandlare, Återförsäljare


I Guds namn, Barmhärtigaste, Snällaste

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar